نشانه های ظهور؛ تطبیق ها و وظایف مؤمنان

حجت الاسلام آیتی با بیان این که مؤمنان در مواجهه با نشانه های ظهور مگر در چند مورد خاص تکلیف ویژه ای بر عهده ندارند، گفت: آنها موظف به امیدواری و نزدیک دیدن ظهور وتلاش برای زمینه سازی هستند.

حجت الاسلام «نصرت الله آیتی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به موضوع نشانه های ظهور امام زمان(عج) و طرح آنها از سوی ائمه معصومین(ع)  اظهار داشت: باید بدانیم که مطرح شدن آنها از سوی پیشوایان دینی همراه با مقاصدی بوده است که تحقق برخی از این مقاصد در گرو تطبیق نشانه ها بر مصادیق خارجی است.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت افزود: این تطبیق اولاً نیازمند ضوابط ومعیارهایی است که ما را به مصداق واقعی نشانه ها راهنمایی کند، ثانیاً در مسیر آن، دو مشکل اساسی وجود دارد: نخست این که همیشه احتمال وجود مصادیق دیگری برای نشانه ها وجود دارد ودوم این که برای نشانه ها می توان مصادیق جعلی ساخت. از این رو نیازمند معیارهایی هستیم که بتوانیم در روند تطبیق از آن پیروی کرده واز دشواری های یاد شده عبور نماییم.

 

وی با اشاره به ضوابط تطبیق نشانه ها بر مصادیق خارجی عنوان کرد: نخست این که تطبیق باید همراه با یقین باشد؛ دوم، مصداق مورد نظر باید تمام ویژگی های یاد شده برای نشانه مربوط را بالفعل دارا باشد؛ سوم، جریان تطبیق نباید به تأویل روایات بینجامد؛ چهارم، تطبیق باید با ضوابط وچارچوب های کلی دین هماهنگ باشد و تطبیق نباید موجب زیر پا گذاشته شدن یکی از ضوابط دین شود؛ پنجم این که در جریان تطبیق باید نشانه هایی که در آنها احتمال وجود مصادیق جعلی وجود دارد، بر نشانه هایی که جعل شدنی نیستند عرضه شوند.

 

حجت الاسلام آیتی تأکید کرد: تطبیق قطعی فقط در نشانه های معجزه آسا وهرچیز مرتبط به آنها امکان پذیر است وشاید به همین دلیل باشد که پیشوایان معصوم(ع) برای شناسایی امام مهدی(عج) تنها بر صیحه که نشانه ای اعجازآمیز ونمونه ای منحصربه فرد وغیرقابل مشابه سازی است تأکید کرده اند.

 

وی اضافه کرد: همچنین در بین تمام نشانه های ظهور فقط درباره یمانی دستور به تبعیت داده شده  و درباره سفیانی به مؤمنان دستور داده اند که با خروج او به سمت مکه حرکت کنند؛ اگرچه این دو نشانه معجزه گونه نیستند، اما به دلیل پیوندی که با صیحه آسمانی دارند، مصادیق واقعی آنها قابل شناسایی است، بنابراین مؤمنان در صورت توجه به معیارهای یادشده، قدرت تشخیص آن را خواهند داشت ودر نتیجه برای امتثال دستورهایی که در ارتباط با این دو نشانه صادر شده اند به مشکلی برنخواهند خورد، البته در بین نشانه های ظهور از شخصیت های مؤثر ومثبت دیگری مانند حسنی، شعیب بن صالح و نفس زکیه نیز نام برده شده است.

 

کارشناس مهدویت خاطرنشان ساخت: اگر این نشانه ها مستندات معتبری داشته باشند از آن جا که در روایات برای مؤمنان وظیفه خاصی نسبت به آنها تعریف نشده است، ضرورتی برای تشخیص مصداق واقعی آنها وجود ندارد ومؤمنان در مقام عمل می توانند در رویارویی با آنها بر اساس معیارهای کلی دینی اقدام مناسبی داشته باشند با این حال شخصیت های یاد شده نزدیک زمان ظهور نقش آفرینی خواهند کرد، از این رو به کمک ندای آسمانی می توان مصادیق واقعی آنها را شناسایی کرد.

 

وی با بیان این که مؤمنان در مواجهه با عموم نشانه های ظهور، تکلیف ویژه ای بر عهده ندارند، ابراز داشت: آنها موظف به امیدواری و نزدیک دیدن ظهور وتلاش برای زمینه سازی هستند؛ این ها تکالیفی هستند که چه نشانه های ظهور اتفاق بیفتد وچه نیفتد مؤمنان مکلف به انجام آن هستند، اگرچه مؤمنان با تحقق نشانه ای از نشانه های ظهور به طور طبیعی برای انجام تکالیف شرعی ونیز تکلیفی که در برابر امام زمانشان بر عهده دارند، انگیزه ای مضاعف خواهند یافت، اما فعلیت یافتن این تکالیف مشروط به تحقق نشانه ای از نشانه های ظهور نیست.

 

عضو انجمن مهدویت حوزه خاطرنشان ساخت: اما در بین نشانه های ظهور چند علامت وجود دارد که مؤمنان در برابر آنها تکلیف خاصی برعهده دارند وبه همین دلیل چاره ای جز شناسایی مصداق واقعی این نشانه ها نیست؛ این نشانه ها یا خود معجزه آسا هستند واز این طریق مصادیقشان قابل شناسایی است، یا به دلیل ارتباطی که با نشانه های معجزه آسا دارند قابل شناسایی هستند.

 

حجت الاسلام آیتی با تأکید بر این که آخرالزمان عصر فتنه هاست، یادآور شد: فتنه هایی سهمگین وتاریک که همگی از سوی جبهه شیطان برای ربودن دیانت ومعنویت انسان ها طراحی شده اند در پیش است، از این رو ساده لوحی خواهد بود اگر تصور کنیم طرح شیطان برای ربایش دین ومعنویت انسان ها عریان، شفاف وبدون ظرافت باشد واز گرایش های معنوی انسان ها سوء استفاده نشود.

 

وی در پایان اظهار کرد: شیطان باهوش تر از آن است که تا وقتی که می تواند سخن خود را از زبان کسانی بیان کند که دعوی مهدویت، یمانیت وامثال آن را دارند، برای دین داران دام منکرات پهن کند، پس باید به هوش بود ودر این راه با احتیاط قدم نهاد.

کد خبر 914651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha