طرح قرآنی ۱۴۵۴ با محوریت «قرآن، خانواده و آرامش» برگزار می‌شود

نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ با محوریت «قرآن، خانواده و آرامش» در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «جواد شیخ اکبری» شنبه 24 خرداد در نشست خبری طرح ملی قرآنی 1454 گفت: بعد از پایان طرح 1454 در سال گذشته به این جمع بندی رسیدیم که در حوزه مفاهیم قرآنی بیشتر تمرکز کنیم. از ابتدای سال هم دبیرخانه ستاد در این زمینه شکل گرفت. مقام معظم رهبری در دیداری که با جامعه قرآنی در ماه مبارک رمضان صحبت داشتند، تاکید کردند که قرآن کتاب دستور زندگی است و مشکلات امروز ناشی از عمل نکردن به دستورات آن است؛ همین امر موجب تمرکز ما بر مفاهیم قرآنی شد و در این راستا رایزنی هایی با نهادهای مختلف به ویژه نخبگان قرآنی انجام دادیم، بر همین اساس محورهای طرح به دبیرخانه ارسال شد و ماحصل این طرح جمع بندی شد. در حوزه ستاد هم کمیته های مختلفی از قبیل کمیته روابط عمومی، کمیته علمی و محتوایی، کمیته نهادها و شبکه ها شکل گرفت که این نهادها با یکدیگر مشارکت و همکاری دارند.

 

 

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: طرح ملی قرآنی 1454 با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم با محور «خانواده و سبک زندگی» با هماهنگی تمام شبکه های سیما، صدا و سیما، مراکز استان ها و نهادهای قرآنی کشور در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: امسال در معاونت و امور استان ها پیشنهاد شده است که طرح 1454 از ابتدای تابستان اجرایی شود. همچنین ویژگی متمایزی که این طرح در سال جاری دارد، بحث استانی بودن آن است که به صورت مستقل و ویژه می باشد یعنی همان طرح 1454 که ما در سیما و روابط عمومی داریم در معاونت عمومی استان ها و در مراکز عمومی استان ها از ابتدای تابستان تا انتهای آن اجرا شود.

 

وی تصریح کرد: طرح ملی قرآنی 1454 با همراهی کمیته هایی مانند کمیته روابط عمومی، محتوا و فضای مجازی، کمیته نهاد و شبکه استان ها با همکاری مرکز قرآنی اوقاف استان ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته سازمان دارالقرآن کمیته سیمای استان ها برگزار می شود.

 

شیخ اکبری بیان کرد: طرح دروسی که در کمیته علمی و محتوایی طرح شده، شورای سیاستگزاری سرفصل های آن را تعیین کرده بود که عنوان کلی طرح «قرآن، خانواده و آرامش» است. بر اساس این سرفصل کلی ما هر هفته را به یک موضوع اختصاص دادیم و بر اساس آن موضوع کف پایه انتخاب شد که هر روز در خصوص یک آیه کار می شود. هفته اول به عنوان «قرآن، کتاب و زندگی»، هفته دوم «مباحث اقتصادی قرآن»، هفته سوم موضوع «آرامش ها و قرآن»،هفته چهارم «روابط اجتماعی»، هفته پنجم «تحکیم روابط خانوادگی»؛ هفته ششم موضوع «خودشناسی»، هفته هفتم «بهداشت و سلامت»، هفته هشتم «صبر کلید مقاومت» و هفته نهم «امر به معروف و نهی از منکر »انتخاب شده است.

 

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه هفت شبکه رادیویی درگیر طرح 1454 هستند، افزود: معاونت فضای مجازی هم درگیر این طرح است و یکی از امتیازات طرح این است که محتوایی که در حوزه های مختلف تولید می شود به صورت منسجم و سریع به معاونت فرهنگی کشور انتقال می یابد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: معمولا سال های گذشته روال به این شکل بود که برنامه تلویزیونی 1454 به صورت زنده اجرا می شد و هیچ اقدامی در حوزه تولیدی صورت نمی گرفت اما ما امسال برنامه را در شبکه قرآن به دو بخش تقسیم کردیم؛ یک بخش به صورت زنده فعالیت می کند که قرار است از صبح تا شب راجع به یک آیه کار کند و برای امسال برنامه های متنوعی برای طرح 1454 پیش بینی شده است و چون موضوع ما موضوع خانواده می باشد، ما برنامه های امسال را به صورت تولیدی با آیتم های متنوع لحاظ کردیم و بر طبق این برنامه خانواده را در استودیو حضور می یابند و با کارشناسان مربوطه در خصوص آیه و مفاهیم آن بحث و گفت و گو می کنند.

 

وی با اشاره به آیتم کارشناسی مفاهیم و تفاسیر تصریح کرد: این برنامه به صورت جداگانه تولید می شود،  علاوه برآن یک آیتم نمایشی داریم که امسال نسبت به سال گذشته متنوع تر شده؛ این آیتم نمایشی راجع به مفهوم آیه به صورت نمایشی بیان می شود و معمولا روش هایی که ما در بحث ارایه مفاهیم قرآنی به کار می گیریم از ساختارهای جذاب و متنوع مانند نمایش استفاده نمی کنیم. در این طرح سعی کردیم از آیتم نمایشی برای جذابیت و اثرگذاری بیشتر استفاده کنیم.

 

شیخ اکبری با اشاره به مسابقه پیامکی خاطرنشان کرد: این مسابقه به صورت سراسری در تمام معاونت ها انجام می شود و یک مسابقه دیگری داریم که ما فراخوان آن را می دهیم و در این مسابقه افرادی که در حوزه های مختلف مذهبی مانند هنرمندان و فعالان حوزه هنری که در زمینه هایی مانند نقاشی، شعر و ادبیات فعالیت می کنند، دعوت به عمل می آید تا آثار خود را در این زمینه ارایه می دهند. بعد از داوری جوایزی هم به نفرات برتر اهدا می شود.

 

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما عنوان کرد: هسته اصلی طرح 1454 شبکه قرآن و معارف سیما روزانه به مدت 70 دقیقه به صورت زنده به روی آنتن می رود و قرار است هر هفته یک موضوع کلی بیان شود، معاونت صدا همراهی لازم را دارد و در عین حال هشت شبکه درگیر این طرح خواهند بود. همچنین قسمتی از برنامه هم به حفظ آیات موضوعی اختصاص داده می شود.

 

وی در زمینه میزان جوایز تصریح کرد: جوایزی در انتهای طرح 1454 به مردم اهدا خواهد شد و کم و کیف آن بستگی به مشارکت سازمان ها و نهادهای مربوطه دارد.

 

وی در خصوص بودجه این طرح افزود: برآورد اولیه بودجه احصا شده که در زمان مناسب اطلاع رسانی می شود.

 

وی در پاسخ به سوالی که جوانان این نسل از قرآن  فاصله گرفته اند، گفت: این موضوع نیازمند بررسی کارشناسانه و علمی دارد چون مفاهیم قرآنی به نوعی با فطرت انسان ها سر و کار دارد لذا اگر بتوانیم با یک برنامه ریزی خوب و جذاب و یک ساختار جذاب و تاثیرگذار برای جوانان برنامه داشته باشیم، می توانیم در جذب این نسل موفق باشیم. 

 

 

طرح قرآنی 1454 در شبکه‌های رادیویی

«مجتبی ایزدی»، نیز در این نشست خبری بر اهمیت کاربردی بودن موضوعات قرآنی برای عموم مردم تأکید کرد و گفت: امسال رادیو قرآن برنامه صبحگاهی خود را با موضوع مفاهیم و نمایش‌نامه‌های قرآنی متناسب با طرح قرآنی 1454 برای شنوندگان تولید و پخش می‌کند.

مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه برنامه عصرگاهی در ۵۵ دقیقه به موضوع حفظ موضوعی آیات منتخب قرآن به همراه ترجمه مفاهیم و واژگان آیات و بیان روش‌های حفظ می‌پردازد، تصریح کرد: شبکه‌های رادیویی دیگر مانند پیام، فرهنگ، ایران، ورزش، گفت‌وگو، اقتصاد، سلامت، معارف و جوان نیز همسو را رادیو قرآن در این طرح ملی حضور خواهند داشت.

 

 

برنامه های طرح ۱۴۵۴ از فضای بسته استودیو خارج می شود

 

«مهدی قره شیخ لو» گفت: نکته اول اینکه همه ما باید خوشحال باشیم و استقبال کنیم که سازمان صدا و سیما هر سال بهتر و کیفی تر نسبت به سنوات گذشته در حوزه تولید فعالیت های قرآنی ورود پیدا می کند.

 

رییس مرکز امور قرآنی و سازمان اوقاف تصریح کرد: طرح قرآنی 1454 یک طرح متفاوتی از لحاظ محتوا و شکل نسبت به گذشته می باشد و در تلاش هستیم که یک برنامه پنج ساله نیز برای این طرح تهیه و تدوین کنیم.

 

وی افزود: ما باید در دستگاه ها و سازمان های مختلف تمرین کنیم که کارهای کوچک و بی اهمیت را حذف و به کارهای بزرگ تبدیل کنیم که نمونه بارز آن همین طرح قرآنی 1454 است. همچنین مقرر شده است در هر فصل یک برنامه اینچنینی داشته باشیم. یکی دیگر از برنامه های مهم دیگری که ما باید انجام دهیم، این است که این برنامه های قرآنی تاثیرگذاری لازم را در جامعه داشته باشد. باید کاری کنیم که مردم عادت کنند یک زمانی را در طول روز برای تلاوت و فهم قرآن قرار دهند و هیچ نهادی همچون صدا و سیما نمی تواند چنین تاثیری داشته باشد.

 

قره شیخ لو در ادامه افزود: قرار است برنامه های طرح 1454 از فضای بسته استودیو و بحث های گفت و گو محور در قالب جذاب ارایه و از ظرفیت تمام شبکه ها استفاده شود تا تعداد بیشتری را جذب کنیم.

 

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت استان ها می تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد. امیدواریم با برنامه های صورت گرفته و همچنین با توجه به بحران کرونا که باید از فضای مجازی استفاده بیشتری کنیم، نهایت خوب و مطلوبی از این برنامه ها حاصل کنیم.

 

رییس مرکز امور قرآنی و سازمان اوقاف تصریح کرد: در بخش مشارکت های مالی هم که با توجه به وسعتی که داریم در خدمت همکاران خواهیم بود.

 

همچنین در این نشست، محمد مهدی عزیززاده گفت: هدف گذاری طرح قرآنی 1454 برای انس عمومی با قرآن است و مخاطب آن عموم مردم هستند و یکی از نکات خوب این طرح تغییر رویکرد از سوره محوری به آیه محوری و بیان مفاهیم آیات است.

 

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: مشارکت کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی در این طرح در قالب تولید بخشی از برنامه های حرفه ای و جذاب، تهیه بخشی از جوایز، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی در استان ها و همچنین قرار دادن استودیوهای قرآنی در استان ها به منظور تولید برنامه است.

 

 

 

پوشش کامل طرح قرآنی 1454 در فضای مجازی

 

«مقیسه» گفت: معاونت مجازی صدا و سیما در راستای حمایت و همکاری طرح 1454 چند اقدام انجام داده است که اولین اقدام آن ایجاد کانال خطی و 24 ساعته در اپلیکیشن سپهر می باشد که این اپلیکیشن هم محتوای سازمان و هم شبکه ها را در فضای مجازی منتشر می کند.

 

معاونت فضای مجازی صدا و سیما تصریح کرد: مجموع تولیدات معاونت های تولیدی سازمان صدا و سیما 24 ساعت در روز خواهد بود و همچنین یک شبکه تمام خطی تمام وقت را راه اندازی خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه به زودی شبکه اعلام بشارت در اپلیکیشن سپهر قابل استفاده و بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: به غیر از این شبکه دیگری به نام سپهر وجود دارد که به صورت تلویزیونی از گیرنده های دیجیتال قابل دریافت است. کار این شبکه سپهر هم که در معاونت فضای مجازی اداره می شود، اعلام برنامه های سازمان است که به صورت یک پکیج تبلیغاتی به همه برنامه ها اضافه خواهد شد و موضوع قرآنی 1454 به نام بشارت پخش خواهد شد.

 

مقیسه افزود: یک تعدادی از تلویزیون های تعاملی یا اینترنتی طرف قرارداد سازمان صدا و سیما هستند که محتوای این طرح آیات مربوطه و آثار ایجاد شده برای آنها توسط بازار محتوا راه اندازی خواهد شد و شیوه اعلام و بارگزاری آن را اپلیکیشن مربوطه در خود آن IPT‌ ها اعلام خواهد کرد.

 

معاونت فضای مجازی صدا و سیما خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مسابقات، سوالات و مواردی که در ستاد تولید می شود و باید باید مخاطبان پاسخگو باشند در لا به لای برنامه ها و به صورت زیرنویس هم در شبکه تلویزیونی سپهر و هم در اپلیکیشن سپهر ارایه خواهد شد.

 

وی از راه اندازی شبکه ای به نام کیو بشارت خبر داد و افزود: به خاطر اینکه در سال های آینده طرح 1454 ادامه دارد یعنی به طرح 1456 و الی آخر خواهد رسید بر همین اساس یک ارزش افزوده ای ایجاد می شود و ما این اسم را به عنوان کیو بشارت حفظ خواهیم کرد.

 

تاکید بر مفاهیم قرآنی نقطه مثبت طرح قرآنی 1454

محمدمهدی عزیززاده مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هدف گذاری این طرح برای انس عمومی با قرآن است و مخاطب آن عموم مردم هستند گفت: یکی از نکات خوب این طرح تغییر رویکرد از سوره محوری به آیه محوری و بیان مفاهیم آیات است.

وی ادامه داد: مشارکت کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی در این طرح در قالب تولید بخشی از برنامه های حرفه ای و جذاب، تهیه بخشی از جوایز، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی در استان‌ها و همچنین در اختیار قراردادن استودیوهای قرآنی در سراسر کشور به منظور تولید برنامه از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طرح است.

حضور فعال دارالقرآن الکریم در طرح قرآنی 1454

مرتضی جوادی نماینده سازمان دارالقرآن الکریم از محوریت قرآن در رسانه به عنوان یکی از سیاست امسال دارالقرآن یاد کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در همه فعالیت‌ها شعار «قرآن زنده است» را به صورت جدی دنبال کنیم.

مراکز استانی صدا و سیما رنگ و بوی قرآنی می‌گیرند

سیدعباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها در این نشست ضمن تشریح برنامه های درنظر گرفته شده برای اجرای طرح قرآنی 1454 در مراکز استانی صدا و سیما، گفت: با توجه به موضوع این طرح که به خانواده اختصاص دارد، تلاش می‌کنیم تا با الهام از آموزه‌های قرآنی برنامه‌های استانی را پربارتر کنیم.

وی با اشاره به تولید برنامه‌های قرآنی مستقل در استان‌ها، افزود: علاوه بر این در راستای اجرای طرح قرآنی 1454 در هر شبکه استانی هر روز یک برنامه 30 دقیقه خواهیم داشت که در مجموعه دو هزار برنامه و 60 هزار دقیقه برنامه در قالب طرح قرآنی 1454 تولید و پخش خواهد شد.

فاطمی به 120 ارتباط 30 دقیقه ای با شبکه قرآن و معارف سیما از مراکز استان‌ها اشاره کرد و افزود: در این طرح از بهترین کارشناسان و صاحب‌نظران استفاده می‌کنیم تا مخاطبان بیشتری به این برنامه ها توجه کنند.

طرح ملی ، قرآنی ۱۴۵۴ از 31 خرداد با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم با محوریت «خانواده و سبک زندگی» آغاز و با هماهنگی شبکه‌های صدا، سیما، صدا و سیمای مراکز استان‌ها و نهادهای قرآنی کشور در ۳۲ استان کشور برگزار خواهد شد.

نامگذاری طرح ملی ۱۴۵۴ بر اساس هزار و چهارصد و پنجاه و چهارمین سالروز نزول قرآن کریم صورت گرفته است.

 

 

کد خبر 938889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha