«عملیات ویژه»؛ تصویر فداکاری اورژانس در روزهای کرونا

عدالت پناه با بیان اینکه «عملیات ویژه» را به مدافعان سلامت تقدیم کردم، گفت: این مستند درباره فعالیت پرسنل اورژانس است که در روزهای کرونایی از جان خود مایه می گذارند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «حجت الله عدالت پناه» متولد 1361 است که در سال 1380 در رشته پرستاری وارد دانشگاه شد و از سال 1385 به عنوان پرستار بخش مراقبت های ویژه در سی سی یو و  آی سی یو کار می کند. وی علاوه بر شغل شریف پرستاری به مستندسازی نیز مشغول است. جدیدترین مستندی که عدالت پناه ساخته در مورد بیماری کروناست که به تهیه کنندگی مرکز مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح آماده شده است. به منظور اطلاع از جزئیات این مستند گفت و گویی با عدالت پناه ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

 

اسم مستندی که در مور کرونا ساختید، چیست؟ در این مستند چه مساله ای را مورد توجه قرار دادید؟

 «عملیات ویژه» نام مستندی که به تازگی با توجه به شیوع بیماری کرونا ساختم. در این مستند تلاش کردم تا گوشه ای از ایثار و فداکاری پرسنل اورژانس را به تصویر بکشم.

 

 

ساخت «عملیات ویژه» چقدر طول کشید؟

در اواخر اسفند ماه 1398 این مستند را ساختم که نتیجه آن یک فیلم 30 دقیقه ای شد. دو روز به خاطر ساخت «عملیات ویژه» با پرسنل اورژانس زندگی کردم. کار این عزیزان انتقال بیماران مبتلا به کرونا بین بیمارستان هاست و اگر افرادی به طور حاد مبتلا شده باشند، آنها را از خانه به بیمارستان منتقل می کنند. دو روز تصویربرداری مستند «عملیات ویژه» طول کشید و یک هفته هم مشغول تدوین بودیم.

 

 

چه شد که تصمیم گرفتید مستندی در مورد پرسنل اورژانس و فعایت های آنها در روزهای کرونایی بسازید؟

از آنجایی که جزو کادر درمان هستم و پرستارم، بحران کرونا را از نزدیک لمس می کنم. با چشم می بینم که همکارانم چه فشاری تحمل می کنند و تا چه اندازه دچار استرس هستند. واقعا شایسته است که پرستاران را مبارزان خط مقدم بدانیم. بنده وقایعی می بینم که فراتر از مسایلی است که رسانه ای می شود. گروه های بسیاری درگیر بیماری کرونا هستند که ممکن است، ناقل و بیمار شوند. در این مورد تحقیق کردم و پس از بررسی به عملیات ویژه 115 رسیدم و تصمیم گرفتم در مورد نحوه زندگی و کار کردن پرسنل اورژانس در روزهای کرونایی فیلم بسازم. سعی کردم که نگاه دقیقی داشته باشم و اصول و استاندارد کار را چه از نظر حرفه ای و چه از نظر بهداشتی رعایت کنم.

 

 

خاطره ای از ساخت مستند «عملیات ویژه» دارید؟

این عزیزان از خانواده دور بودند و بسیار دلتنگ. با آنها صحبت کردم که با دوربین راحت باشند و به طور طبیعی و بدون توجه به دوربین به کار خود بپردازند. روزی دیدم که یکی از اعضای پرسنل 115 با حسرت به گوشی خود نگاه می کند و فیلم هایی که مربوط به خادمان امام رضا (ع) بود را می بیند. در این فیلم، خادمان امام رضا (ع) به بیمارستان ها آمده بودند و تبرکی برای کادر درمان با خود آورده بودند. این فرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود و منقلب شده بود. صحنه بسیار زیبایی بود که خودم به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. این فرد به من گفت که قرار بوده در عید امسال به زیارت امام رضا(ع) برود که  متاسفانه با شیوع کرونا سفرش کنسل شده است. علاوه بر این در طول ساخت مستند متوجه همدلی و صمیمیت بین پرسنل اورژانس شدم و دیدم که چه رابطه خوب و صمیمی بین فرمانده عملیات ویژه با کارکنان وجود دارد.

 

از چه سالی مشغول مستند سازی هستید و تاکنون چند مستند ساخته اید؟

از سال 90 مشغول مستندسازی هستم. حدودا 10 مستند ساخته ام. مستند «داد» در مورد اعتراضات صنفی بود که به کارگران می پرداخت. بخشی از این مستند نیز در مورد پرستاران است. مستند «داد» بازتاب خوبی داشت و در رسانه ها نقد و نظرات خوبی را برانگیخت. مستند «داد» جنجالی بود و بازتاب خوبی داشت و برنده فانوس جشنواره عمار شد. مستند دیگر که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، «تولد یک تراژدی» است که در مورد مسلمانان کشمیر است. مستند دیگر که بازتاب خوبی داشت، «ترال» بود. این مستند در مورد حضور کشتی های چینی در خلیج فارس است که مسایل پشت پرده را نشان داد. مستند «ترال» برنده جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از جشنواره آسوریک شد.

 

 

استقبال از مستند «عملیات ویژه» چقدر بوده است؟

این مستند چند روز پیش از شبکه مستند سیما پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت. وقتی این مستند پخش شد، خیلی از افراد نسبت به بنده اظهار لطف داشتند.

 

 

با توجه به اینکه پرستار هستید، مهمترین مشکلات این قشر چیست؟

پرستاران قشر خدوم و فداکار هستند نه برای این مقطع که با کرونا مواجه هستیم، آنها در تمام دورانها و مقاطع زحمت کشیدند و تلاش می کنند. پرستاران همیشه در معرض انواع بیماری ها و عفونت ها قرار دارند و از جان خود مایه می گذارند اما مردم در این دوران شیوع کرونا بیشتر با زحمات پرستاران آشنا شدند. پرستارها با بحران های مختلف مواجه هستند اما کرونا مسایل و مشکلات پرستاران را عمومی تر و مشهود کرد. مسئله دوم کمبود پرسنل پرستار است. در بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های دولتی کمبود پرستار داریم، پرستار هست اما استخدام نشده است. حدود یک سال است که زمزمه هایی می شنویم که سختی کار پرستاران را بر می دارند. پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است که پرستار باید بعد از 20 سال بازنشسته شود اما در یک سال اخیر زمزمه هایی بر برداشتن سختی کار از شغل پرستاری است. در این دوران با شیوع کرونا بسیاری از همکاران ما جان خود را از دست دادند و این به وضوح نشان می دهد که پرستاری شغلی سخت و حساس است. مسئله دیگر این است که قانونی با عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 86 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت اما متاسفانه بعد از گذشت 13 سال این قانون اجرا نمی شود و این یک اجحاف در حق پرستاران است. عملکرد پرستاری به نفع گروه های دیگر ثبت می شود. اجرای این قانون خدمت به جامعه است، علاوه بر اینکه هزینه کمتری به بیمه ها تحمیل می شود، از جامعه پرستاری هم حمایت می شود و یک تحول بزرگ در نظام سلامت رخ می دهد.

 

 

و حرف آخر ؟

توصیه می کنم که تمامی هموطنان توصیه های بهداشتی را در مورد پیشگیری از کرونا رعایت کنند تا مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کنند و مراجعه به بیمارستان ها کمتر شود. در این صورت کادر پزشکی و پرستاران کمتر در معرض خطر قرار می گیرند. به عنوان یک پرستار می گویم که از دست دادن هموطنان برای ما پرستاران بسیار سخت است. بر این اساس امیدوارم که مردم نکات بهداشتی را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود، جدی بگیرند. مستند «عملیات ویژه» را تقدیم به مدافعان سلامت کردم، همکاران عزیزم که جان خود را از دست دادند و امیدوارم خدا آنها را مورد لطف قرار دهد.

 


 

 

کد خبر 918664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha