مسجدی که به کار جهادی معنای دوباره بخشید/ ابتکارات جذاب در همراه کردن دانش‌آموزان

مسجد «امام حسین(ع)» واقع در شهرک وردآورد با تمرکز بر تربیت مسجدی کودکان و نوجوانان حضوری موثر در میادین مختلف اعم از رزمایش کمک مومنانه دارد؛ برگزاری نماز جماعت دانش‌آموزی به پیشنمازی دانش‌آموزان ممتاز از ابتکارات این خانه خدا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: تربیت نسل جوان از مهم ترین کارکردهای مساجد است و مسجد امام حسین (ع) (واقع در تهران، شهرک وردآورد، خیابان امام حسین (ع)) همت خود را بر جذب و تربیت کودکان و نوجوانان قرار داده است. این کار پرورشی همه روزه با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین هادی اریسیان، امام جماعت امام حسین (ع) و پایگاه بسیج این خانه خدا «شهید حسن یزدی»، انجام می گیرد. حلقه های صالحین توسط چند سرگروه تشکیل می شود و حاج آقا اریسیان در این حلقه ها حاضر شده و ضمن گوش دادن به مطالب مطروحه، نظرات خود را نیز با کودکان و نوجوانان در میان می گذارد.

 

کلاس های آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن و احکام شرعی نیز توسط پایگاه مقاومت بسیج شهید حسن یزدی با نظم خاصی و همراه با پرسش و پاسخ در مسجد امام حسین (ع) برگزار می شود تا پایه های اعتقادی نمازگزاران این مسجد تقویت شود.

 

 

 

پایگاه بسیج نمونه در دیدگاه مرکز رسیدگی به امور مساجد

 

مجموعه فعالیت های پایگاه بسیج شهید یزدی به ویژه در برگزاری خلاقانه حلقه های صالحین به گونه ای است که دو بار از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید مصطفی خمینی به خاطر جدیت در برگزاری موثر و سازنده فعالیت های فرهنگی و همچنین برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، به عنوان پایگاه نمونه انتخاب شد.

 

اهالی مسجد امام حسین (ع) شهرک وردآورد همچنین با شیوع ویروس کرونا آستین های همت را بالا زده و دست در دست هم قرار دادند تا گوشه ای از مبارزه خستگی ناپذیر با این ویروس منحوس را بر عهده گیرند. اعضای پایگاه مقاومت بسیج شهید حسن یزدی، در اسفندماه 1398 و فروردین ماه 1399 هر شب اقدام به ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی و تمام محوطه و قسمت های مسجد امام حسین (ع) می کردند و با کاهش شمار مبتلایان به این ویروس، این کار را از اردبیهشت ماه تاکنون هفته ای دو تا سه بار انجام می دهند. البته در شب های قدر و مراسم نماز عید فطر ضد عفونی کردن این مسجد و کوچه های اطراف آن با جدیت بیشتری انجام می شود.

 

گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی

 

اهالی مسجد امام حسین(ع) فعالیت های نیکوکارانه خود را در قالب «گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی» تجمیع کردند تا با نظم و انسجام بیشتری در خدمت نیازمندان و افراد آسیب دیده در دوره شیوع ویروس کرونا باشند.

 

گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی در طول سال با همکاری حجت الاسلام والمسلمین اریسیان و اعضای هیت امنا و پایگاه مقاومت بسیج شهید حسن یزدی بسته های ارزاق و پوشاک را میان نیازمندان توزیع می کند و هر ماه نیز به 20 خانواده مستحقِ آبرومند، کمک های نقدی و غیر نقدی قابل توجهی تقدیم می کند.

 

 

 

توزیع 1400 قرص نان در روز عید فطر

 

این گروه با شیوع ویروس کرونا فعالیت های خود را در قالب پویش «اطعام علوی» انجام می دهد و تاکنون بیش از پنج هزار قرص نان را میان ده ها خانواده نیازمند توزیع کرده است. برای نمونه در روز عید سعید فطر امسال، هزار و 400 قرص نان را در کنار هفتاد بسته ارزاق میان 70 خانواده نیازمند توزیع کرد. این فعالیت در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان و همسو با رزمایش همدلی و مواسات همچنان در این مسجد ادامه دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «هادی اریسیان» درباره فعالیت های خیرخواهانه مسجد امام حسین (ع) و گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی به خبرنگار شبستان گفت: نکته اول درباره این فعالیت ها مردمی بودن و اتکای آن به تلاش های نوجوانان و جوانان مسجدی است. نکته بعدی اینکه، تمام کمک های مومنانه مسجد امام حسین (ع) با حفظ شان و آبروی نیازمندان انجام می گیرد. نکته سوم اینکه، با بروز مشکل در هر گوشه ای از کشورمان از جمله در مناطق سیل زده و زلزله زده، اعضای پایگاه بسیج و هیت امنا در کنار گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی، به یاری آسیب دیدگان می شتابند و این موضوع با شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسید.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) افزود: اهالی این مسجد در دوره شیوع کرونا به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردند که روزانه بیش از 400 ماسک در آن دوخته می شود. البته فعالیت این کارگاه با بازگشایی مساجد، همچنان ادامه دارد ولی محدود شده است.

 

 

نماز جماعت دانشآموزی

 

وی درباره فعالیت های ویژه مسجد امام حسین (ع) شهرک وردآورد گفت: هر روز پس از تعطیلی مدارس (البته قبل از شیوع ویروس کرونا) نماز جماعت به امامت یکی از دانش آموزان در این مسجد اقامه می شد. دانش آموزی که امتحان نظری و عملی را با موفقیت گذرانده باشد به عنوان پیش نماز انتخاب می شود.

 

 

 

انتخاب مسجدیاور نمونه از سوی مرکز امور مساجد

 

یکی از نکات قابل ذکر درباره مسجد امام حسین (ع) این است که حجت الاسلام و المسلمین اریسیان به دلیل تعامل خوبی که با کودکان و نوجوانان دارد و در کنار آنها در اردوهای زیارتی و سیاحتی شرکت می کند در سال 1393 از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان «مسجدیاور نمونه» انتخاب شد. این مرکز در انتخاب این ائمه جماعات، مردمی بودن روحانی، حضور مستمر و سه وعده ای در مسجد، جذب نونهالان، نوجوانان و جوانان در مسجد، برقرار کردن ارتباط عاطفی و صمیمی با اقشار و طبقات مختلف، و آگاهی و دانش به روز را مدنظر قرار می دهد.

 

مسجد امام حسین (ع) به صورت کاملا مردمی و با محوریت امام جماعت و مشارکت بسیجیان آن اداره می شود و با وجود نداشتن صندوق قرض الحسنه، اما فعالیت های آن در خدمت رسانی به نیازمندان در سطح منطقه 21 و شهرک وردآورد بسیار وسیع است. این فعالیت در کنار برگزاری برنامه ها و اجرای طرح های جذاب از جمله «پیوند مسجد و مدرسه» «اطعام علوی» و «هر سجاده، یک نیازمند»، زمینه استقبال وسیع مردم از این مسجد را فراهم کرده است.

کد خبر 935880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha