​باروری ابرها صرفه اقتصادی ندارد/ گلستان به زودی به رادار هواشناسی مجهز می شود

داداشی با بیان اینکه باروری ابرها مورد تأیید ما نیست، گفت: بارورسازی ابرها به هزینه بالایی نیاز دارد و صرفه اقتصادی ندارد.

«نوربخش داداشی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: باروری ابرها یک بحث علمی است که امروزه در جهان در حال بررسی است و در بسیاری از کشورها نیز انجام شده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان گلستان، باروری ابرها را کار بسیار گران قیمتی دانست و ادامه داد: بارورسازی ابرها در کشورمان صرفه اقتصادی ندارد، از طرفی باید بستر اولیه برای این اقدام وجود داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: بارورسازی ابرها در نهایت 15 درصد افزایش بارندگی را به دنبال دارد که نقاط بارندگی نیز ثابت نیست به همین جهت بارورسازی ابرها به ویژه در مناطق شمالی به هیچ عنوان به صرفه نبوده و مورد تأیید ما نیست.

 

داداشی متذکر شد: نقش اصلی سازمان هواشناسی جهانی در مرحله نخست حفاظت از جان و مال مردم است و در برخی مواقع نیز هشدارهای هواشناسی وجود دارد که باید سریعاً از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود تا مردم برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

 

مدیرکل هواشناسی استان گلستان خاطرنشان کرد: براساس تغییرات اقلیمی رخ داده از سال 81 تاکنون هر ساله در فصول گرم سال شاهد بارش های سیل آسا در کشورمان از جمله استان گلستان هستیم و در مدت یک ساعت و یا کمتر از یک ساعت بارش بالای 100 میلی متر در استان رخ می دهد.

 

وی با بیان اینکه بارش هایی که به خاطر تغییرات اقلیمی رخ می دهد به پیش بینی بسیار کوتاه مدت نیاز دارد، گفت: برای پیش بینی بسیار کوتاه مدت علاوه بر وجود کارشناسان خبره و مجرب هواشناسی به ابزارهایی مانند سامانه رادار هواشناسی هم نیاز است که از طریق این سامانه پیش بینی لازم انجام می شود و بارش ها دو ساعت قبل از وقوع به اطلاع مردم می رسد.

 

داداشی تأکید کرد: ما به دلیل فقدان این ابزار از رادار هواشناسی «بندر امیرآباد» بهشهر استفاده می کنیم که تقریباً نیمی از استان را پوشش می دهد البته بعد از وقوع سیل سال گذشته با ایجاد رادار هواشناسی در گلستان موافقت شده و با اعتبار 25 میلیارد تومان در استان گلستان نصب و راه اندازی می شود.

 

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با بیان اینکه گلستان به زودی جزو 9 استان کشور خواهد بود که به سامانه رادار مجهز می شود، افزود: قرارداد خرید سامانه رادار هواشناسی با شرکت های موردنظر منعقد شده و شرکت در حال مکان یابی است تا پوشش رادار در تمامی استان گلستان باشد.

 

کد خبر 936776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha