جمع آوری 17 کیلو طلا برای بازسازی ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین(ع)

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، از جمع آوری 17 کیلو طلا برای بازسازی ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین(ع) توسط مردم خیر استان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون 11و نیم کیلو طلا به تهران ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام سید محمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، پیش از ظهر امروز(3 دی) در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، گفت: کار بازسازی ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین علی(ع) طی توافقنامه ای با تهران و تولیت آستان مقدس امیر مؤمنان آیت الله سیستانی در نجف اشرف، به مردم خوزستان سپرده شده و برای این منظور اقدامات اساسی توسط ستاد بازسازی عتبات عالیان استان انجام گرفته است.

 

وی تأکید کرد: تزئینات فلزکاری و طلاکاری فعلی ایوان طلای حرم مطهر امام علی(ع) مربوط به دوره افشاریه است که توسط هنرمندان و صنعتگران کشورمان طراحی و اجرا شده بود؛ پس از گذشت زمان بر اثر اکسیداسیون ورق مس که زیر طلا به کار برده شده و نفود آن به بیرون، طلای سطحی آن ریزش و با لایه ای از اکسیداسیون مس ترکیب و در برخی قسمت ها سیاه شده است.

 

وی ادامه داد: برای مرمت مجدد با توجه به اهمیت موضوع تلاش شد تا راهکارهایی مورد مطالعه علمی و آزمایشگاهی قرار داده شود تا بتوان بر بستر آنها ضمن مرمت ایوان، ماهیت تاریخی و اصیل آن را نیز حفظ کنیم که نتیجه مطالعات منجر به این شد احیای طلای سطوح خشت های ایوان با روشی اینجام گیرد که نیازی به جدا کردن خشت ها از بدنه تمامی ماهیت تاریخی تزئینات را مخدوش می کند.

 

حجت الاسلام موسوی، افزود: تشکیل چندین کمیته، راه اندازی 24 ستاد در شهرستان ها، 5 ستاد در ادارات کل از جمله آموزش و پرورش، شرکت نفت، ملی حفاری، فولاد، سازمان آب و برق، تعیین و انتصاب بیش از سه هزار نفر نماینده در مساجد، حسینیه ها، دوایر، اصناف، اتحادیه ها که البته این تعداد باید به 8 هزار نفر افزایش یابد، هماهنگی با پست بانک جهت پوشش و اطلاع رسانی این امر به روستاها و متاطق دور دست و... از جمله اقدامات این ستاد است.

 

وی برگزاری همایش 700 نفری با استان های همجوار،70 جلسه توجیهی، برنامه ریزی و آموزش، بیش از 100 جلسه با ادارات برای آشنایی با ستاد، بیش از 300 جلسه سخنرانی و تبلیغی در خصوص فضائل امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، راه اندازی سایت ستاد و سامانه پیامک کوتاه، چاپ بیش از 10 هزار بنر، 600 برگ پوستر و بروشور، صدور بیانیه و... را از دیگر اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات برای این منظور عنوان کرد.

 

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، تصریح کرد: طی یکسال گذشته از آغاز پروژه بازسازی ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین، تاکنون 17 کیلو طلا توسط مردم خیر خوزستان جمع آوری شده که در حال حاضر 11 و نیم کیلو از آن به جهت تبدیل آنها به شمش و طلای خالص 24 عیار به تهران ارسال شده است.

 

وی اضافه کرد: همچنین بیش از دو میلیارد و 300 میلیون تومان پول نقد توسط مردم استان جمع آوری شده که در حال حاضر یک میلیارد و 300 میلیون آن جهت خرید طلا به حساب ستاد بازسازی عتبات تهران واریز شده و در مجموع وجوه نقدی و طلاهای جمع آوری شده سه میلیارد و 650 میلیون تومان است.

 

وی با بیان اینکه در این پروژه به 250 کیلوگرم طلی 24 عیار نیاز داریم، اذعان داشت: مأموریت اصلی ستاد استان خوزستان ترمیم، نوسازی و مرمت ایوان طلای حرم امیرالمؤمنین است، نام پروژه ایوان طلای حرم، کارفرما تولیت حرم، پیمانکار و تأمین مالی ستاد بازسازی عتبات عالیان خوزستان، نظارت و اجرا نیز با ستاد عتبات مرکز در تهران و مدت پروژه دوسال است.

 

حجت الاسلام موسوی، با تقدیر و تشکر از استقبال مردم استان جهت جمع آوری کمک های نقدی و طلاهای خود به بازسازی حرم امیر المؤمنین(ع) یادآور شد: تاکنون 40 درصد از کارها انجام شده و باید گفت که در این پروژه یک ریال از کمک های دولتی استفاده نمی شود و تمامی آن از طریق کمک های مردمی است.

 

پایان پیام/

کد خبر 93416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha