انفاق و کمک به نیازمندان در ماه رمضان وجهه عمومی پیدا کند

سادات کیایی با بیان این که باید انفاق و کمک به نیازمندان در ماه رمضان وجهه عمومی پیدا کند، گفت: رزمایش همدلی و مواسات مقدمه رسیدن انسان به خیر فروان است که خداوند در قرآن به آن وعده داده است.

دکتر «سید محسن سادات کیایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به طرح «رزمایش همدلی» که رهبر معظم انقلاب آن را در روز نیمه شعبان مطرح کردند، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: «لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون» یعنی به هیچ وجه شما به نیکی نمی رسید مگر این که از چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید نه چیزهایی که برای شما اهمیت ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی ابراز داشت: خداوند تأکید می‌کند اگر از این چیزها انفاق نکنید به نیکی نمی رسید و آیات بسیار زیادی امر پرداخت زکات را بعد از امر به اقامه نماز آورده است، صلاة یک رکن دین است و زکات هم یکی از اموری است که خداوند به آن اهمیت داده است و مفسران گفته اند زکات به معنای اصطلاحی که فقط به امور خاصی تعلق می گیرد نیست بلکه به معنای انفاق است.

 

وی با بیان این که با توجه به آیات و روایات فراوان در لزوم توجه به نیازمندان در اهمیت این مسأله شکی باقی نمی ماند، گفت: بنابراین کمک به محرومان و نیازمندان یک وظیفه همگانی و همیشگی است، مختص به زمان فعلی نیست و در همیشه دوران انسان هایی هستند که وضعیت مالی بدی دارند و وظیفه ما است که به آنها کمک کنیم.

 

سادات کیایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان ابراز داشت: ایشان ماه مبارک رمضان را برای این کار مناسب دانستند که رزمایش و جنبشی در خصوص کمک به فقرا و نیازمندان صورت بگیرد، با توجه به این وضعیت که بسیاری از افراد به ویژه افراد ضعیف، ضعیف تر شده اند و افرادی که روزانه حقوق می گرفتند و کارهای استخدامی نداشتند دچار مشکل شده اند.

 

وی با بیان این که بسیاری از این افراد آبرو دار هستند و به هیچ عنوان دست جلوی کسی دراز نمی‌کنند، عنوان کرد: به همین دلیل برای کسانی که دارند وظیفه مضاعف می‌شود تا به فکر دیگران باشند و در روایات داریم که انفاق و کمک کردن کسانی که وسعت مالی دارند و می‌توانند، منتی بر دیگران نیست بلکه اگر قرار باشد منتی باشد از طرف نیازمندان است نه کسانی که دارا هستند، چون نیازمندان وسیله و واسطه هستند تا ما به خیر عظیمی برسیم.

 

این استاد و مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در حقیقت این نیازمند است که واسطه رسیدن من به نیکی شده است، پس من باید از او متشکر باشم که توی نیازمند باعث شدی که در مقابل پول ناچیزی که داده ام به خیر بزرگی رسیده ام که قابل قیاس نیست.

 

استادیار دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که انفاق و کمک هایی که صورت می گیرد باقی می ماند، عنوان داشت: در روایات داریم پیامبر گرامی اسلام(ص) گوسفندی را قربانی کرده و پس از قطعه قطعه کردن بین فقرا تقسیم کردند، یکی از همسران ایشان گفت یا رسول الله تمام گوسفند از دست ما رفت و تنها کتف آن باقی مانده است؛ پیغمبر فرمودند همه‌اش ماند، فقط کتفش خواهد رفت، همین کتفی که من و تو آن را میخوریم و هضم میشود و نابود می شود، این در حقیقت نابود شده و از بین رفته، بقیه‌ای که دادیم، ماند پیش خدا.

 

سادات کیایی اضافه کرد: مخصوصا در ماه رمضان هر ساله کمک هایی برای نیازمندان بوده است ولی امسال با توجه به شرایط حساس باید وجهه عمومی پیدا کرده و گسترده شود؛ از جمله این که می‌توان صندوق هایی خانگی برای این منظور راه انداخت تا یک نفر امین، شماره حسابی بدهد و بعد از جمع شدن پول آنها را به صورت قرض الحسنه یا بلاعوض در اختیار نیازمندان به ویژ] نیازمندان خانواده ها، اهل محل و شهر خود قرار بدهند.

کد خبر 917101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha