افزایش صنایع تبدیلی کشاورزی استان یزد به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن

سجادی پور با اشاره به اقدامات در زمینه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی گفت: صنایع تبدیلی کشاورزی استان یزد به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « سجادی پور» پیش از ظهر امروز در دوازدهمین نشست برخط رسانه های استان یزد ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی به عنوان شعار هفته جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: با توجه به محدودیت هایی که در زمینه منابع آبی داریم امکان افزایش سطح زیر کشت را نداریم اما نگاه ما به ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از امکانات موجود است.

وی افزود: در زمینه منابع آب ابتدا سرمایه گذاری در این حوزه را دنبال کردیم که در استان یزد در رابطه با سیستم های نوین آبیاری جز استان های خرده مالک هستیم که کار کردن در آن بسیار سنگین است زیرا یک منبع آبی با 200 بهره بردار مواجه است اما خوشبختانه ما تا پایان سال 91 حدود 10 هزار و 400 هکتار در عرصه سیستم های نوین آبیاری  داشتیم که امروز به 30 هزار هکتار رسیده است.

سجادی پور بیان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 972 هکتار اجرای آبیاری نوین را داشتیم که در برخی از سال ها مانند سال 97 یک برنامه 5 ساله را اجرا کردیم.

وی ادامه داد: در بحث گلخانه ها نیز با توجه به افزایش بهره وری آب کشت های گلخانه ای را داشتیم که 13 درصد ارزش بخش کشاورزی را گلخانه ها دارد که نگاه ما تنوع بخشی به این بخش است که بالای 15 محصول در این زمینه داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: تولید خیارسبز، گوجه فلفل، آلوئه ورا و گیاهان گلخانه ای به عنوان تولیدات ما در این زمینه بوده است.

سجادی پور گفت: اجرای کشت ان اف بی در استان به 600 تن در هکتار رسیدیم که حرکت در لبه علم دنیا بود و افتخاری برای استان بود.

وی گفت: در زمینه کشت نشا نیز سعی کردیم فرهنگ سازی کرده و صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی تا 20 درصد را داشتیم که از 100 میلیون نشا در استان گذشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: سالانه تقریبا 40 ملیون نشا در استان مصرف می شود و ما بقی به سایر استان ها ارسال می شود که ظرفیت خویی در این عرصه است.

سجادی پور بیان کرد: تولید ذرت علوفه ای در فضای گلخانه ای با افزایش 10 برابری تولید، بسته بندی محصولات گلخانه ای با 22 واحد درجه یک با بهره برداری بیش از 6 واحد دیگر از جمله این اقدامات بود.

وی افزود: امروز در بحث دام های سبک پرتولید در سال گذشته بالای 11 هزار راس داشتیم که می تواند نقش زیادی در اقتصاد خانوار داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: 800 هزار راس دام سبک در استان داریم که 50 درصد گوشتی و 50 درصد شیری هستند.

سجادی پور گفت: سال گذشته اولین محموله، نژاد مورسیا وارد استان شد که واحد 1200 راسی ایجاد شد که ظرفیت 5 هزار راس دارد.

وی بیان کرد: پارت دوم آن نیز با ظرفیت 2 هزار راس وارد استان می شود که امیدواریم در پهنه های 100 راس دام سبک پرتولید ظرفیت آن ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در حوزه صنایع تبدیلی نیز در سال 92 مجموع آنها 430 هزار تن بود که امروز از یک میلیون و 250 هزار تن عبور کرده است.

سجادی پور بیان کرد: در سال گذشته 42 واحد صنایع تبدیلی به ظرفیت 166 هزار تن با استغال 837 نفر به بهره برداری رسید.

وی گفت: در حوزه پرورش زنبور عسل نیز رشد بالای 30 درصدی در تولید عسل داشتیم که از 246 تن به 340 تن رسیده ایم.

کد خبر 937487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha