لزوم ایمن سازی به جای تعطیلی/تعطیلی به اقتصاد کشور ضربه می زند

مقصودی با تأکید بر لزوم ایمن سازی به جای تعطیلی و همچنین دولتی کردن بخش درمانی کشور گفت: اقتصاد کشور با تعطیلی مراکز مهم و بسته بودن مرزها ضرر جدی می خورد.

«حمیدرضا مقصودی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، در تحلیل وضعیت فعلی اقتصاد کشور در مواجهه با کرونا و همچنین لزوم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ما اگر مزیت های اقتصادی خودمان را در سال گذشته مرور کنیم متوجه خواهیم شد که در بخش کشاورزی نزدیک 5.5 درصد علی رغم رشد منفی اقتصادمان، رشد داشته ایم.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم افزود: الان به برکت بارندگی هایی که در پارسال و امسال داشته ایم در کشاورزی رشد خیلی خوبی داشتیم یعنی خدا می خواهد در این ماجرا به بحران جدی در بخش تغذیه مردم نخوریم، لذا بخش کشاورزی ما از پارسال تا امروز رشد خوبی داشته است همچنین در بخش معدن 7.5 درصد و در بخش ساختمان 14.5 درصد رشد داشتیم، اگرچه در بخش انرژی ما کاهش بسیار زیادی داشتیم.

 

وی بیان داشت: همین ها مزیت های ما را نشان می دهد، از این رو من به نظرم همین امروز باید تقویت ویژه و تنفس خیلی خوبی به فضای کشاورزی کشور داده بشود، به استارتاپ هایی که در فضای کشاورزی بنا می شوند کمک شود و صنایع بزرگ توزیعی که در بخش کشاورزی می توانند فعال بشوند، دست یاری داده شود.

 

مقصودی با تأکید بر این که هر کدام از اینها باید فوری با بودجه های ویژه انجام شود، گفت: حالا میگویید این بودجه از کجا بیاید؟ از همان جایی که الان دارد می آيد؛ من قائل هستم باید افزایش سطح نقدینگی در این شرایط فعلی رخ دهد و دقیقا هدفمند اصابت کند به آن نقاطی که داریم میگوییم.

                                                                

وی بیان داشت: در بخش درمان صرف خرید بیمارستان و جذب نیروی جدید و در بخش کشاورزی صرف توسعه بخش‌های مختلف کافی نیست؛ ماجرایی که رخ خواهد داد این است که اگر این ماجرای کرونا ادامه پیدا کند و ما به کشاورزی نپردازیم، ممکن است ما به یک بحران اساسی در حوزه تغذیه مردم بربخوریم.

 

مقصودی خاطرنشان کرد: اما وزارت صنعت در بخش توسعه بازرگانی باید جدی وارد شود؛ شما ببینید کشور های اطراف ما در فضای رسانه ای قرار گرفتند که احساس کردند آنها کرونا ندارند ما نیز این فضای رسانه ای را در منطقه چطور باید برگردانیم؟ آقای آذری جهرمی اینجا چه کاره است؟ آقای ظریف در حوزه ی سیاست خارجه چه کاره است؟ مرزهای ما باید به جد باز شود و تعارف نشود چون بحث من حکمرانی اقتصادی هست بحث کسب و کار نیست.

 

وی با بیان این که نظام صادرات ما اگر بخواهد متوقف بشود در شرایط فعلی ضربات جبران ناپذیری می خوریم، یادآور شد: هیئت دولت باید به کل فعال بشود ولی ترس از کرونا تعطیلی هیئت دولت را هم به دنبال داشته است یعنی اتفاقی که دارد رخ می دهد؛ فضای رسانه ای دارد کاری می کند که مردم به شدت بترسند، این یک خیانت است از این رو مسؤولان در این شرایط باید به جای رفع مسئولیت از خود ایمن سازی انجام بدهند.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم یادآور شد: کشورهای مختلف دنیا دارند مقاومت می‌کنند، سعی می کنند اقتصاد خودشان را پایدار نگه دارند اما ما فقط داریم تک سیاستی عمل می کنیم؛ ظاهرا بعضی از سیاست گذاران ما ذهن شان تک سلولی است یعنی فقط تعطیل کردن را متوجه می شوند هیچ چیز دیگر را متوجه نمی شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: پیشنهاد بنده در این شرایط اولا  ایمن سازی به جای تعطیلی و ثانیا دولتی کردن سریع بخش عمده ی درمانی که طی این سالها مختلف با بی موالاتی تمام خصوصی شد و ثالثا تاکید جدی و تنفس جدی به بخش کشاورزی برای تامین نیازهای اساسی مردم و در نهایت فعال شدن بدنه ی اقتصاد سیاسی کشور است.

کد خبر 938547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha