غفلت هایی که یک دختر را کشت

«رومینا اشرفی» دختر ۱۴ ساله که به دست پدر کشته شد. یک آسیب شناس اجتماعی در رابطه با این پرونده هشدارهایی داده است که باید جدی گرفته شود تا این جنایات تلخ تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، اول خرداد ماه در یکی از روستاهای استان مازندران قتلی رخ می دهد، مقتول دختر 14 ساله ای است که با داس پدر به قتل رسیده است.

 

در رسانه ها اینگونه روایت شده است که «رومینا اشرفی» عاشق یکی از همشهریانش می‌شود پدرش به خاطر اختلاف فرهنگی (اختلاف مذهبی) که بین این دو خانواده وجود داشته مخالف ازدواج این دو بوده‌است. رومینا همراه معشوقه اش فرار می‌کند. در این حین توسط پلیس محلی دستگیر می‌شود و او تحویل پدرش داده می‌شود. پدر ابتدا سعی می‌کند دخترش را خفه کند و وقتی موفق نمی‌شود، سر دختر را با داس می‌برد.

 

این خبر ابتدا در یک کانال محلی منتشر شد و سپس در سطح وسیعی در شبکه های اجتماعی بازنشر پیدا کرد و آنقدر این اتفاق تلخ و دردناک بود که  با واکنش های زیادی از سوی مردم رو به رو شد تا جایی که دادستانی رسیدگی ویژه به این پرونده را در دستور کار قرار داد.

 

مطابق با ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی، پدر در جایگاه، ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی‌شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر‌ می‌شود.

 

در همین ارتباط، «سارا باقری» وکیل دادگستری، نایب رئیس انجمن حقوق کودکان و نوجوانان گفته است: «از آنجایی که قاتل خود، ولی دم بوده‌ است، دیگر حکم قصاص اینجا معنایی ندارد. اما حبس و دیه وجود دارد که بازهم تصمیم چند و، چون آن با قاضی پرونده است. دیه هم ابتدا به مادر، سپس به خواهر و برادر تعلق می‌گیرد.»

 

قوانین محکم در قبال جنایات بازدارنده هستند

«معصومه ابتکار»،  معاون امور زنان ریاست جمهوری نیز در صفحه توییتر خود بیان کرده است «قوانین محکم در قبال جنایات بازدارنده هستند. کاش تلاش دلسوزان زودتر نتیجه می‌داد. با پیگیری و درخواست دولت و مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در آخرین مراحل است.»

 

بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی هم با پُست و استوری کردن تصاویر این مرحومه به ابراز ناراحتی و نگرانی از وقوع چنین جنایاتی  و تکرار آن پرداخته اند.

 

غفلت هایی که جدی گرفته نمی شود

در همین ارتباط نیز، «مجید ابهری» به خبرنگار شبستان می گوید: در موضوع قتل رومینا، دو مرد و یک سرهنگ مقصر هستند اما متاسفانه هیچ کسی به مرد اصلی  ماجرا توجه نمی کند. شخص سی ساله ای که دو برابر سن این دختر را داشته است و موجب فریب عاطفی او شده است تا جایی که او را راضی به ازدواج کرده و از خانه فراری داده است.

 

این متخصص علوم رفتاری می گوید: قانون باید اینگونه افراد را که شیطان مجسم هستند و از عواطف و احساسات بچگانه  یک دختر کم اطلاع سواستفاده می کنند مجازات هایی در نظر گیرد تا برای دیگران مایه عبرت شود.

 

او بیان می کند: موضوع دوم در تربیت خانوادگی است. دختربچه ای که در روستا بزرگ شده است و با یک تلفن هوشمند دسترسی به فضای مجازی داشته، توانسته با مردی که دو برابر سن خودش می باشد، ارتباط  عاطفی برقرار کرده و سپس از خانه فرار کرده و توسط پلیس پیدا و دستگیر شده است. 

 

ابهری تصریح می کند: باید او را تحویل یک سازمان یا یکی از خانواده های اقوام و نزدیکان می دادند تا آتش خشم پدر و مادر فروکش کند.

 

او بیان می کند: سپس توسط مددکاران و روانشناسان با خانواده او وارد صحبت و مذاکره شده و بعد رومینا را تحویل خانواده می دادند. معلوم است در یک محیط کوچک، منطقه کشاورزی که دارای فرهنگ بسته ای است و اینگونه شرایط نگاه ها و حرف های همسایه ها، اقوام و  آشنایان در روستا موجب شعله ور تر شدن آتش خشم پدر و مردان خانواده می شود، لذا در اینگونه موارد دختری که  فرار کرده ابتدای باید تحت روان درمانی قرار گیرد و مددکاران و روانشناسان با خانواده او وارد مذاکره شوند.

 

ابهری تصریح کرد: اینجانب پنج سال، سرپرستی مرکز نگهداری دختران فراری را برعهده داشتم در این مدت متوجه شدم، اصلی ترین موضوع برای فرار دختران زیر  18  سال کمبود عاطفی و فقدان توجه مردان خانواده همانند پدر و برادر به دختران است.

 

او زنگ خطری که در این اتفاق به صدا در آمده است را ورود نوجوانان به فضای مجازی بدون نظارت و کنترل دانسته و می گوید:فضای مجازی به عنوان باتلاق سرراه فرزندان ما قرار گرفته است. باید نهاد های فرهنگی در این زمینه توجه کافی داشته باشند.

 

این مختصص علوم رفتاری می گوید:متاسفانه مسئله ناموس در فرهنگ ما به ویژه فرهنگ روستایی تقدس ویژه دارد و فحاشی و برقراری ارتباط با آن مستوجب مجازات سنگینی است. به علت کم کاری نهادهای فرهنگی و عدم اطلاع رسانی آموزش در این زمینه، متاسفانه اغلب فحش های آزار دهنده در فرهنگ زبان فارسی فحش های ناموسی است  که باید با اصلاح فرهنگ توسط کارشناسان راه هایی اتخاذ شود که این حساسیت که منجر به قتل و ضرب و جرح می گردد آرام گرفته و فرهنگ اصلاح شود.

 

به هر روی، استرس، اضطراب، خشم، فرار از حرف های مردم از بی آبرویی دست به دست هم داد تا پدر قاتل دخترش شود. غفلت هایی در این اتفاق رخ داده که قابل تامل است، غفلت های تربیتی، رفتاری تا قوانینی که که شاید اگر این غفلت ها رخ نمی داد امروز رومینا هم زنده بود.

کد خبر 932734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha