کلید امنیت در بافت تاریخی احیای زندگی در بافت است

عباسی هرفته با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و تعهدات ایجاد شده از جمله امنیت گفت: کلید امنیت در بافت تاریخی احیای زندگی در بافت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « محسن عباسی هرفته» پیش از ظهر امروز در نشست خبری برخط رسانه استان یزد گفت: میراث فرهنگی مبنایی برای رشد فرهنگی جامعه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: میراث فرهنگی اساسا کانون تغذیه کننده فرهنگ جامعه است و درصورتی که رشد کند بسباری از مشکلات ما کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بزرگترین دستاورد ثبت جهانی یزد، رونق اقتصادی با سرمایه گذاری بود که بیش از هزار میلیارد تومان جذب شد و اشتغال ایجاد کردیم.

عباسی هرفته ادامه داد: محدودیت کرونا باعث شده که توریست ها و به خصوص اروپایی ها به شدت تشنه حضور در یزد باشند که در آینده و پساکرونا شاهد عظش حضور خواهیم بود که موج توریست به یزد خواهند آمد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: اخیرا براساس تعهد خود گزارش 4 ساله خواهیم داد که برخی از زمینه ها بیشتر از تعهدات و برخی نیز به اندازه تعهدات بود اما نگرانی زیادی در این زمینه نداریم زیرا تعهدات خود را به خوبی انجام دادیم.

وی بیان کرد: برای ثبت جهانی یزد تعهدات سنگینی دادیم که خوشبختانه توانستیم با همکاری محلی ها اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و می توانیم شکی بزرگ به جامعه بین المللی دهیم زیرا با وجود تحریم ها توانستیم به خوبی در زمینه گام برداریم.

عباسی هرفته ادام داد: جامعه محلی، مردم و ساکنین بافت تاریخ و مدیران شهری به خوبی توانستند در این مسیر گام بردارند.

وی افزود: ما سعی کردیم در حوزه میراث فرهنگی از سیاست زدگی مصون باشیم و اگرچه با آمدن دولت ها نگاه های سیاسی نیز وجود دارد و این کاملا طبیعی است اما باید سعی کنیم تا سیاست زدگی ها در حوزه فرهنگ و سیاست را کنترل کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: در سه سال گذشته سعی کردیم بر اساس پلان مدیریت کار کنیم و تا انجا که امکان دارد به حاشیه نرویم.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی متولی اجرایی و دستگاه حاکمیتی از طرف دولت است و پایگاه یک دیده بان و رصد خانه است که وضعیت موجود را رصد کرده و اتفاقات را در بافت هدایت می کنیم.

عباسی هرفته ادامه داد: ما باید گزارش ها را آماده کرده و به یونسکو تحویل دهیم که مبنای ما نیز در این گزارش صداقت است.

وی افزود: ما درخواست ثبت را به یونسکو دادیم که در این راستا نیز تعهداتی را قبول کردیم که تنها یونسکو اساسا هیچ دستوری به ما نداده و هر تعهدی که خودمان دادیم به آن نیز عمل می کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: یکی از ابعادی که قول دادیم افزایش کیفیت فرهنگی ساکنان بافت تاریخی بود که برای آن مشخصا سازمان فرهنگی شهداری اتفاقات متنوعی را طرح ریزی کرد که پارک ها و نمایشگاه، جشنواره های مختلف در بافت تاریخی، مسابقات ورزشی از جمله این اقدامات بود.

وی افزود: امنیت بحث پیجیده ای برای ثبت جهانی بافت تاریخی است که مهمترین کار می تواند بازگرداندن زندگی به بافت تاریخی و ایجاد امنیت است زیرا با رونق زیاد و پایش های اجتماعی می توانیم این امنیت را افزایش دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: نصب دوربین های شهرداری، حضور نیروی انتظامی در بافت تاریخی از جمله این اقدامات است اما هنوز راه طولانی داریم زیرا هنوز پلاک های زیادی غیر فعال هستند.

وی گفت: کلید امنیت در بافت تاریخی احیای زندگی در بافت است که این کار بایستی به تدریج صورت گیرد.

وی گفت: ما قرار نیست به اجبار اتباع را از بافت تاریخی خارج کنیم اما می توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که آنها در بخش های دیگر شهری حضور پیدا کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بیان کرد: معضلات جدی بافت تاریخی شامل ترافیک، مسائل اجتماعی حوزه ترافیک، بحث فاضلاب است که نگران های زیادی برای ما دارد.

آب ریز بافت تاریخی سرانه هر نفر جدود یک دهم الان بوده است که متاسفانه الان در لایه زیر زمینی شاهد این فاضلاب ها هستیم که در این راستا قراردادهایی انجام دادیم.

کد خبر 937098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha