کرونا، فرسودگی اتوبوس‌ها و مشکلات اتوبوس‌داران  سه ضلع یک چالش مرگبار

در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شهرها اولین مجموعه‌ای که به صورت رسمی تعطیل اعلام شد مجموعه ناوگان حمل و نقل عمومی بود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شهرها اولین مجموعه‌ای که به صورت رسمی تعطیل شد مجموعه ناوگان حمل و نقل عمومی بود که از همان روزهای ابتدای شیوع این ویروس با توجه به اینکه میزان تردد و اجتماعات در آن غیرقابل جلوگیری بود تعطیل اعلام شد.

 

بیش از ۱۰۰ روز از شیوع  ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و بسیاری از مشاغل زیر سایه این ویروس حجم فعالیت‌های آنها کاسته یا تعطیل شدند، تصمیم تعطیلی اتوبوس‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها به دلیل حفظ سلامت عمومی و کنترل شیوع این ویروس منحوس بوده است.

 

هرچند که این تصمیم برای کنترل این ویروس و کاهش شیوع آن بود اما تعطیلی شغل رانندگان اتوبوس‌های حمل‌ونقل درون شهری مشکلاتی از جمله عدم پرداخت اقساط، عدم داشتن توان خرید و ... را به همراه داشت.

 

علی یکی از رانندگان اتوبوس‌های درون شهری و مالک اتوبوس است که این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، وی به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: ماه گذشته کمک یک میلیون تومانی به ما شد اما این مبلغ کجای زندگی من را با داشتن دو فرزند می‌گیرد، غیر رانندگی اتوبوس کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم.

 

وی با بیان اینکه عدم تحرک اتوبوس‌ها مشکلات مختلفی را به‌وجود می‌آورد می‌افزاید: با توجه به تورم موجود هزینه تعمیر و بازسازی مجدد هر اتوبوس بسیار گران است و این موضوع برای اتوبوس‌داران مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ سبدکالای اهدایی تنها به بخشی از اتوبوس‌داران تعلق گرفت.

 

محمد از دیگر اتوبوس‌داران نیز عنوان می‌کند: چند سال است که کرایه‌های اتوبوس اضافه نشده، پیشنهادهایی از سوی سازمان اتوبوسرانی مبنی بر تعمیر مجدد ماشین‌ها داده شده اما این درآمد کفاف وضعیت خودروها را نمی‌دهد، اتوبوس ها فرسوده هستند، هزینه بیمه خودرو روزانه 15 هزار تومان است که با وجود تعطیلی نمی‌دانیم چگونه باید پرداخت شود.

 

 

 

نبود کمک‌های دولتی برای تامین اتوبوس‌ها در اهواز

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کلانشهر اهواز ناوگان اتوبوسرانی این شهرستان باید به تعداد یک‌هزار اتوبوس باشند اما متاسفانه اکنون تعداد 170 اتوبوس که نیمی از آنها فاقد کولر بوده در اهواز در حال فعالیت هستند.

 

«محمدرضا ایزدی» با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی اهواز این وضعیت سزاوار مردم اهواز نیست ادامه می‌دهد: از آنجایی که هزینه‌های جاری مردم فراوان و میزان درآمد کم است استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک شایانی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه دولت در چند سال اخیر کمکی به تامین اتوبوس‌های اهواز نداشته است و شرایط خوبی برای تامین اتوبوس‌ها نداریم تصریح می‌کند: بر اساس قانون ۸۲/۵ در صد هزینه خرید یک اتوبوس بر عهده دولت و ۱۷/۵ درصد دیگر آن برعهده شهرداری است و این عدم پرداخت درصد دولت یکی از اجحاف‌هایی است که دولت در حق اهواز کرده است.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه حق آلایندگی ۴۲/۵ درصد و حق جرایم بین شهری توسط دوربین‌ها به شهرداری پرداخت نمی‌شود اضافه می‌کند: درآمد شهرداری از حق آلایندگی، سهم اتوبوس‌ها، محل جرایم، عوارض و ساخت و ساز است که متاسفانه به شهرداری پرداخت نمی‌شود.

 

وی عنوان می‌کند: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اتوبوس‌ها یکی از محل‌های تجمع تشخیص داده و سرویس‌دهی آنها ممنوع اعلام شد بنابراین رانندگان اتوبوس در طی این مدت فعالیتی ندارند.

 

ایزدی ادامه می‌دهد: نصف بیشتر رانندگان اتوبوسرانی در اهواز رسمی و قراردادی هستند که حتی در این مدت حقوق ماهیانه خود را دریافت کرده‌اند اما اضافه‌کاری، حق شیفت و ... دریافت نمی‌کنند در کنار آن 60 خودرو این ناوگان به بخش خصوصی تعلق دارد که در این مدت متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

 

در حد توان کمک‌هایی به بخش خصوصی شده است

وی با بیان اینکه تا حد ممکن کمک‌های مختلفی به بخش خصوص به‌منظور جبران ضرر آنها شده است ابراز می‌کند: این اتفاقی است که نه تنها در کشور بلکه در کل جهان افتاده است و همه ما تابع دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، برای حفظ سلامت شخصی و عمومی باید این شرایط را تحمل کرد.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز بیان می‌کند: به‌منظور جبران مالی به رانندگان بخش خصوصی باید بودجه‌ای تعیین شود تا پرداختی انجام گیرد که متاسفانه در این حوزه بودجه‌ای نداریم تا در چنین شرایطی به این افراد پرداخت‌های صورت گیرد.

 

 

اتفاقات خوب بیمه‌ای برای اتوبوس‌داران

«کوروش سبزعلی» نیز با بیان اینکه با رانندگان اتوبوسرانی در ارتباط هستیم و از مشکلات آنها باخبر هستیم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که اتحادیه اتوبوسرانی کل کشور انجام خواهد داد تسهیل خدمات برای اتوبوس‌داران است همچنین درباره سیستم بیمه‌ای اتفاقات خوبی صورت خواهد گرفت.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز با بیان اینکه سرویس و نگهداری اتوبوس‌ها روزانه به‌صورت شیفتی انجام می‌شود می‌افزاید: بر اساس اعلام معاون وزیر بهداشت، ۲۶.۷ درصد از موارد انتقال کرونا بر اثر استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها بوده، بنابراین در این شرایط بعید است فعالیت سازمان اتوبوسرانی مجددا آغاز شود.

 

وی با اشاره به اینکه بسته‌های معیشتی آبرومندانه‌ای در اختیار اتوبوسداران قرار گرفته است اظهار می‌کند: سازمان اتوبوسرانی اهواز برای فعالیت مجدد آمادگی کامل دارد اما تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده ستاد مدیریت کرونای خوزستان است و منتظر ابلاغ تصمیم از سوی این ستاد هستیم.

 

سبزعلی در پایان عنوان می‌کند: آموزش‌های لازم به رانندگان داده شده تا در صورت آغاز فعالیت به گونه‌ای فعالیت کنند که مسافرگیری بر اساس ظرفیت اتوبوس‌ها و بر اساس علامت‌گذاری صندلی‌ها باشد اما با توجه به گرمای هوا و نرخ گران تاکسی‌ها، احتمالا استقبال مردم از اتوبوس‌ها زیاد باشد و شاید علامت‌گذاری رعایت نشود و رانندگان تنها تا حدی که امکان داشته باشد می‌توانند شرایط را کنترل کنند.

 

اکنون که رفته رفته فعالیت‌ها به روزهای عادی خود در حال بازگشت بوده و لازم است که مدیران مربوطه تصمیم‌های تکمیلی خود را درباره حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسداران انجام دهند یا هزینه‌ای به‌عنوان کمک بدل از روزهای تعطیل به اتوبوسداران بخش خصوص اهدا کنند، هر چند که این موضوع باید توسط مدیران ارشد استانی به‌صورت دقیق‌تری بررسی شود.

 

بنابراین شیوع ویروس کرونا و کنترل آن، همچنین فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر اهواز و در کنار آن مشکلات مختلفی که گریبان‌گیر رانندگان و اتوبوس‌داران بخش خصوصی شده سه ضلع را برای یک چالش مشخص می‌کند، چالشی که موفقیت در آن آسایش را برای همشهریان به‌همراه دارد.

 

کد خبر 934458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha