احداث مرکز نوآوری چشمه نور ایران در قزوین

مافی گفت: ما موفق شدیم مجوز مرکز نوآوری چشمه نور ایران را بگیریم که این پروژه قرار است در هفت سال ساخته شود که با انجام آن، ایران به شبکه چشمه های نور دنیا متصل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «مصطفی مافی» درندرشست ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی که امروز (سه شنبه ۲۰ خرداد) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: پارک علم و فناوری قزوین در سال ۹۰ در ۳۰ هکتار زمین در بخش شمال غربی شهر قزوین شکل گرفت که شرکت های مختلف در داخل پارک فعال بوده که ۱۸۰ محصول فناورانه در این ۱۰ ساله به جامعه عرضه شده است.

 

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: استان قزوین دارای ۷۴ شرکت دانش بنیان است که یک درصد شرکت های دانش بنیان کشور در این استان قرار دارد که محل ثبت این شرکت ها قزوین است و با توجه به نزدیکی به تهران، پیش بینی می کنیم داخل استان ۱۵۰ شرکت داشته باشیم که در آمار تهران و البرز آمده است.

 

وی عنوان کرد: در این ۱۰ ساله شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری در حوزه های صنعت ریلی، قطعه سازی، جلوه های ویژه، تله متری، گردشگری و تجهیزات آزمایشگاهی محصولات دانش بنیان را ارائه می دهند.

 

مافی با اشاره به ظرفیت های استان قزوین اعلام کرد: قزوین استان دانشگاهی است که دارای دشتی وسیع، گیاهان دارویی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی است و ۱۳ درصد از صنایع کوچک کشور در این استان مستقر هستند.

 

وی اضافه کرد: چالش های استان قزوین شامل بهره وری پایین در حوزه کشاورزی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی و فرسوده بودن بخش قابل توجه صنایع استان است.

 

رئیس پارک علم و فناوری قزوین در ادامه گفت: نخستین مرکز نوآوری تخصصی در محل پارک قزوین به بهره برداری رسیده و آماده افتتاح در سفر دکتر ستاری به استان هستیم تا بتوانیم در این مرکز تامین فضا برای استقرار تیم ها و استارت آپ ها را داشته باشیم.

 

وی توضیح داد: همچنین ایجاد شبکه نوآوری استان را آغاز کردیم که ۲۰ درصد پیشرفت دارد ویژگی شبکه نوآوری قزوین ارائه دهنده آمار دقیق از زیست بوم آوری استان در قالب داشبرد مدیریتی است.

 

مافی بیان کرد: ما موفق شدیم مجوز مرکز نوآوری چشمه نور ایران را بگیریم که اگر این مرکز فعال شود، می توانیم شاهد ظهور واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و افزایش ارزش افزوده محصولات دانش بنیان، افزایش تعاملات بین المللی علمی و فناوری استان، درگیر شدن بسیاری از صنایع استان در حین راه اندازی طرح و افزایش سهم اقتصادی دانش بنیان استان نسبت به سایر استان ها باشیم.

 

وی اظهار کرد: باید بکوشیم این چشمه نور و مرکز نوآوری را راه اندازی کنیم، چشمه نور ابزاری است که برای کشف ناشناخته ها به کار می رود؛ ویروس کرونا ناشناخته است، اگر چشمه های نور دنیا را رصد کنید مشاهده می کنید که همه پروژه ها را متوقف کرده و به این امر پرداخته اند و با توجه به اینکه ما در داخل کشور این ابزار را نداریم، نیازمند این هستیم دیگران به این دانش دست یافته و در واقع دانش دست دوم خود را به ما دهند.

 

رئیس پارک علم و فناوری قزوین افزود: در حال حاضر با ایتالیا مذاکره شده برای انجام این کار و این پروژه قرار است در هفت سال ساخته شود که با انجام آن ایران به شبکه چشمه های نور دنیا متصل می شود.

 

وی با اشاره به کمبود فضا برای شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: با حمایت های دولت و استان ۲ ساختمان در اختیار پارک است که ۱۱۰ واحد فناور تا به امروز در این ساختمان ها مستقر هستند و از ابتدای سال ۹۹ درخواست های متعددی برای استقرار واحدهای فناور در داخل پارک داریم ولی فضا تکمیل شده است و یکی از معضلات ما این است تقاضاهای بسیار برای ورود به پارک است ولی چون زیرساخت توسعه پارک توسط بخش خصوصی تهیه نشده در این مرحله متوقف شده ایم.

 

مافی در پایان با اشاره به اقدامات پارک علم و فناوری در تولید محصولات مختلف در مقابله با کرونا یادآور شد: پنج محصول فناورانه در حوزه کرونا در پارک علم و فناوری قزوین در حال تولید است که از جمله این محصولات سامانه ضدعفونی کننده ازون و دستگاه ونتیلاتور بر اساس طرح دانشگاه MIT  است.

 

کد خبر 937034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha