بروال جزیره‌ای میان نفت اما محروم از امکانات رفاهی

بروال (علی‌آباد) یکی از مناطق کلانشهر اهواز است که در آن ۲۱ حلقه چاه نفت وجود دارد اما این موضوع باعث رفع محرومیت این منطقه نشده است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهریبروال (علی آباد) نام منطقه‌ای در کلانشهر اهواز است که اولین ساکنان آن در سال 1340 درست زمانی که همه مناطق از جمله زیتون تا شبیان زیر کشت کشاورزی بود، در این منطقه حضور پیدا کردند و پس از 2 سال یعنی سال 1342 اولین چاه نفت توسط استعمار پیر انگلستان در این منطقه کشف شد.

 

قدمتی که این منطقه دارد باعث نشده تا از محرومیت‌های آن کاسته شود، امروزه این منطقه دارای مشکلات مختلفی از جمله همسایگی آن با فرودگاه بین‌المللی اهواز است و موجب افزایش احتمال خطر برای ساکنان بروال می‌شود اما با این حال ساکنان این منطقه خود را محافظ فرودگاه می‌دانند.

 

 

یکی از نکات قابل تامل و پر اهمیت بروال، وجود 21 حلقه چاه نفت است و این منطقه مانند یک جزیره میان نفت دارد و همین موضوع اهمیت بروال را چند برابر می‌کند.

 

محمد جوان ۳۵ ساله و از فعالان محیط زیست و فرهنگی بروال است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: سال‌هاست مشکلات مختلفی همراه ساکنان بروال بوده که اکنون به بخشی از زندگی پر از درد آنها تبدیل شده است.

 

این فعال محیط زیست خواستار توقف دیوارکشی از سوی شرکت نفت در این منطقه شد و می‌افزاید: چه کسی حاضر است میان دیوار زندگی کند؟ دیوار کشی تنها به فقر و مشکلات این منطقه می‌افزاید بهتر است به جای دیوارکشی به ایجاد پارک و بوستان‌ها برای توسعه فرهنگی در این منطقه توجه شود. بروال حتی یک پارک درون محله‌ای ندارد.

 

محمد از نبود آب در این منطقه ابراز گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: بروال تنها 600 متر با کوی فرهنگیان فاصله دارد و این روا نیست که در طول 24 ساعت تنها 2 یا سه ساعت آب در مجاری لوله‌های این منطقه جریان داشته باشد، نبود آب مشکلات عدیده‌ای از جمله خطرات بهداشت عمومی را در پی دارد.

 

 

حسین 40 ساله از نبود خدمات شهری در این منطقه ناراحت است و عنوان می‌کند: این منطقه هیچگونه پاکبانی برای نظافت ندارد، هر از چندگاهی تعدادی برای گرفتن عکس و گزارش کار همراه با تصویربرداری به رُفت و روب این منطقه می‌پردازند.

 

وی تصریح می‌کند: این منطقه حتی یک سطل زباله ندارد و مردم زباله‌های خود را در اطراف منازل می‌اندازند که همین موضوع سبب افزایش حیوانات زباله‌گرد و افزایش بیماری‌ می‌شود؛ خطر مارگزیدگی و نیش عقرب نیز در این منطقه بسیار بالا است که منشاء آن زباله‌های رها شده در منطقه است.

 

 

حسین از جاده معروف بروال که از آن به‌عنوان جاده مرگ نام برده می‌شود خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: سالانه چندین نفر در این جاده در اثر تصادفات به کام مرگ کشیده می‌شوند این در حالی است که در طول یک هفته چهار تصادف را شاهد هستیم تصادفاتی که بعضا منجر به واژگونی خودرو نیز می‌شود.

 

موضوع جاده مرگ بروال کش‌وقوس‌های فراوانی را داشت که منجر به تحصن حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور عضو شورای اسلامی کلانشهر در این منطقه شد. هر چند که در تماس‌های مکرر موفق به گفت‌وگو با وی نشدیم اما به گفته ساکنان محلی استاندار خوزستان وعده پایان این پروژه را تا پیش از آغاز بارش‌ها در اهواز اعلام کرده و زیرسازی این جاده اکنون آغاز شده است.

 

 

عضو شواری اسلامی کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در این باره می‌گوید: مشکل تاسیس جاده بروال از شهرداری نیست؛ حجم این جاده یک کیلومتر بوده و شهرداری می‌تواند در کمتر از 20 روز این جاده را آماده بهره‌برداری کند اما مشکل اصلی خطوط لوله‌های نفت واقع در این جاده است.

 

«سید محسن موسوی‌زاده» عنوان می‌کند: خطوط لوله‌های نفت از همه مسیر جاده‌ای عبور می‌کند و برای تاسیس این جاده نیازمند مجوزهای شرکت نفت هستیم؛ آسفالت شهرک اندیشه که مساحتی 2 برابر این جاده داشت در کمتر از یک ماه انجام شد، بنابراین لازم است که ابتدا شرکت نفت مجوزهای خود را نسبت به این موضوع ارائه دهد تا اقدامات تعریض جاده از سوی شهرداری سریعا انجام شود.

 

وی با بیان اینکه در این دوره از شورای اسلامی شهر اهواز همه بروال آسفالت شد می‌افزاید: بر اساس قانون هزینه آسفالت این جاده برعهده شرکت نفت است اما شهرداری به منظور خدمت‌رسانی به مردم این کار را با هزینه خود انجام می‌دهد.

 

 

مدیر بخش فاضلاب اهواز نیز در خصوص وضعیت نبود آب در این منطقه به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: یک ایستگاه پمپاژ در کوی بروال قرار دارد که اپراتورهای آن از ساکنان منطقه هستند؛ تعیین اپراتورها از ساکنان منطقه به منظور افزایش ایمنی و امنیت ایستگاه بود.

 

«افشین حاتمی» با بیان اینکه یک شبکه آب 200 میلیمتری تا فرودگاه در این منطقه وجود دارد اضافه می‌کند: بر اساس طرحی که اکنون ارائه شده در نظر داریم که شبکه آبی بروال به صورت مجزا شکل گیرد، این اتفاق به زودی انجام می‌شودو اکنون مراحل پایانی کارشناسی را طی می‌کند.

 

وی در خصوص نبود آب در این منطقه در 24 ساعت ابراز می‌کند: به منظور بررسی این موضوع افرادی را در ساعات مختلف به صورت ناشناس به منطقه اعزام کردیم که نشان از آن دارد در ساعات پیک مصرف با مشکل افت فشار مواجه هستند؛ اقداماتی در تصفیه‌خانه صورت گرفته که مشکل افت فشار این منطقه را به زودی برطرف می‌کند.

 

مدیر بخش فاضلاب اهواز در پایان بیان می‌کند: برخی از ساکنان بروال متاسفانه عمدا اقدام به شکستن لوله‌های آب برای تامین آب گاومیش‌ها می‌کنند که برای رفع آن با شهرداری، بهداشت استان و استانداری نامه‌نگاری‌هایی انجام شده اما تاکنون راه‌حل مناسبی برای آن تشخیص داده نشده است.

 

 

«فتح‌الله حاجتی» عضو شوای اسلامی کلانشهر اهواز و رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز در گفت‌وگو با شبستان از تجهیز بروال به سطل‌های زباله تا پایان خرداد خبر داد.

 

هر چند که حضور و تردد مسئولان در مناطق محروم اهواز منتج به اصلاح بسیاری از مشکلات می‌شود اما شهروندان انتظار دارند که سرعت اصلاح زیرساخت‌های شهری به ویژه در مناطق حاشیه‌نشین افزایش یابد و همانگونه که عنوان شد ساکنان بروال (علی‌آباد) تنها خواسته خود را آب و تعریض جاده مرگ می‌دانند و این برای مسئولان کار بسیار دشورا یا غیرممکنی نیست.

 

کد خبر 937247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha