امر به فاصله گذاری اجتماعی و نهی از ترددهای غیرضروری در روزهای کرونایی

امر به معروف در واقع به عنوان امر به فاصله گذاری اجتماعی و نهی از منکر به عنوان نهی از رفت و آمدهای غیرضروری مطرح شده است. موضوعات مهمی که این روزها باید به سبک زندگی شهروندان تبدیل شود تا بتوانیم این بحران را با کمترین میزان خسارت پشت سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امر به نیکی و بازداشتن از کار زشت، از واجبات و فرایض بسیار مهم دین اسلام محسوب می شود و افرادی که نسبت به این مقوله بی تفاوت هستند از گناهکاران بوده و کیفری سخت در انتظارشان خواهد بود.

 

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید با رعایت شرایط خاص آن توسط همه افراد و برای حفظ سلامت جامعه و جاری شدن کارهای نیک انجام شود. در آیات و روایات علاوه بر اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به شرایط اجرای این فریضه واجب دینی پرداخته شده است.

 

در آیه 104 سوره آل عمران با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آمده است: « وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ اُمَّهٌ يَدْعثونَاِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْروُفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون ». يعني لازم است در ميان شما مسلمانان، جماعتي به دعوت مردم به کارهاي نيک و امر کردن مردم به معروف و نهي آنان از منکر قيام کنند و تنها راه فلاح و سعادت اين است.

 

همچنین در آیه 110 سوره آل عمران نیز می فرماید:« کُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّهٍ اُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ ».يعني شما مسلمانان به جهت اينکه به وظيفه امر به معروف و نهي از منکر قيام مي کنيد و ايمان به خداوند داريد، بهترين امّت هاي جهان مي باشيد.

 

علاوه بر تاکید خداوند در قرآن کریم بر اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر برای بهبودی شرایط فردی و اجتماعی زندگی، ایئمه اطهار (ع) نظیر حضرت پيغمبر اکرم(صلّي الله عليه و آله) نیز در اهمیت این فریضه واجب دینی می فرمایند: « تا هنگامي که امّت من امر به معروف و نهي از منکر مي کنند و به يکديگر در کارهاي نيک کمک مي نمايند در خير و صلاح و خوبي خواهند زيست، ولي همينکه اين وظيفه هاي مهمّ را ترک کنند، برکت از زندگي آنها رخت برمي بندد و بعضي بر بعض ديگر(بدان بر نيکان) مسلّط مي شوند و ديگر يار و ياوري در آسمان و زمين پيدا نمي کنند

 

احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر یکی شرایط مورد تاکید برای انجام این فریضه است و اینکه نسبت به موضوع مورد نظر آگاهی و اشراف داشته باشیم که این اقدام فرد واجب است یا مستحب. در این میان با توجه به شیوع کووید ۱۹ و تداوم آن در ماه های اخیر باعث شده است تا سازمان های متولی امر به معروف و نهی از منکر با بهره گیری از ظرفیت این فریضه واجب دینی، افراد جامعه را به رعایت مسایل بهداشتی دعوت کرده و از تجمعات غیر ضروری و رفتارهای پرخطر منع کنند.

 

اجرای طرح «امر به فاصله گذاری اجتماعی» که با رویکرد رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حفظ سلامت و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری شهروندان در روزهای کرونایی و اجتناب از حضور در اجتماعات کوچک و بزرگ مطرح کرده است. امر به معروف در واقع به عنوان امر به فاصله گذاری اجتماعی و نهی از منکر نیز به عنوان نهی از رفت و آمدهای غیرضروری مطرح شده است. موضوعات مهمی که این روزها باید به سبک زندگی شهروندان تبدیل شود تا بتوانیم این بحران را با کمترین میزان خسارت پشت سر بگذاریم.

 

تک تک افراد جامعه باید خود را در قبال زندگی همنوعان مسئول و متعهد بدانند و در شرایط و وضعیت کرونا، با عمل به فریضه واجب دینی یعنی امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان گام بردارند. هر چند اقدامات ما شاید ساده به نظر برسد اما با رعایت این اصول ساده و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می توانیم زندگی افراد بسیاری را نجات دهیم از طرفی می توانیم افراد جامعه از جمله اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود  را به رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی دعوت کنیم و آنها را از انجام رفتارهای پرخطری نظیر حضور در اجتماعات کوچک و بزرگ و یا رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر باز بداریم. 

 

 

کد خبر 939108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha