کمر گردشگری عروس زاگرس زیر بار کرونا  خم شد

صنعت گردشگری استان ایلام به عنوان صنعتی نوپا در چند سال گذشته بر مدار رونق و توسعه قرار گرفته بود اما با شیوع ویروس کرونا آسیب جدی به این حوزه وارد شد و نیازمند چاره اندیشی دقیق مسئولان است.

خبرگزاری شبستان - ایلام: استان ایلام در غرب ایران به دلیل زیبایی های متعدد به عروس زاگرس شهرت دارد، چند سالی بود به دلیل آثار و جاذبه های گردشگری مثل «تنگه کافرین» در شهرستان بدره و دره «ویژه درون» در ملکشاهی، این استان به یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده  بود.

 

درست در اوج زمان حضور گردشگران در استان ایلام، یعنی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل شیوع کرونا، امسال گردشگران همانند سال های گذشته در استان حضور نداشتد و بر همین اساس، فعالان حوزه صنعت گردشگری در استان با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

 

هر ساله در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه استان ایلام پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی بود، اما امسال نه تنها سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی هم لغو شد.

 

 با شیوع کرونا نزدیک هزاران نفر در بخش گردشگری  در استان ایلام شغل خود را از دست دادند، در حالی که بیمه هم ندارند، امکان دارد این وضعیت تا سال آینده هم ادامه داشته باشد، در حالی که طبق گفته مسئولان در حال حاضر ۱۴ هزار بیکار در استان وجود دارد و باید آمار افراد بیکار در بخش گردشگری را به آن اضافه کرد.

 

خسارت‌های جبران ناپذیر به صنعت گردشگری ایلام

یکی از فعالان حوزه گردشگری ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: فعالان گردشگری برای ایجاد طرح های گردشگری در استان از جمله احداث بوم گردی ها تسهیلات گرفته اند و حالا نمی توانند جوابگوی اقساط خود باشند.

 

«علیرضا خدامرادی» بیان کرد: در استان ایلام بیشتر مسافران در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه وارد استان می شوند و تمام امید بوم گردی ها استان به همین ۲ ماه است، ولی به دلیل شیوع کرونا، تمامی بوم گردی ها استان و دیگر تاسیسات گردشگری استان تعطیل شدند.

 

وی با اشاره به اینکه فعالان گردشگری در استان ایلام امسال با ضرر و زیان های زیادی مواجه شده اند، افزود: در حالی که درآمد واحدهای گردشگری صفر در استان شده است، دولت برای جبران خسارت ها این واحدها همانند دیگر واحدهای مشمول، وام های ۱۲ درصدی ارائه کرده که خود این وام ها نیز برای فعالان حوزه گردشگری مشکل ساز می شود.

 

این فعال حوزه گردشگری ابراز کرد: با توجه به اینکه پایدار بودن ویروس کرونا برای فصل پاییز نیز قوت گرفته است، حضور گردشگران در استان ایلام به این زودی ها میسر نمی شود و قطعا درآمد فعالان این حوزه بسیار ناچیز خواهد بود و جوابگوی اقساط و بدهای بانکی این واحدها نخواهد بود.

 

خدامرادی بیان کرد: انتظار داریم بخش گردشگری استان ایلام  در ارائه تسهیلات ویژه تر دیده شود، به خصوص اینکه در آینده قطعا مشکلات این حوزه بیشتر می شود.

 

کاهش شدید درآمد در بخش گردشگری ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ویروس کرونا خسارت های شدیدی به بخش گردشگری و صنایع دستی استان وارد شده است.

 

«عبدالمالک شنبه زاده» با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید درآمدی در بین واحدهای اقامتی، بوم گردی، گردشگری و...در استان شده است، افزود: فروش صنایع دستی استان نیز بسیار  کاهش یافته است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان ایلام یادآور شد: خسارت های کرونا به بخش های مختلف گردشگری استان شناسایی و ارزبای شده  و میزان دقیق خسارت ها در بخش شناسایی و به مسئولان کشوری و استانی اعلام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۸ میلیارد تومان خسارت به بخش های گردشگری و صنایع دستی استان وارد شده است، گفت: البته شرایطی فراهم شد که واحدهایی که با شیوع ویروس کرونا با کاهش شدید درآمد مواجه شده و به لحاظ اقتصادی به شدت آسیب دیده اند برای دریافت تسهیلات با بازپرداخت ۲ ساله در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

 

شنبه زاده با بیان اینکه نرخ بهره این وام ۱۲ درصد تعیین شده و قرار است تا پایان خردادماه واریز شود، گفت: در استان ایلام  حدود ۲۱۳ واحد تأسیسات گردشگری فعال هستند  که از این تعداد ۱۱ هتل، ۵ واحد مهمان‌پذیر، ۶۶ واحد خانه مسافر، ۴۶ دفتر خدمات مسافرتی و ۱۷ مجتمع گردشگری، ۹ سفره خانه سنتی، ۱۲ مجتمع بین راهی، ۷ کمپینگ گردشگری و ۴۰  اقامتگاه بوم گردی است و با رعایت پروتکل های بهداشتی آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران هستند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان ایلام افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی و سایر تأسیسات رفاهی بین راهی در شبکه راه‌های استان و مسیرهای گردشگری تشدید می‌شود.

 

به طور قطع ارائه تسهیلات بانکی به تنهایی نمی تواند مشکلات حوزه گردشگری را حل کند، لحاظ نشدن مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد کل سال ۹۸، امهال تمامی اقساط امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و تمامی عوارض به مدت شش ماه، بخشیده شدن تمام جرایم بانکی و تعویق پرداخت وام‌ها، امکان استفاده از تسهیلات بانکی با دوره تنفس یک ساله و تقسیط ۵ ساله و ...نیز می‌توانند کمکی در حد جبران خسارت به فعالان این صنعت باشند.

 

شیوع ویروس کرونا  به کسب و کارهای زیادی در استان محروم ایلام آسیب زده است که در این میان صنعت گردشگری که از همان روزهای اول تعطیل بود بیشترین خسارت را متحمل شد. رونق دوباره این صنعت به حمایت ویژه دولت نیاز دارد.

 

استان ایلام دارای یک هزار و ۵۰۰  اثر تاریخی و طبیعی است و هر سال گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه‌های گردشگری به این استان سفر می‌کنند.

کد خبر 936041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha