طبقه بندی واردات و اولویت بندی، برای افزایش تولید و جهش تولید/ امسال واردات بی رویه نداریم

زادبوم با اشاره به اینکه طبقه بندی واردات و اولویت بندی، برای افزایش تولید و جهش تولید است، گفت: باید با اعمال محدودیت واردات و عمق بخشیدن به ساخت داخل به سمت اقتصاد رقابتی برویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حمید زادبوم» شب گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره روند واردات در سالهای اخیر گفت: در سال گذشته  43.7 دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم. سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم. در سال گذشته کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری 67.3 دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری 13.6 دهم درصد و 17 درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حال حاضر واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم. در سال 96، 97 و 98 به طور میانگین در کل 7 درصد کاهش واردات داشته ایم اما به طور کل در سال96 ،حدود 54.4  میلیارد دلار و در سال 97 به میزان 43.1 دهم و درسال 98 نیز 43.7 دهم واردات داشته ایم که واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی بوده است به طوریکه واردات کالای اساسی در سال 98 نسبت به بقیه بیشتر بوده است بنابراین از سال 96  تا 98 واردات 7 درصد کاهش داشته است و 98 نسبت به سال 96 بیش از 10 میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.

 

وی افزود: در سال گذشته بر اساس بخشنامه سال 97 حدود 1400 قلم کالا ممنوع وارداتی داشتند و مسیر ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود شود. در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوع واردات داریم و واردات بی رویه نداشته ایم بنابراین در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند اما باید تعادل برقرار باشد.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر اساس دستور وزیر صنعت، کارگروهی برای تخصیص ارزبر اساس اولویت کالاها تشکیل شده است. هر هفته در معاونت های وزارت صمت فهرست نیاز به ارز کالاهای خاص داده می شود و براساس ساخت داخل اولویت بندی می شود، در اتاق پایاپای نیز صادرات- واردات کنترل می شود و براساس عمق ساخت داخل و برگشت ارز اولویت بندی می شود.

 

 او افزود: در دوماهه اخیر با توجه به اولویت ساخت داخل هفتگی به اقلام ممنوعه واردات اضافه شده است. در شرایط ویژه تحریم، با توجه به منویت مقاوم معظم رهبری و جمهوری اسلامی باید با تکنولوژی جهانی خود را تطبیق دهیم و در درازمدت رقابت داشته باشیم.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبقه بندی واردات و اولویت برای افزایش تولید و جهش تولید است بنابراین با تلاش با اعمال محدودیت ورادات و عمق بخشیدن به ساخت داخل به سمت اقتصاد رقابتی برویم./

کد خبر 939809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha