فعالیت ۴۶ سازمان مردم نهاد همیار محیط زیست در ایلام/ایلام قطب احیای گوزن زرد ایرانی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به غنای بالای زیستی در ایلام، از وجود ۸۰ زیستگاه جانوری در استان خبر داد و گفت: ۲۰۰ گونه پرنده در استان شناسایی شده است.

«غلامرضا ابدالی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: محیط زیست استان ایلام در حال حاضر وضعیت خوبی را سپری می کند و این استان با عنای بالای زیستی، یکی از مناطق مهم کشور در بحث تنوع و شمار گونه های گیاهی و جانوری است.

 

وی با اشاره به اینکه ۴ منطقه حفاظت شده و ۲ اثر طبیعی ملی در استان ایلام وجود دارد، افزود: ۷.۱ درصد از مساحت استان شامل ۱۴۳ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش سازمان محیط زیست استان قرار دارد.

 

ابدالی بیان کرد: ۸۰ زیستگاه جانوری و گیاهی در استان ایلام وجود دارد که بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار و یک هزار و گونه گیاهی تاکنون در زیستگاه های جانوری و گیاهی استان شناسایی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۷ گونه گربه سان در استان ایلام شناسایی شده است، افزود: کاراکال یکی از گونه های گربه سانان با ارزش در استان است و محیط زیست برای حفظ گونه های با ارزشی مثل کاراکال، پلنگ ایرانی و خرس قهوه ای برنامه های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: هیچ یک از گربه سانان استان ایلام در معرض انقراض نیستند ولی قطعا حفظ گونه های با ارزش جانوری نیازمند همکاری مردم است.

 


وی با اشاره به اینکه استان ایلام قطب تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی است، گفت: آب و هوا و شرایط طبیعی استان ایلام و به خصوص مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ، شرایط مناسب‌تری را به نسبت دیگر مناطق کشور، برای پرورش گوزن زرد ایرانی دارد.

 

مدیر کل محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه محیط زیست استان بر استقرار و بهره برداری صنایع در استان اعمال نظر می کند، افزود: بعد از بهره برداری هم محیط زیست بر روی فعالیت کارخانه ها در بخش پساب و بحث آلودگی نظارت دارد.

 

وی عنوان کرد: اگر بعد از کنترل محیط زیست استان مشکلی در بحث پساب و یا آلودگی هوا در کارخانه ای وجود داشته باشد، چندبار تذکر داده می شود و در صورت عدم توجه به تذکرها، واحد تولیدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

 

آخرین وضعیت کارخانه سیمان ایلام

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: تکنولوژی کارخانه سیمان ایلام قدیمی است و خط یک تولید این کارخانه دارای مشکلات متعددی است، بر همین اساس تذکرات لازم از سوی محیط زیست به مسئولان کارخانه برای تغییرات اساسی در تولید سیمان و روند تولید برای کاهش آلودگی ها داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان ایلام دارای مشکلات مالی متعدد است، افزود: بر همین اساس مسئولان کارخانه سیمان از مسئولان محیط زیست برای تغییر در خط تولید فرصت ۲ ماهه خواستند که این موضوع مورد پذیرش قرار گرفته و الان کارخانه سیمان با حداقل ظرفیت تولید تا زمان حل مشکلات زیست محیطی، فعالیت می کند.

 

ابدالی تصریح کرد: این موضوع به مراجع قضایی نیز اطلاع رسانی شده و حتما مسئولان کارخانه سیمان باید روند تولید سیمان را در این کارخانه تغییر دهند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: تمامی واحدهای صنعتی بزرگ از جمله واحدهای نفت و گاز در استان نیز ملزم به رعایت مسائل محیط زیست هستند و کارشناسان این اداره بر روند فعالیت این کارخانجات و اثرات آن بر روی محیط زیست نظارت دارند.

 

۶ روز غبارآلود در استان طی سال جاری

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ روز گرد و غباری در استان ثبث شده است  و هوای استان خارج از محدوده استاندارد بوده است و البته میزان روزهای گرد و غباری در سال جاری با مدت مشابه سال گذشته برابری می کند.

 

ابدالی اظهار کرد: ۸ ایستگاه سنجش گرد و غبار در استان ایلام فعال هستند و میزان ذرات گرد و غبار توسط این دستگاه های اندازه گیری و وضعیت شهرستان ها برای تصمیم گیری در اختیار ستاد بحران قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد منشا گرد و غبار استان ایلام، خارج از کشور است و پیک گرد و غبار در استان ماه های خردادماه و تیرماه است.

 

تاثیر کرونا بر شکار

مدیرکل محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه در ماه های اول پیک کرونا  در استان ایلام مردم کمتر به کوه رفت و آمد داشتند و شکار نیز کاهش پیدا کرده بود، افزود: متاسفانه باور عادی شدن اوضاع، باعث افزایش رفت و آمد در کوه های استان و در نتیجه بازهم شکار افزایش پیدا کرده است.

 

ابدالی اظهار کرد: بازهم شاهد حضور افراد متخلف در طبیعت استان هستیم، البته محیط بانان استان ایلام با هوشیاری در تمامی شبانه روز زیستگاه های جانوری استان را رصد و با افراد متخلف بدون هیچ مماشاتی برخورد خواهند کرد.

 

وی بیان کرد: امروز حتی از اولین روزهای شیوع کرونا، کنترل و نظارت محیط بانان در طبیعت استان بیشتر شده و حتی مسیرهای ارتباطی به جنگل های استان توسط محیط زیست بسته شده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه شکار و صید از عوامل نابودی گونه های جانوری در استان محسوب می شود، افزود: قطعا محیط زیست استان با افراد متخلف در زمینه شکار برخورد جدی خواهد کرد.

 

پیشگیری از آتش سوزی

وی افزود: برای مقابله و پیشگیری با آتش سوزی در سطح جنگل های استان، ستاد مشترکی بین محیط زیست و منابع طبیعی استان تشکل شده است، البته همه دستگاه های اجرایی در اطفای حریق باید پای کار باشند.

 

ابدالی تصریح کرد: آتش زدن پسچر مزارع کشاورزی ممنوع است، اگر کشاورزان این کار را انجام دهند به مراجع قضایی معرفی می شوند و در همین سال جاری چندین نفر نیز به دلیل این کار به مراجع قضایی معرفی شده اند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: قطعا هوای پاک یکی از خط قرمزهای محیط زیست استان است و محیط زیست  با افراد متخلف برخورد جدی خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه استان ایلام محیط زیستی ترین استان کشور است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۶ سازمان مردم نهاد با ۲۰ هزار نفر عضو در استان ایلام فعالیت دارند که بازوی توانمندی برای همکاری و همیاری با محیط زیست استان به شمار می روند.

 

 

 

 

 

کد خبر 936497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha