لزوم سرمایه گذاری بومی در حوزه استارتاپ‌/ راه حل بومی برای مشکلات پیدا شود

ستاری با بیان اینکه باید به جای سرمایه‌گذاری در سکه، دلار و بورس شاهد سرمایه گذاری‌های بومی در زمینه استارتاپ‌هایی باشیم که برخی هفته ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند، گفت: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی بورس ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سورنا ستاری» عصر امروز (12 خرداد) در نشست خبری صدا و سیمای خراسان جنوبی با موضوع پیشرفت های حوزه فناوری مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: در هفت سال گذشته بر روی اقتصاد دانش بنیان تمرکز داریم و خوشبختانه اکنون اتفاقات خوبی را در خراسان جنوبی شاهد هستیم اما هنوز با پتانسیل ها استان فاصله وجود دارد.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه امکانات فوق العاده ای در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهیم و حدود 140 خدمت ارائه می شود، گفت: خراسان جنوبی تاریخ درخشانی در بحث آموزش دارد و دانشگاهی پایه دانش اقتصاد بنیان دارد که بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

 

ستاری با اشاره به اینکه باید جهت گیری دانشگاه ها به سمت حل مشکلات مردم و ایجاد ارزش افزوده برای کشور باشد، ادامه داد: دانشگاه بیرجند اکنون با چندسال پیش تفاوت دارد و باید در خراسان جنوبی راه حل های بومی برای حل مشکلات ارائه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه نفت مهمترین ضربه را به کشور زده و کارآفرینی را نابود کرده است، عنوان کرد: ما درس می خوانیم که کارآفرینی و ارزش افزوده ایجاد کنیم نه اینکه به دنبال پشت میزنشینی باشیم.

 


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه خام فروشی هیچ هنری نیست و توسعه ای به وجود نمی آورد، افزود: اگر سیاست خراسان جنوبی خام فروشی باشد هیچ ارزشی اقتصادی برای استان ایجاد نخواهد شد.

 

ستاری به ضرورت فرآوری زعفران  و محصولات خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: ارزش دانش بر روی این محصولات است که موجب ایجاد ارزش افزوده برای استان می شود.

 

وی ادامه داد: اکنون بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و ارزش شرکت‌های دانش بنیان در تابلوی بورس 150 هزار میلیارد تومان است.

 


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بحث بیماری کرونا هیچ محصول پزشکی وارد نمی کنیم، افزود: اکنون کشورمان برای مقابله با ویروس کرونا نیازمند واردات تجهیزات نیست و تمامی نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

 

ستاری اضافه کرد: ایران عملاً هیچ تجهیزاتی در راستای مقابله با کرونا وارد نمی‌کند و اکنون تمام تجهیزات بیمارستانی، اتاق‌های icu و دیگر بخش‌ها با تلاش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تولید می‌شود.

 


وی با بیان اینکه اکوسیستم شرکت‌های دانش بنیان در این دوران جواب داده است، گفت: اکنون پروژه‌های قابل‌توجهی از سوی این شرکت‌ها در حوزه دارو، واکسن و تجهیزات درمانی در حال اجرا است.

 


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در حوزه زیرساخت های پارک علم و فناوری و مراکز فناوری خراسان جنوبی هزینه کرده ایم، ادامه داد: به هر میزانی که ساختمان در استان اختصاص یابد برای نوسازی و تجهیز آن حمایت مالی می کنیم.

 

ستاری افزود: در این سالها زیرساخت فکری و فرهنگی خراسان جنوبی تغییر کرده است و البته تعداد 35 شرکت دانش بنیان شایسته این استان نیست و باید افزایش یابد.

 

وی با بیان اینکه باید راه حل های بومی برای حل مشکلاتمان پیدا کنیم، تاکید کرد: هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد بلکه سیمرغ خود مردم خراسان جنوبی هستند که باید استان را تغییر دهند چرا که توسعه امری درون زا است.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه باید به جای سرمایه گذاری در سکه، دلار و بورس شاهد سرمایه گذاری های بومی در زمینه استارتاپ ها باشیم که برخی هفته ای 10 درصد رشد می کنند، گفت: در حال حاضر صندوق پژوهش و فناوری در خراسان جنوبی راه اندازی شده که از آن حمایت مالی خواهیم کرد.

 

ستاری با اشاره به اینکه تا پایان امسال زیرساخت های پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تقویت و فضای فیزیکی آن گسترش می یابد، افزود: همچنین ایده های جدید در حوزه های مختلف از جمله گیاهان دارویی داریم که باید در خصوص آن با استاندار خراسان جنوبی گفتگو کنیم.

 

وی بیان کرد: در چندسال اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر بحث امنیت غذایی کشور تمرکز کرده است چرا که باید غذای کشور را خودمان با تکنولوژی، نوآوری و ایده های جدید تولید کنیم.

 

 

کد خبر 934652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha