فراخوان مقاله «کرونا و علوم عقلی» اعلام شد

فراخوان «کرونا و علوم عقلی» در محورهایی همچون «آیا علوم عقلی در مواجهه با چنین پدیده‌هایی سخنی برای گفتن دارند؟» از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اعلام شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره «کرونا و علوم عقلی» فراخوان یادداشت و مقاله داد.

 

گسترش جهانی ویروس کرونا و به‌دنبال آن قرنطینه، خانه‌نشینی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ابعادی بی‌سابقه، سبب تغییر بسیاری از رویه‌ها و پیش‌انگاشته‌های بشری شده است. به همین دلیل، اندیشمندان رشته‌های مختلف به تأمل دربارة ابعاد مختلف این پدیده در زمان حال و اثراتی که بر آیندة حیات بشری خواهد گذاشت پرداخته‌اند.

 

فیلسوفان و دیگر عالمان علوم عقلی در سطح بین‌المللی نیز شروع به تأمل‌ورزی دربارة این پدیده کرده‌اند، چراکه آنان خود را همواره در کار تعریف و ارزیابیِ مفاهیم، اصول و ارزش‌های بنیادین زندگی بشر می‌دانسته‌اند.

 

در ایران نیز شایسته است اکنون که چالش‌های فکری، معنایی و دینی فراوانی در ارتباط با این همه‌گیری مطرح شده است، اندیشمندان تأملات خود را در این حوزه مطرح و منتشر کنند. این کار هم بر غنای مباحث آنان خواهد افزود و هم به جامعه و عموم مخاطبان نشان می‌دهد که علوم عقلی نیز سخنی دربارة رویدادهای جاری دارند و به‌کمک این علوم می‌توان بصیرت‌هایی در مواجهه با پدیده‌ها کسب کرد.

 

به همین دلیل، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران بر آن است مقالات و تأملات فیلسوفان و دیگر مشتغلان به علوم عقلی را دربارة این موضوع جمع‌آوری و آن را در قالب کتابی منتشر کند. یادداشت‌ها و مقالات می‌توانند از منظر یکی از علوم عقلی (در موسع‌ترین معنای آن؛ شامل فرافلسفه، فلسفة غرب، فلسفة اسلامی، ادیان و عرفان، الاهیات و کلام، فلسفة دین، فلسفة سیاسی، اخلاق، مطالعات علم، فلسفة هنر، پدیدارشناسی، منطق و …) به جنبه‌های فلسفی، تاریخی، اجتماعی و انسانی همه‌گیری ویروس کرونا بپردازند.

 

نمونه‌ای از پرسش‌هایی که مقالات می‌توانند معطوف به آنها نوشته شوند:

 

آیا علوم عقلی در مواجهه با چنین پدیده‌هایی سخنی برای گفتن دارند؟

آیا بحران‌هایی مشابه بحران فعلی در تاریخ اندیشه، هنر و علم نقاط عطفی مهم به حساب می‌آیند؟

آیا از نظام‌های فکری فیلسوفان، متألهان، عارفان و دیگر متفکران تاریخ اندیشه می‌توان نکته‌ها، پیشنهادها یا بصیرت‌هایی در رابطه با بحران فعلی استخراج کرد؟

آیا استدلال‌ها و برهان‌های عرضه‌شده درخصوص ماهیت امر متعالی، ارتباط انسان با آن، و نقش و ماهیت شرور در عالم پس از بحران فعلی نیازمند بازبینی و تجدیدنظر است؟

آیا بحران فعلی منجر به بازبینی در بنیان‌های فکری نظام‌های سیاسی و انواع حکمرانی خواهد شد؟

آیا ملاک‌ها و نظریه‌های رایج در فلسفة اخلاق برای به‌کارگیری در بحران فعلی از کفایت لازم برخوردارند؟

آیا فلسفه‌های وجودی می‌توانند در مواجهه با تنهایی، اضطراب و ملال ناشی از بحران فعلی به ما کمک کنند؟

آیا رابطة علم و دین در پرتو بحران جاری نیازمند بررسی مجدد است؟

آیا آن بخش‌هایی از فلسفه که سنتاً بیشتر به تدبیر زندگی و معنای آن مربوط بوده‌اند (مانند فلسفة رواقی) سخنی قابل‌عرضه در شرایط فعلی دارند؟

آیا پس از بحران فعلی، نیازمند بازاندیشی در ماهیت برخی از مهم‌ترین مفاهیم زندگی انسانی (مانند آزادی، حریم خصوصی، دین، نظارت، اعتماد، بیماری، دیگری، تنهایی، مراقبت، معنویت، دعا، مرگ، امید و …) هستیم؟

 

اعضای هیئت علمی و دانشجویان دوره‌های دکتری در هر یک از رشته‌های مربوط می‌توانند نوشته‌های خود را تا حداکثر ۷۰۰۰ کلمه تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ به نشانی ایمیل corona@irip.ac.ir ارسال کنند. مقالات پس از داوری و انتخاب در مجلدی منتشر می شود.

کد خبر 919194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha