هدف اصلی امام راحل رشد روح و حقیقت دین در جامعه بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که امروز رسانه های ما نباید صرفا به ترویج ظواهر اسلام بپردازند، گفت: هدف اصلی امام راحل رشد روح و حقیقت دین در جامعه بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۲خرداد)در ابتدای درس خارج فقه خود با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار داشت: هرچه زمان می‌ گذرد انسان بیشتر به عظمت وجودی و ابعاد شخصیتی امام راحل پی می‌ برد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: هم حوزه های علمیه و هم نسل جدید برای استمرار انقلاب باید بیشتر امام را بشناسند؛ هدف امام در انقلاب فقط اسلام بود نه این که بخواهیم مردم را نفی کنیم بلکه هدف امام اسلام، مردم و دیانت بود و هیچ هدف شخصی و رسیدن به ثروت و قدرت نداشت حتی نمی خواست روحانیت را برای حکومت به قدرت برساند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: اضطرار سبب شد که با نبود نیروهای ارزشی در منصب های مهم، روحانیت حضور پیدا کند، امام دیدند که اسلام در حال از بین رفتن است لذا در مسجد اعظم فریاد زدند که علمای اسلام! به داد اسلام برسید.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که امام خمینی(ره) اسلام را از دید محدودی که به آن وجود داشت، خارج ساخت، گفت: ایشان حقیقت اسلام را برای مردم شکوفا کردند، بنابراین ما اگر بخواهیم درست قضاوت بکنیم در مورد انقلاب، تا اهداف امام را نشناسیم و ندانیم نمی توانیم درست قضاوت کنیم و قضاوت را روی محورهایی می‌ بریم که هیچ ارتباطی به اهداف امام راحل نداشت و نتیجه گیری نادرست می‌ کنیم.

 

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) می‌ خواست ابعاد اسلام را شکوفا کند، از جمله اسلام استقلال و حریت را برای بشر مطرح کرده  و از دل دین، استقلال را بیرون آورد و تأکید کرد اولا همه انسان ها باید حرّ باشند و ثانیا کفار نباید سلطه بر مسلمین داشته باشند، از این رو ایشان آزادی که اسلام بیان می‌ کند را به منصه ظهور رساند نه آزادی که غربی ها مطرح می‌ کنند و با آن ریشه فرهنگ و دین را می‌ زنند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: آزادی که غربی ها می‌ گویند مساوی با نفی خانواده است که اعضای خانواده هیچ حق و تکلیفی نسبت به هم ندارند، آزادی در غرب، نفی اصالت های فرهنگی، نفی حیا، نفی عفت و نفی تقوا است ولی آزادی که امام برای ما به ارمغان آورد یک آزادی است که انسان در آن رشد می‌ کند یعنی همان آزادی که اسلام بیان می‌ کرد.

 

وی با بیان این که آزادی، استقلال و دموکراسی و امثال آن در دل دین وجود دارد، گفت: امام راحل تنها این ها را بیان کرد، امام نمی خواست ظواهر دینی در جامعه رشد کند ولی مردم از روح و حقیقت دین جدا شوند، مشکل امروز جامعه بیشتر روی همین مسأله است که مردم با ظواهر دین بیشتر آشنا شده اند و رسانه های ما بیشتر ظواهر دین را ترویج می‌ کنند ولی از حقیقت دین و آن چیزی که روح دین است فاصله گرفته ایم در حالی که درست عکس این، مورد نظر امام بود.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در همان اوایل انقلاب که مسأله جدا سازی زن و مرد در دانشگاه ها به وسیله کشیدن دیوار در کلاس ها مطرح شده بود، امام راحل فرمودند که اسلام چنین چیزی نمی گوید، در حالی که خیلی از کشورهای اسلامی به همین ظواهر بسنده کرده اند ولی از روح دین اطلاعی ندارند.

 

وی یادآور شد: روح دین آن است که از انسان یک فرد متدین و مقاوم مثل شهید سلیمانی درست شود که او تربیت شده اسلام و امام بود و برای مظلومین دنیا هیچ فرقی در نظرش نبود که ایرانی باشد یا غیر ایرانی؛ واقعا این بود آن چیزی که امام دنبال آن بود شناخت اصل دین بود و یک طلبه امروز باید درست حقیقت دین را بشناسد و دنبال پیاده شدن آن باشد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که خیلی ها می‌ گویند اوایل انقلاب تقید بیشتری به اسلام وجود داشت، ابراز داشت: ما نباید در رسانه های خود صرفا به مردم بگوییم شما فلان ذکر را بگویید تا همه مشکلاتتان حل شود، در حالی که این خوب است ولی اسلام فقط این نیست؛ اسلام حقیقتش تلاش، فکر، مقاومت و تقوای باطنی است هرچند آن ظواهر هم باید باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مشکل اصلی زمان ما همین است که گاهی اوقات صرفا به ظواهر بسنده می‌ کنیم ولی از اصل دین غافل می‌ شویم؛ ما طلبه ها باید از امام یاد بگیریم؛ امام خمینی(ره) خودشان در مسائل اخلاقی و ظواهر اسلام سرآمد بود ولی این طور نبود که اسلام را از این زاویه فقط نگاه بکند که اگر ما خلاف این مسأله عمل کنیم جفایی به امام و اصل اسلام است.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی عنوان کرد: سبک زندگی که رهبر معظم انقلاب بارهاروی آن تأکید دارند، آیا همین است که فقط به مردم ذکر یاد بدهیم؟ یا سبک زندگی این است که چطور عاقلانه و متدینانه و مستقلانه زندگی کنیم و یک زندگی همراه با اطمینان و آرامش و با اتکای بر خدا داشته باشیم؟

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در سالگرد رحلت امام راحل خدا را شاکریم که بعد از رحلت امام خمینی(ره) با رهبری های خردمندانه رهبر معظم انقلاب، این مسیر ادامه پیدا کرده که این هم یکی از نعمت های خداوند متعال است ولی متفکران باید اهداف امام را بیشتر کاوش کرده و در همان مسیر قدم بردارند.

کد خبر 934291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha