ساختمان تاریخی شهرداری به موزه تبدیل می شود

اعضای شورای شهر رشت در جلسه امروز دو فوریت لایحه تبدیل ساختمان تاریخی شهرداری به موزه را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از رشت، لایحه دو فوریتی شهرداری رشت با پیوست تفاهمنامه همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با شهرداری رشت عصر امروز(چهارشنبه، ۷ خرداد) در شورای شهر این شهر به تصویب اعضا رسید. 


این تفاهمنامه در راستای مرمت و احیا، حفاظت و بهره برداری ساختمان های تاریخی متعلق به شهرداری رشت منعقد شده که طبق آن، پس از مرمت، ساختمان شهرداری رشت و ساختمان فرهنگ و هنر به موزه تبدیل می شوند.

 

*محوطه پشت ساختمان شهرداری نیز به سایت سنگ های قبور اسلامی اختصاص می یابد.

«مسعود حلاج پور»با حضور در این جلسه با بیان اینکه برای موزه های شهر رشت، اعتبار مشخصی در سال های ۹۸ و ۹۹ در سفر ریاست جمهوری تخصیص یافته است اظهار کرد: برای استفاده از این اعتبار و کمک به گردشگری شهر رشت که مرکز استان است، این‌ تفاهمنامه تدوین شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: طبق این تفاهمنامه با همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری رشت، طبقه همکف ساختمان شهرداری پس از مرمت به موزه مردم شناسی و طبقه اول آن به موزه بلدیه تبدیل می شود.

 

به گفته وی، محوطه پشت ساختمان شهرداری نیز به سایت سنگ های قبور اسلامی اختصاص می یابد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: ساختمان فرهنگ و هنر کنونی ( استانداری سابق، مریض‌خانه قدیم) هم به موزه هنرهای معاصر تبدیل می شود.

 

حلاج پور با توضیح اینکه پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی برای ایجاد موزه های بیشتر در شهر رشت است گفت: تلاش و پیشنهاد ماست تا عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت به موزه نهضت جنگل و ساختمان خانه میرزا به موزه یمیرزاکوچک خان جنگلی تبدیل کنیم که با همکاری شهرداری و شورای شهر و سایر دستگاه ها می توانیم این مهم را در مدتی کوتاه عملیاتی کنیم. 

 

«اسماعیل حاجی پور» با استقبال از پیشنهادها و همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با مدیریت شهری بیان کرد: مدیریت شهری رشت آماده همکاری همه جانبه با اداره کل میراث فرهنگی استان برای به ثمر رساندن موزه های شهر است.


رییس شورای شهر رشت افزود: ایده مشارکت از سوی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان نشان‌دهنده رویکرد مثبت برای توسعه گردشگری رشت است و شورای شهر تمام تلاش خود را برای پیشبرد این رویکرد مثبت به کار می گیرد.

 

*تبدیل ساختمان شهرداری به موزه، وعده ای ۳۰ ساله
«محمدحسن عاقل منش»  هم با بیان اینکه تبدیل ساختمان شهرداری به موزه، وعده ای ۳۰ ساله است گفت: تحقق این وعده می تواند منجر به یک بافت موزه ای جذاب در شهر و مرکز رشت شود.

 

این عضو شورا گفت: به دنبال تبدیل ساختمان شهرداری و ساختمان فرهنگ و هنر به موزه، می توان برای تبدیل ساختمان تاریخی پست به موزه پست هم اقدام کرد.


«بهراد ذاکری » هم با اعلام موافقت با لایحه پیشنهادی بیان کرد: برای تبدیل بافت‌ مرکزی شهر به بافت تاریخی جذابی که گردشگری را محور توسعه قرار می دهد، باید به تغییراتی در این بافت پرداخت.


عضو شورا تصریح کرد: برخی مشاغل در بافت تاریخی فعال هستند که تناسبی با اهداف توسعه‌ای گردشگری در بافت مرکزی رشت ندارند که می توان به تغییراتی برای اصلاح آن اقدام کرد.


درنهایت، سایر اعضای شورا هم با استقبال از این لایحه با رای های خود، دو فوریت لایحه فوق را تصویب کردند.

کد خبر 932946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha