جایگاه صنایع دستی در مسیر کارآفرینی برترین کانون طرح ملی فهما در استان البرز

ره آورد توجه به صنایع دستی می تواند در سالی که با عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است، بستری موفق در جهت تحقق این مهم تلقی شود، آن چنان که رویکرد برترین کانون مسجد البرز در جریان طرح ملی فهما گویای این مدعی است.

خبرگزاری شبستان – البرز: روز جهانی صنایع دستی فرصت و بهانه ای شد تا به برترین کانون فرهنگی هنری مسجد استان البرز در روند اجرای طرح فهما یکبار دیگر تأملی کنیم.

رهبرمعظم انقلاب در خصوص اهمیت صنایع دستی می فرمایند: « ما احتیاج داریم به امید به شوق به کار، به اعتماد به نفس، به کم کردن تکیه بر بیگانگان و فرهنگشان، رفتارشان، بخشنامه های فکری و فرهنگی شان، ما احتیاج داریم به جوشیدن از درون به استخراج گنجینه هایی که در میراث فرهنگی ما است».

با تأمل بر راهبرد رهبرمعظم انقلاب در خصوص اهمیت صنایع دستی، مسجد جامع رزکان نو در مسیر جاده مشکین دشت کرج یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد موفق استان البرز را در دل خود جای داده است که در عرصه صنایع دستی و کارآفرین توانسته اند به خوبی عمل کند.

مسجد جامع رزکان نو با معماری خاص مسجد پنج ضلعی با پنجره های رنگی به دوران صفوی برمی گردد، هرچند مساحت این مسجد توسعه یافته و بافت قدیمی مسجد پنج ضلعی به عنوان کتابخانه مسجد استفاده می شود.

ویژگی بارز مسجد جامع رزکان نو این است که با اهتمام بانوان اداره می شود و این مهم با مدیریت « مریم شورمیج» در روند فعالیت کانون فرهنگی شهید مطهری این مسجد بیش از هر چیز جلوه می کند.

توجه به درآمدزایی برای خانوارها بهانه ای شد تا عرصه فعالیت بانوان منطقه در جهت اشتغال در محیط مسجد رونق بگیرد، آن گونه که در هر برهه زمانی نمایشگاه توانمندی ها و فعالیت های این عزیزان برای عموم برپا شود.

« حجت الاسلام کاظم شکری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت توجه به صنایع دستی به ویژه در مسیر فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون شهید مطهری در مسجد جامع رزکان نو در بحث صنایع دستی مانند گلیم بافی، قالی بافی، منبت کاری، معرق کاری و ... به خوبی عمل کرده است.

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: کارآفرینی و درآمدزایی ارتباط مستقیمی با بحث صنایع دستی دارد.

وی توضیح داد: کانون فرهنگی هنری شهید مطهری در استان البرز به عنوان کانون برتر در بحث طرح ملی فهما نیز معرفی شد و این امر بیانگر ظرفیت و پتانسیل ویژه این کانون فرهنگی هنری است.

« مریم شورمیج» نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص عملکرد کانون فرهنگی هنری شهید مطهری گفت: توجه به خانوارهای محله از نظر معیشتی یکی از بحث های اساسی در زمینه طرح ملی راهکار است که در این مسجد نیز با عنوان کمک مومنانه شکل گرفت.

مدیرکانون فرهنگی هنری شهید مطهری افزود: ایجاد محیطی سالم، پویا و فعال برای بانوان به منظور عرضه توانایی ها و هنرهایی که کاربرد درآمدزایی دارند بخشی از اهداف بلندمدت کانون فرهنگی مسجد جامع رزکان نو است.

شورمیج تصریح کرد: مخاطب کانون فرهنگی شهید مطهری تنها بانوان نیستند بلکه گروه های نوجوان و جوان از پسران و دختران نیز هستند، نوجوانانی که در قالب صنایع دستی مانند مبنت کاری و کار معرق توانایی ویژه ای دارند.

گفت و گو با اهالی محل نشان می دهد که توجه به صنایع دستی به عنوان عرصه هنری کارآفرین زمینه و فرصت ظهور توانمندی های اهالی محل به ویژه بانوان و نوجوانان است. با وجود این سرمایه گذاری و حمایت مهمترین لازمه این حرکت است که انتظار می رود در روند برنامه ریزی دستگاه های متولی این مهم نیز حاصل شود. 

ره آورد توجه به صنایع دستی می تواند در سالی که با عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است، بستری موفق در جهت رشد همه جانبه و پرشتاب این مسیر تلقی شود. 

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رزکان نو نمونه موفقی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز است که همچنان با باور به داشته های خود در این جهت حرکت می کند. 

 

 

 

کد خبر 937251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha