طرح های نیمه تمام تاکنون ۱۶۹ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است

هادی با اشاره به اینکه طرح های نیمه تمام تاکنون ۱۶۹ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است، گفت: برای تکمیل ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر منابع مالی نیاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «علیرضا هادی» عصر امروز (شنبه 17 خرداد) در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما درباره طرح های یمه تمام صنعتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه طرح های نیمه تمام تاکنون 169 هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است، گفت: برای تکمیل 10 هزار میلیارد تومان دیگر منابع مالی نیاز است.

 

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت با بیان اینکه از 69 هزار و 900 طرح نیمه تمام  28 هزار طرح پیشرفت فیزیکی داشته اند، افزود: مابقی فقط مجوز دارند که از این تعداد 12 هزار و 700 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصد و 3 هزار و 900 طرح دارای پیشرفت 80 درصد داشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس اثر بخشی راه اندازی و تکمیل، طرح ها دسته بندی ملی و مهم می شوند، گفت: برخی طرح ها به دلیل اثر گذاری در حوزه اقتصادی،سرمایه گذاری، کاهش واردات و اشتغال اهمیت دارند.

 

هادی با بیان اینکه از این تعداد طرح 200 طرح با شاخص های تامین نیاز داخل و کاهش واردات انتخاب شده اند، گفت: به دلیل اهمیت تکمیل زنجیره ارزش، طرح هایی که در نقاط کلیدی و گلوگاهی زنجیره ارزش واقع شده اند مشخص می شوند و با تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام از خام فروشی به تدریج فاصله می گیریم.

 

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 66 و 6 دهم درصد صادارت صنعتی داشته ایم، گفت: 4 و 6 دهم درصد مربوط به صادرات معدن و در سال 98 این صادارات به 88 درصد رسیده که نشان از رشد ارزش افزوده دارد ولی صادرات مواد خام کاهش یافته به طوریکه در سال 99 این شیب کاهشی بیشتر محسوس است.

 

وی به ارائه توضیحاتی درباره 200 طرح انتخابی از مجموع 70 هزار طرح پرداخت و با اشاره به اینکه این طرح ها به طور کامل در بخش خصوصی است و هیچ کدام اعتبارات دولتی ندارند، گفت: در مجموع 96 درصد این طرح ها با سرمایه گذاری مردم است.

 

هادی با اشاره به اینکه 3هزار و 900 طرح متوسط طرح ها بالای  86 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که سرمایه گذاری طرح ها نیز  169 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: برای تکمیل و بهره برداری این طرح ها به طور کامل به 10هزار میلیارد تومان منابع مالی نیازدارد. وقتی طرح ها بین 3 تا 4 سال زمان می برد با تغییر مولفه ها براورد مالی نیز تغییر می کند و نیاز به تامین اعتبار دوباره دارد.

 

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت با بیان اینکه طبق اصل 44 موظف به تسهیل کسب و کار در بخش خصوصی هستیم، گفت: برای طرح های نیمه تمام دولتی بخش صنعت و معدن 3900 طرح بالای 80 درصد داریم که در حال پایش هستند. در تکمیل طرح های نیمه تمام در 2 سال گذشته، ساخت داخل را با تکیه بر نیروی داخلی و استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان در حوزه فولاد از 45 درصد به 70 درصد و در پتروشیمی از 65 به 85 درصد تکمیل رسیده ایم. در حوزه سیمان و کاشی نیز پیشرفت هایی داشته ایم./

کد خبر 935998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha