دبیران اجرایی و علمی «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا» منصوب شدند

مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی طی احکامی از سوی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به سمت دبیر اجرایی و علمی «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا» منصوب شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، دبیران اجرایی و علمی «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا» که به تازگی با انتشار فراخوانی کار خود را آغاز کرده است از سوی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شدند. به این ترتیب مرشد محسن میرزاعلی دبیر اجرایی و دکتر احمدرضا آذربایجانی دبیر علمی این جشنواره شدند.

 

مرشد محسن میرزاعلی مسئولیت دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای حوزه هنری را بر عهده دارد. وی همانند پدرانش کار خود را از کودکی با تعزیه آغاز کرده‌ است. او به همراه پدرش برای پرده‌خوانی به مجالس مختلف می‌رفت. به گفته خودش مبانی پرده‌خوانی را از قدما آموخت ولی شیوه‌اش متأثر از پدرش مرشد حسن میرزاعلی است. مناسبات و شرایط زندگی و فرهنگ جدید نیز در نوع اجرای وی بی‌تأثیر نبوده است. سن کم و جوانی و قرار گرفتن در میان دو جنس فرهنگ سنتی و معاصر در مجموع اجرای او را از دیگر پرده‌خوانانی که متعلق به نسل گذشته‌اند متمایز می‌کند و مرشد جوان، محسن میرزاعلی توانسته است خود را در جامعه پرده‌خوانان و نقالان ایران مطرح سازد.

متن حکم دبیر اجرایی «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا»  چنین است:

«جناب آقای مرشد محسن میرزاعلی

باسلام و احترام

نظر به تخصص، تعهد و تجارب ارزشمند شما در عرصة هنرهای آیینی(نقالی و پرده‌خوانی) و با توجه به برگزاری «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا» در بهار ۱۳۹۹ به موجب این حکم به عنوان دبیر اجرایی جشنواره مذکور منصوب می‌شوید.

امید است در سایه توجهات حضرت احدیت و با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی ایران در برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد موفق و مؤید باشید.»

دکتر احمدرضا آذربایجانی هم که دبیری علمی این رویداد را بر عهده دارد، به عنوان ایده‌پرداز، طراح و مجری فعالیت‌های فرهنگی موسوم به «یادگیری سرشت گرایانه» با هنر، الهیات، فلسفه و روانشناسی آشنایی دارد. در زمینه هنر دانش‌آموخته مدرسه و سپس دانشکده هنر است. کارشناسی ارشد خود را در زمینه الهیات نهج‌البلاغه با موضوع روانشناسی حکیمانه با تکیه بر قرآن و نهج‌البلاغه با روش شناختی صدرایی گذرانده است. در فلسفه اسلامی افتخار شاگردی استادان بلخاری، دینانی و محقق داماد را داشته است. در حوزه‌های میان رشته‌ای روانشناسی، فلسفه و علوم تربیتی پژوهش‌هایی را منتشر کرده است.

آذربایجانی دارای دکتری در رشته علوم تربیتی با عنوان «یادگیری سرشت گرایانه» (مدل مفهومی یادگیری برگرفته از حکمت متعالیه ملاصدرا در تعلیم و تربیت) است. آنچه باعث شده تمام زمینه‌های یاد شده برای او در کنار هم جمع شوند، عشق و علاقه وی به تعلیم و تربیت، توسعه ی اخلاق و خلاقیت در کودکان و نوجوانان و یادگیری همراه ایشان بوده است. از این رو او بیش از سی تالیف در حوزه‌های یاد شده، بیش از پانزده مقاله اعم از ترویجی و علمی-پژوهشی منتشر یا در حال انتشار دارد. او مدیریت برگزاری بیش از هفت رویداد و همایش علمی در راستای پژوهش‌های گروهی کودکان و نوجوانان یا بارش فکری و ده‌ها نمایشگاه هنری جمعی با موضوع هنر برای خودشناسی را برعهده داشته است که در راستای تمام آن‌ها دستاوردهای مهمی از قبیل عرضه و اعتباریابی مدل‌های مفهومی «پویاسازی خلاق»، «توسعه خلاق»، «مکمل خلاقیت»، «کارگاه اندیشه»، «کارگاه‌های پژوهش گروهی» و «راهنمای پژوهشی به شیوه خلاق از دوران کودکی» را داشته است.

در متن حکم دبیر علمی «جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا»  آمده است:

«جناب آقای دکتر احمدرضا آذربایجانی

باسلام و احترام

نظر به تخصص، تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی در عرصه هنرهای آیینی و ادبیات کهن به موجب این حکم به عنوان دبیر علمی «جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا» منصوب می‌شوید.

امید است در سایه توجهات حضرت احدیت و با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های نقالی و شاهنامه خوانی ایران در برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد موفق و مؤید باشید.»

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعتقاد به مفاهیم عمیق و نهفته در داستان‌ها و حماسه‌های شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از اسناد هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی را در بستر فضای مجازی برگزار می‌کند.

 

کد خبر 924950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha