تبدیل روستاهای پرجمعیت گلستان به شهرخوب یا بد

نصیبی گفت: تبدیل شدن روستاها به شهر باید با مطالعه صورت بگیرد و باید از کارهای شتاب زده در این زمینه جلوگیری کرد.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ وقتی صحبت از توسعه استان گلستان می شود نمی توانیم ظرفیت های روستائیان را نادیده بگیریم و توجه به روستاها می تواند چهره محرومیت را از جامعه بزداید.

 

آنچه مسلم است توسعه یافتگی روستاها تنها با مشارکت مردم رقم می خورد و برای آنکه این مشارکت افزایش یابد نیاز است که علاوه بر توجه به زیرساخت های روستاها انگیزش سرمایه گذاری نیز در نظر گرفته شود.

 

از این رو بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که پدیده مهاجرت معکوس در گرو توسعه خدمات زیربنایی روستاها قرار دارد و همچنین باید راهکارهایی در روستاها به منظور توسعه گردشگری نیز اندیشیده شود.

 

گرچه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و مسئولان تلاش کردند که با بومگردی چرخه توسعه روستاها را شتاب دهند اما باید در سیاست ها و بودجه ریزی نیز مسئولان روستاها را محور توسعه قرار دهند و اقتصاد بخش روستایی را تقویت کنند.

 

در سال جهش تولید قرار داریم و برای بررسی برنامه ریزی ها در این زمینه و حمایت از اشتغال روستایی و عواقب تبدیل شدن شهرها به روستاها به سراغ «علی نصیبی» مدیرکل امور روستایی استان گلستان، جوان سختکوش و مرد شماره یک در حوزه رسیدگی به مشکلات روستاهای استان گلستان رفتیم تا با وی هم سخن شویم، این گفتگو را از منظر می گذرانیم.

 

*در راستای تحقق جهش تولید در روستاهای گلستان چه انتظاری از مسئولان و دستگاه های اجرایی دارید؟

در بحث جهش تولید در روستا تمامی دستگاه ها وظیفه مندی در این زمینه بر عهده دارند و برخی از دستگاه ها مثل سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی به  واسطه وجود نواحی صنعتی در مناطق روستایی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت اقتصادی با توجه به مأموریت ها و برنامه ها حضور بیشتری در روستاها دارند.

 

اعتقاد داریم باید توجه خاص به روستا شود و آن چیزی که مدنظر ما قرار دارد و به عنوان خادم روستائیان پیگیری می کنیم تحول در بخش کشاورزی است، تأکید ما بر این است که با توجه به محدودیت های منابع آبی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این بخش استفاده شود.

 

تسهیل در صدور مجوزها، تقویت مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی متناسب با نیاز کشور و صادرات محصولات کشاورزی و توجه به توسعه اراضی شیب‌دار به منظور صیانت از خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب ها مدنظر قرار گیرد.

 

 بحث توسعه گردشگری و بومگردی در روستاها با توجه به فرصت هایی که به وجود می آورد و همچنین ظرفیت هایی که ما در روستاهای استان گلستان داریم نیاز است که گسترش یابد.

 

بحث حمایت از شرکت های تعاونی حقیقی و حقوقی روستایی با توجه به فرصت هایی که به وجود می آوردند باید مدنظر قرار گیرد و این شرکت های تعاونی به عنوان بخش مشارکت مردمی که از آن پایه های توسعه کشور یاد می شود از ظرفیت بالایی برخوردار است.

 

ما در استان گلستان عشایر زیادی داریم و با توجه به اینکه عشایر پس از جوامع شهری و روستایی سومین ظرفیت رسمی جمعیت کشور به شمار می روند نیاز است مورد حمایت و توجه باشند.

 

*برای اینکه روستاها به جهش تولید برسد چه اقداماتی را امسال پیگیری می کنید؟

برگزاری جشنواره های روستایی در حوزه های مختلف با توجه به اینکه می تواند توانمندی های روستای را به مردم و گردشگران معرفی کند را امسال پیگیری می کنیم.

 

همچنین  تقویت بازارچه های محلی از دیگر موضوعاتی است که امسال پیگیری می کنیم برای تأمین مایحتاج روستایی ها و رونق بخشی به اقتصاد و درآمد پایدار باید بازارچه های محلی روستایی در گلستان توسعه یابد.

 

*چه برنامه هایی در امسال دارید؟

یکی از کارهایی که امسال به صورت ویژه ورود پیدا کردیم با توجه به کاهش اعتبارات دهیاری توجه به درآمد پایدار روستاها است.

 

ظرفیتی را سازمان شهرداری و دهیاری ها به منظور پرداخت تسهیلات با کارمزد هشت درصد و با یک سال تنفس در نظر گرفته است و این مهم در راستای حمایت از طرح های روستایی بسیار مورد توجه قرار دارد.

 

در روزهای ابتدایی سال عملیات اجرایی دو پروژه از دهیاری های استان گلستان در شهرستان گمیشان آغاز شد که یکی از این پروژه ها مجموعه پرورش ماهی در قفس خواجه نفس است.

 

امیدواریم در ماه خرداد نیز عملیات اجرایی دو پروژه دیگر مجموعه گردشگری القجر مینودشت و مجموعه گردشگری دهیاری آق توقای بخش مرکزی مراوه تپه را آغاز کنیم.

 

تلاش ما بر این است که دهیاری ها بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و بتوانیم با اجرای این پروژه ها به توسعه روستاها کمک کنیم.

 

علاوه بر این امسال با بازدیدهایی که انجام می شود پروژه های عمرانی را رصد می کنیم و عملکرد خودرویی و نیروی انسانی دهیاران را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد، امسال شانزدهمین سال فعالیت دهیاری ها است و درصدد هستیم از نظر کیفی و کمی و از نظر اقتصادی و عمرانی عملکرد مطلوب تری را در روستاها شاهد باشیم.

 

*چند وقتی است که موضوع تبدیل شدن روستاها به شهرها در استان مطرح شده است دیدگاه شما به این موضوع چیست؟

تبدیل شدن روستاها به شهرها مزایا و معایب دارد و به نظر من نباید در این مسئله تعجیل کرد گرچه برخی روستاها از نظر جمعیتی شرایط مناسبی دارد ولی باید از جنبه های مختلف تبدیل شدن روستاها به شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

از جنبه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و معیشت مردم باید شرایط تبدیل شدن روستاهای پرجمعیت به شهر را مورد ارزیابی قرار دهیم، اینکه روستایی به شهر تبدیل می شود باید الزاماتی در آن رعایت کرد، برای مثال نگهداری دام در منازل و موضوعات دیگر در تبدیل شدن روستاها به شهر با مشکلاتی رو به رو می شود و این روستائیان نیز از برخی از تسهیلات و حمایت های دولت بی بهره می شوند.

 

تبدیل شدن روستاها به شهر باید بامطالعه صورت بگیرد و باید از کارهای شتاب زده در این زمینه جلوگیری کرد اما اگر بررسی شود که روستایی توان تبدیل شدن به شهر را دارد و همه جوانب نیز اندیشیده شده است و مطالعه لازم  نیز در این زمینه صورت بگیرد مخالفت در این زمینه نخواهیم داشت.

 

*از مهمترین اقدامات دهیاران گلستان در حوزه مقابله با کرونا بفرمایید؟

در حوزه کرونا 17 هزار عملیات محلول پاشی را با همکاری روستائیان و دهیاری ها در سطح استان انجام دادیم و اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم توسط دهیاری ها در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مؤثر بود.

 

اجرای برخی از دستورالعمل ها ستاد استانی و ملی کرونا توسط دهیاری ها در سطح روستاهای گلستان رقم خورد و کمیته سلامت روستا با ریاست دهیاران در زمان شیوع ویروس کرونا تشکیل شد و دهیاران به عنوان مدیر بحران روستا نقش آفرین بودند.

 

همکاری بسیار خوبی در حوزه فاصله گذاری اجتماعی، توزیع بسته های بهداشتی از سوی دهیاری ها شاهد بودیم و همچنین روستائیان در حوزه رزمایش مواسات و همدلی فعالیت چشمگیری داشتند.

 

ایجاد 330 موانع در سطح استان در روز سیزده فروردین از اقدامات بزرگ دهیاران به شمار می رود که رفت و آمد را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آن زمان کنترل کرد.

 

با توجه به گستردگی بحران  کرونا و با توجه به اینکه همه شهرها و روستاها درگیر بود، دهیاران بیشترین همکاری را با ما داشتند و به صورت جهادی در این زمینه فعالیت کردند.

 

در طرح غربالگری کرونا نیز دهیاران فعالیت خوبی داشتند و بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان میزان شیوع یوروس کرونا در روستاهای گلستان یک سوم شهرهای بود و این نشانه همکاری روستائیان است.

 

کد خبر 933422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha