گرم خانه ای که قرار است تحولی در زندگی متکدیان ایجاد کند

گرم خانه ای با مساحت ۲۰۰ متر مربع توسط شهرداری رفسنجان احداث شده و قرار است به متکدیانی که به هر دلیل در کوچه و خیابان های این شهر زندگی می کنند سر و سامان دهد و آن ها را به زندگی سالم بازگرداند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ انسان شاهکار آفرینش، اشرف مخلوقات و کائنات است امّا گاهی اوقات مشکلاتی موجب می شود یک انسان خصلتِ کرامت و شرافت خود را زیر پا گذاشته و آواره کوچه ها و خیابان ها شود.

 

 

معمولاً چهره ای خسته دارد و با دست های خاک آلود و کثیف و با لباسی مندرس در جامعه ظاهر می شود، هجوم مشکلات انگار فرصت داشتن زندگی سالم را از او گرفته و متکدی می نامندش.

 

 

در طول روز با دراز کردن دست خود پیش این و آن و یا جمع آوری کارتن و کاغذ پاره های سطح شهر پولی به دست می آورد و آسمان شب را در پارک سقف خود قرار می دهد، یا زیر پل ها و مکان های مخروبه و تاریک شب را به صبح می رساند.

 

 

تکدی گری ناشی از آسیب های اجتماعی مانند دزدی، طلاق، اعتیاد، طرد خانوادگی و دیگر معضلات است که گریبانگیر برخی افراد می شود، اکثر آن ها خود را به شهرهای دیگر غیر از زادگاه خود می رسانند و مشغول فعالیت تکدی گری می شوند بیشتر آن ها در دام اعتیاد و کارتن خوابی گرفتار و تعدادی هم با مسائل روحی و روانی مواجه هستند.

 

 

عده ای هم هستند که با تکدی گری مشغول داد و ستدهای مواد مخدر هستند و از این راه پول کلانی به دست می آورند، همچنین تعدادی در مکان های شلوغ از جمله داروخانه ها، چهارراه ها، بانک ها و ... با زبانی که اذعان نداری و فقر  دارد تکدی گری می کنند؛ این افراد هم پول خوبی در طول روز از عوام فریبی به جیب می زنند.

 

 

مبارزه با معضل تکدی گری عزم جدی مسئولان و مردم را می طلبد از این رو در هر شهری که پدیده تکدی گری وجود داشته باشد برای مقابله با آن کارگروه هایی از بخش های دولتی و غیر دولتی تشکیل و برای جلوگیری از گسترش آن تصمیماتی گرفته می شود.

 

 

اگر اعضای این کارگروه ها همفکری و همکاری کنند این مبارزه نتیجه مثبت به خود می گیرد و در غیر این صورت با عقب نشینی هر کدام از نهادها در این کارگروه ها این معضل همچنان باقی می ماند و حل نمی شود.

 

 

رفسنجان شهرستانی دارای مردمان نجیب و دلسوز است و از آنجایی که اقتصاد مردمانش هم بر پایه کشاورزی پسته این محصول ارزآور است برای همین متکدیان از شهرهای مختلف به این شهر می آیند.

 

 

چند سالی است که مبارزه با تکدی گری در رفسنجان با تشکیل کارگروهی آغاز شده تا چهره این شهرستان از این افراد عاری شود.

 

 

در این مدّت نیروی انتظامی آن ها را جمع آوری و توسط نهادهای خیریه و ارگان های دولتی به آن ها رسیدگی می شد و افراد غیر بومی هم طرد و به زادگاه خود برگردانده می شدند.

 

 

تعداد آن ها در این خطه کم شده است امّا کماکان این معضل وجود دارد و نیاز است برنامه ها و تدابیری برای آن انیشیده شود.

 

 

عصر دوشنبه ( 29 اردیبهشت) جلسه ستاد ساماندهی متکدیان در محل فرمانداری رفسنجان تشکیل شد.

 

 

مجید فصیحی هرندی در این جلسه بیان کرد: افرادی قربانی آسیب های اجتماعی هستند و خانه خود را ترک می کنند و با تکدی گری چهره شهر را زشت می کنند این افراد در شرایط مختلف آسیب های دیگری مانند انتقال بیماری ها و نزاع ها و... هم ایجاد می کنند.

 

 

 

فرماندار رفسنجان افزود: گرچه سال های قبل تمهیداتی برای کاهش و جلوگیری از گسترش این پدیده در رفسنجان انجام شد که از مسئولان امر قدردانی می کنم اما چهره شهر از این پدیده پاک نشد.

 

 

وی افزود: متکدیان باید جمع  آوری و نسبت به ساماندهی آن ها از نظر نگهداری، ترک اعتیاد، کمک های جانبی، هدایت شغلی، آموزش های زندگی پایدار و ... اقدام شود.

 

 

فصیحی هرندی با اشاه به اینکه می توان آن ها را نجات داد؛ تصریح کرد: اگر مردم از سر دلسوزی به متکدیان کمک نکنند و آن ها را به دستگاه های حمایتی معرفی کنند بهتر می توان به آن ها کمک کرد لذا معرفی افراد متکدی و نیازمند به دستگاه های حمایتی باید فرهنگ سازی شود.

 

 

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه گرم خانه ای در رفسنجان با کمک شهرداری احداث شده،  گفت: متکدیانی که به گرم خانه می روند باید برای آن ها تمهیدات و برنامه هایی جهت خروج از تکدی گری و ایجاد تحول در زندگی آن ها اندیشیده شود اگر اعتیاد دارند ترک داده شوند اگر بیکار باشند به سمت اشتغال هدایت شوند و اگر طرد شده اند با راهنمایی و مشاوره مناسب به سمت خانواده خود بازگردند.

 

 

محمد مختاری، معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان هم اظهارکرد: اکثر متکدیان در رفسنجان کارتن خواب هستند که زیر پل ها زندگی می کنند.

 

 

وی افزود: برای جمع آوری این دسته از افراد شهرداری از سال گذشته اقدام به احداث گرم خانه ای در بلوار زائر با مساحت 200 متر مربع کرده است که دارای فضای مناسب، 2 قسمت مردانه و زنانه، اتاق ایزوله و غیره است و همچنین نیروی انتظامی در این گرم خانه مستقر است و نظارت دارد و آمادگی داریم که طرح را شروع کنیم.

 

 

مختاری بیان کرد: می توانیم گرم خانه را به بهزیستی تحویل دهیم یا زیر نظر خود شهرداری اداره شود.

 

 

حسن اکبرزاده، کارشناس ستادی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم گفت: از سال 1390 با توجه به اینکه مرکز کاهش آسیب ها جهت مراجعه افراد بی خانمان در مرکز رفسنجان راه اندازی شده است تعدادی از این افراد زیر پل ها زندگی می کنند که تحت پوشش معاونت بهداشتی هستند و تیم سیار این معاونت هم مکرر به پاتوق ها مراجعه و ملزومات بهداشتی و غذای گرم با کمک خیرین به آن ها مب دهد و در بحران کرونا هم بین این افراد ماسک هم توزیع کرد.

 

 

وی با اشاره به وجود 30 پاتوقِ ( متکدیان) در سطح شهر ادامه داد: در سال 98 تعداد افرادی که در این پاتوق ها هستند و از معاونت بهداشتی خدمات دریافت می کنند 83 نفر هستند  ضمن اینکه 99 مرد و 11 زن هم از مرکز کاهش آسیب ها خدمات تزریقی، متادون تراپی، دارویی و بهداشتی دریافت می کنند.

 

 

اکبر زاده با اشاره به اینکه با راه اندازی گرم خانه می توان به آن ها خدمات مشاورهای، درمانی و ... ارائه داد؛ بیان کرد: جلساتی که با نیروی انتظامی برای کاهش آسیب ها و کنترل hiv  و هپاتیت این افراد داشتیم نیروی انتظامی هم مدارا می کند و در این پاتوق ها  خیلی درگیر نمی شوند تا ما بتوانیم تست ها و درمان آن ها را انجام دهیم  و آلودگی بیشتر نشود به عبارتی از سوی نیروی انتظامی برخورد قهری با اینها نمی شود تا پنهان نشوند.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: این افراد در بحران اخیر هم از نظر کرونا تست شدند که یک نفر کرونا داشت و وی قرنطینه کردیم و خدمات بهداشتی ارائه دادیم.

کد خبر 930042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha