نظریه اختیاری‌بودن ظهور از منظر مقام معظم رهبری

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به نظریه اختیاری‌بودن ظهور از منظر مقام معظم رهبری گفت: بر اساس آن اراده و اختیار جمعی بشر در نزدیک کردن ظهور مؤثر است و تحقق این امر به صورت تدریجی و فرایندی خواهد بود.

حجت الاسلام «سید حامد شاهرخی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، به بررسی و تحلیل نظریه اختیاری‌بودن ظهور از منظر مقام معظم رهبری پرداخت و اظهار داشت: به دلیل نگرش‌های مختلف و گاه متضاد درباره زمینه‌سازی ظهور و ایجاد تشتت و دوگانگی در باورداشت مردم نسبت به ظهور و زمینه‌سازی آن، می‌توان جهت رفع این مشکل مسئله ظهور و اختیاری یا عدم اختیاری‌بودن آن را تبیین کرد.

 

دبیر انجمن علمی مهدویت حوزه افزود: همچنین می‌توان با توجه به مبانی و آرای مقام معظم رهبری و با استفاده از دلایل عقلی و نقلی روشن کرد که منظومه فکری و عملکردی ایشان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در راستای تحقق‌بخشی به حکومت اسلامی در راستای رسیدن به ظهور و حکومت موعود منجی تعریف شده است.

 

وی تأکید کرد: برای دستیابی به نوع بینش و دیدگاه مقام معظم رهبری در مسئله ظهور در گام نخست، مفاهیم و معانی مرتبط بازخوانی در گام دوم به سامانه نظری منطبق با دیدگاه معظم‌له پرداخته و در نهایت در راستای ایجاد اتحاد میان مبانی نظری اندیشه و مقام عمل، نتیجه‌گیری شده است.

 

حجت الاسلام شاهرخی با بیان این که نظریه‌های مرتبط با ظهور امام زمان(عج) بر دو قسم قابل تصور است، خاطرنشان ساخت: دسته نخست، نظریه اختیاری‌بودن ظهور است یعنی اراده و اختیار جمعی بشر به صورت اجمالی در رخداد ظهور مؤثر است و دسته دوم، نظریه غیراختیاری بودن ظهور است.

 

وی اضافه کرد: غیر اختیاری بودن ظهور یعنی اراده و اختیار جمعی بشر در رُخداد ظهور مؤثر نیست و تنها ارادۀ الهی مؤثر است و در نتیجه ظهور مانند قیامت به صورت دفعی اتفاق می‌افتد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این گفتگو با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در موضوع انتظار و مهدویت و ربط آن با تمدن اسلامی یادآور شد: مقام معظم رهبری با نگاهی به فرایند انقلاب و نظام اسلامی در راستای نزدیک شدن به جامعه ایده‌آل و مطلوب اسلام، پنج مرحله به مثابه پنج نظریه را ترسیم و مطرح می‌کند.

 

وی خاطرنشان ساخت: ایشان انقلاب اسلامی ایران را در حال گذر از مرحله سوم و چهارم از آن مراحل می‌داند که خود به نحوی با نگاه به انتظار به عنوان بزرگ‌ترین محرک اجتماعی با رویکرد مثبت تناسب دارد و انسان را برای تحقق حاکمیت ارزش‌ها و محو ضدارزش‌ها تشویق می‌کند.

 

حجت الاسلام شاهرخی تصریح کرد: بر این اساس نظریه اختیاری بودن ظهور، با اندیشه‌های مقام معظم رهبری سازگاری دارد که بر اساس آن اراده و اختیار جمعی بشر در نزدیک کردن ظهور مؤثر است و تحقق این امر به صورت تدریجی و فرایندی خواهد بود.

کد خبر 922501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha