انتظار یعنی جنب‌وجوش جهادی‌گونه/ مواسات و همدلی از واجبات فضای ظهور است

حجت‌الاسلام یوسفیان با بیان‌اینکه انتظار پویا به جنب و جوش درآوردن جهادی‌گونه افراد جامعه است، گفت: ظهور با درخواست‌های بی‌پایه و لحظه‌ای و رصدهای کم‌عمق ما رخ نمی‌دهد شرایط و زمینه‌های واقعی خود را می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به منظور بررسی مفهوم انتظار پویا که مقام معظم رهبری در بیانات خود در روز نیمه شعبان به آن اشاره کردند و نیاز جهان امروز به آن را بیش از هر زمان دیگری دانستند با حجت الاسلام «مهدی یوسفیان»، مدیر پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

انتظار به چه معنا است و چه کیفیتی از آن به زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) منتهی می شود؟

 

نکته بسیار مهمی که درباره انتظار باید به آن توجه شود شناخت هویت انتظار است که رهبری معظم انقلاب در بیانات اخیر خود در روز نیمه شعبان و چه در دیگر مواضع نکاتی را درباره آن بیان داشته اند مبنی بر آنکه هویت انتظار صرفا یک حالت درونی نیست که موجب به بی تحرکی شود.

انتظار چشم به راهی و متوقع بودنی است که انسان را در فضای بیرون به عمل و رفتار سیر می دهد، یعنی انتظار حالت درونی است که آثار بیرونی دارد و اگر اثر بیرونی نداشته باشد اساساً آن حالت درونی هم وجود ندارد.

برای مثال وقتی می گوییم صبر خوب است، یعنی حالتی درونی که باید در بیرون منجر به رفتاری خاص شود؛ صبر در طاعت یعنی انسان در طاعت الهی کوتاهی نکند، هر چند برای او سبب مشقت باشد.

انتظار فرج هم چنین است و در ذات خود عمل گرایی را دارد واگرنه بدون عمل، واژه انتظار بی معنا است.

 

انتظار پویا و زمینه ساز چه معنا و مختصاتی دارد؟

 

وقتی از انتظار پویا سخن به میان می آید منظور انتظار صحیح و مثبت در مقابل انتظار منفی نیست، یعنی صرف عمل نیست، انتظار یک حرکت به تمام معنا و عمل کاملی است که برای انسان پیشروی به تمام معنا ایجاد می کند

انتظار پویا یعنی آنکه انتظار ابعاد مختلف زندگی را با توجه به آینده روشن تحت تاثیر خود قرار می دهد و به عبارت دیگر همه فعالیت ها با حالت انتظار مدیریت و برنامه ریزی و حتی همه اعمال و رفت و آمدها و برنامه ها با این انتظار هماهنگ می شود.

منتظر امام زمان(عج) هم باید همه برنامه هایش درفضای انتظار تعریف شود. باید توجه داشت چون انتظار امام زمان(عج)، انتظار یک آینده فوق العاده ای است طبیعتاً انسان باید همه فعالیت هایش را در فضای انتظار متناسب با آینده روشن خاص ببیند.

 

انتظار با این تعریف و ویژگی ها، چه آثاری را برای فرد و جامعه منتظر رقم می زند؟

 

پدیده ای قرار است رخ دهد که در همه عالم بشریت بی نظیر است لذا انتظار یعنی حرکت به سمت این هدف و پدیده، اینچنین ابعاد زندگی انسان و حتی حاکمیت جامعه را شامل می شود.

حاکمیت و جامعه وقتی شیعی شود و مسئولان همه منتظر باشند لازمه اش بسیج کردن جامعه و امکانات آن به سوی ظهور است. قدرت و سیاست ها باید در فضای انتظار اعمال شود.

اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی در اوج خود زیر چتر ظهور و انتظار امام مهدی(عج) قرار بگیرد به عبارت بهتر، انتظار پویا به جنب و جوش درآوردن جهادی‌گونه افراد جامعه در زمینه های مختلف است.

 

رزمایش مواسات و همدلی ویژه ماه مبارک رمضان که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید و توصیه دارند، در انتظار پویا و تحقق سبک زندگی منتظرانه چه تاثیری دارد؟

 

مواسات و همدلی از واجبات فضای ظهور است؛ پدیده های عالم به زمینه ها و نیازها و شرایط باز می گردد اگر پدیده ای مربوط به یک فرد باشد زمینه ها و حالات آن فرد نگریسته می شود اما اگر پدیده ای به اجتماع باز گردد باید جامعه لحاظ شود.

ظهور امام زمان(عج) مربوط به جامعه انسانی و جهانی است لذا باید شرایط و ویژگی های این جامعه با فضای ظهور امام مهدی(عج) هماهنگ شود.

بنابر این کلیت جامعه باید با ظهور امام مهدی(عج) ارتباط بیابد، ایشان بیایند جامعه جهانی پوست انداخته و وارد فضای حاکمیت عدل الهی می شود.

برای چنین تحولی باید از فضای همدلی یعنی همبستگی و ارتباط و وابستگی کیفی و کاملی برخوردار باشیم که جامعه را برای پذیرش دگرگونی نهایی آماده می کند.

توقیعی از وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به شیخ مفید نقل شده که البته در سایر روایات مشابه نیز این فضا وجود دارد، ایشان فرمودند: اگر شیعیان ما -که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّقشان دارد-، دل‌هایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند، یک‌پارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار با معرفتشان با ما زودتر فراهم می‌شد، این دیدار به تأخیر نمی‌افتد، مگر برای اخبار ناخوش‌آیندى که از آنان به ما می‌رسد...»

این یعنی اگر خیر را برای همه بخواهیم نه اینکه هر کس به فکر نان و نام خود باشد، از فضای فردگرایی عبور کنیم و به فکر دیگران باشیم، ظهور به تاخیر نمی افتد.

 

خودخواهی ها و منیت ها چقدر بین ما و ظهور فاصله می اندازد و ما را از دولت کریمه دور می کند؟

 

تا زمانی که مردم همه چیز را بری خود بخواهند طبیعتا نباید منتظر ظهور باشیم اما وقتی این دگردیسی رخ داد و نگاه ها متفاوت شد و انسان برای دیگران خیرخواه بود آنگاه بتدریج به سوی ظهور حرکت می کنیم.

مصداق این مسئله انقلاب اسلامی در عصر حاضر است؛ این انقلاب زمانی شکل گرفت که مردم برای مبارزه با ظلم حرکت کردند آنگاه بسیاری از کسانی که در حرکات انقلابی حضور داشتند به زندان افتادند چراکه آنها با ظلمی که در حق دیگران می شد مبارزه می کردند و اهل «به من چه؟» گفتن نبودند.

این نفی ظلم کلی و مبارزه با ستم نسبت به همه و قائل شدن حق زندگی خوب و آرامش برای همه سبب شکلگیری انقلاب شد.

از این رو، مواسات و همدلی شکل گرفته در ایام شیوع کرونا به خدا نشان می دهد که از حال سردی و خودخواهی خروج کرده ایم و خیر را برای همه می خواهیم این نشان می دهد ما از فضای فردگرایی خارج شده ایم و به همه در دنیا فکر می کنیم که این طرز فکر همگرایی اجتماعی ایجاد می کند.

 

رهبری معظم انقلاب در کنار توصیه به انتظار پویا و زمینه ساز ظهور بر عدم تعجیل و شتاب برای اتفاق این وعده الهی، نیز توصیه دارند، این مهم از چه بابی است و چه برکاتی دارد؟

 

مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کردند که در فضای ظهور نباید عجله کرد. چراکه امر ظهور پدیده ای است که باید زمینه آن با حکمت الهی فراهم شود ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم و هر گاه حکمت الهی اقتضا کرد ظهور رخ می دهد چراکه اساساً ظهور با درخواست های بی پایه و لحظه ای و رصد های کم عمق ما رخ نمی دهد شرایط و زمینه های واقعی خود را می خواهد.

ظهور برآیند حرکت تاریخی بشریت است فعالیت همه انبیاء و اوصیاء در طول تاریخ حرکتی را در جامعه انسانی شکل داده که پیش می رود که نتیجه آن ظهور است. لذا رهبری تاکید کردند باید تحولات مختلف تاریخی را در نظر بگیریم.

قطعاً تلفات کرونا به مراتب از جنگ جهانی اول و دوم کمتر است اما ظهور در پی آن جنگ ها رخ نداد چون ظهور مرتبط به یک مقطع تاریخی نیست.

در ایران چقدر تحولات گسترده تاریخی رخ داده و چقدر دولت ها آمده و رفته اند پدیده ظهور مقطعی و در یک تحولات خاص جغرافیایی قرار می گیرد نباید عجله بی خود داشته باشیم بلکه باید حرکت مان را با جدیت پیش ببریم زمان ظهور در ید حکمت و قدرت خدا است.

بنابر روایات باید امام زمان را شناخت و به ایشان معرفت داشت اگر امام را شناختیم اینکه امر ظهور جلو یا عقب بیفتد، به ما ضرری نمی زند. در فضای وظیفه وقتی عمل کردیم و خواسته خدا را به جا آوردیم در جریان ظهور قرار گرفته ایم و برای تحقق ظهور وظیفه مان را انجام می دهیم چه الان باشد چه صد سال دیگر.

کد خبر 916525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha