اقامه نمازصبح در ۱۰درصد مساجد خراسان جنوبی/مسئولان غافل،مساجد خاموش!

رسیدن به آرامش روحی و روانی برجسته‌ترین اثر نماز است زیرا نماز موجب زنده شدن یاد خدا در دل‌ها می شود. حال با توجه به دغدغه رهبر انقلاب مبنی برعدم اقامه نماز صبح در مساجد سوال اینجاست که چرا هنگام نماز فجر...

خبرگزاری شبستان// خراسان جنوبی


رسیدن به آرامش روحی و روانی برجسته‌ترین اثر نماز است زیرا نماز موجب زنده شدن یاد خدا در دل‌ها می شود، حال با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی عدم اقامه نماز در صبح در مساجد سوال اینجاست که چرا در هنگام نماز فجر درب بیشتر مساجد به روی نمازگزاران بسته است؟


اهمیت اقامه نماز صبح به اندازه ای است که در قرآن آمده "نماز فجر(صبح) مشهود ملائکه است (بنی اسرائیل/آیه77) و این بدان معناست که "نماز صبح از میان نمازها این امتیاز را دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند. زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خود انجام شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه روز می دهند و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود. بنابراین نماز صبح که در اول وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود. (وسایل شیعه/ج3/ص156/بحار/ج8/ص73)


همچنین رسول خدا(ص) می فرمایند: کسی که نماز صبح نخواند قرآن از او بیزار است، هرکه نماز ظهر بجا نیاورد پیامبران الهی از او بیزارند، هر که نماز عصر را ترک کند فرشتگان از او بیزار است، هرکه نماز مغرب نخواند دین از او بیزار است و هر کس نماز عشا را ترک کند خدای جهان از او بیزار است.(اسرار الصلوه/ ص34)

 

خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر اقامه نشدن نماز صبح در مساجد به سراغ مسئولان استان می رود و دلایل خاموش بودن مساجد در هنگام نماز فجر را بررسی می کند که در گام اول به سراغ حجت الاسلام محمد سنجری، مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی رفته ایم. مشروح گفتگو به شرح زیر است؛

 

اقامه نماز صبح تنها در 10 مساجد خراسان جنوبی

مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 500 مسجد شناسنامه دار در سطح استان وجود دارد، گفت: نماز صبح در کمتر از 10 درصد این مساجد اقامه می شود.


حجت الاسلام محمد سنجری همچنین با تاکید بر اینکه از این تعداد یک هزار و 200 مسجد روستایی و 300 مسجد شهری است، افزود: در شهرستان بیرجند 46 مسجد وجود دارد که نماز صبح تنها در 16 مسجد اقامه می شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر 110 روحانی طرح هجرت و مستقر در روستاها داریم که این افراد موظف به برگزاری نمازهای پنجگانه در مساجد هستند.


مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نماز مغرب و عشاء در تمامی مساجد اقامه می شود، گفت: در مجموع نماز صبح و ظهر به طور منظم در مساجد اقامه نمی شود.

 

عدم حضور دائمی امام جماعت در مساجد

وی عدم حضور دائمی امام جماعت در مساجد را یکی دیگر از دلایل اقامه نشدن نماز صبح در برخی از مساجد عنوان کرد و افزود: در برخی از مساجد نیز نماز صبح با نیم ساعت تاخیر برگزار می شود.


حجت الاسلام سنجری با اشاره به عدم آگاهی بسیاری از مردم به اهمیت نماز جماعت صبح خاطرنشان کرد: برخورد متولیان مساجد به خصوص خدام مساجد یا عملکرد ضعیف خدام در آماده سازی مسجد برای برگزاری نماز صبح (مثلا در فصل زمستان گرم بودن و در فصل تابستان سرد بودن مساجد) یکی دیگر از عوامل کاهش رغبت حضور مردم در مساجد به هنگام نماز صبح است.


حضور مسئولان در نماز صبح نمود ندارد

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حضور مسئولان در نماز صبح نمودی ندارد، افزود: بیشتر مسئولان در بیرجند نماز ظهر را در ادارت و نماز مغرب و عشا را با توجه به حضور امام جمعه در مسجد امام حسین(ع) بیرجند اقامه می کنند.
 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مسئولان در دیگر مساجد حضور پیدا کنند علاوه بر اینکه حضور مردم آن منطقه در مسجد بیشتر می شود، بسیاری از مشکلات مساجد نیز برطرف می شود.


برگزاری باشکوه نماز صبح در زندان ها و پادگان های نظامی

حجت الاسلام سنجری از برگزاری باشکوه نماز صبح در مراکز نظامی و انتظامی، پادگان ها و زندان های سطح استان خبر داد و گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، ائمه جماعت ترجیح می دهند نماز ظهر را در ادارت و مراکز دولتی اقامه کنند.


درب مساجد پس از اقامه نماز فورا بسته می شود

وی یکی دیگر از مشکلات مساجد را بسته شدن درب مساجد پس از اقامه نماز عنوان کرد و ادامه داد: تنها در ماه های محرم و صفر به دلیل قرائت زیارت عاشورا، مساجد مدت زمان بیشتری باز هستند.
 

حجت الاسلام سنجری اظهار داشت: بیشتر مساجد صرفا در مدت محدود نماز باز هستند و نقشی در اجتماع و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی ندارند.


وی عنوان کرد: بسیاری از فعالان مساجد نه تنها جاذبه ای برای جذب نمازگزاران ندارند بلکه گاهی خود مانع فعالیت جوانان و نوجوانان در پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی می شوند.


مسجد محل آزمون و خطای مدیریتی نیست

وی با تاکید بر اینکه مساجد محل آزمون و خطای مدیریتی نیستند، تصریح کرد: هیئت امنای مساجد باید با حسن خلق، برنامه ریزی فرهنگی، افزایش کارکردهای مساجد و فعال کردن کانون های فرهنگی و پایگاه های بسیج فضایی برای حضور هرچه بیشتر نمازگزاران به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم کنند.


مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی یکی از نیازهای اساسی مساجد را فراهم کردن خانه عالم و خانه خادم عنوان کرد و گفت: بیشتر مساجد شهری فاقد خانه عالم هستند ولی این مشکل در بسیاری از روستاهای بالای 150 خانوار برطرف شده است.


حجت الاسلام سنجری یادآور شد: در سال های نه چندان دور بسیاری از علمای بزرگ شهر بیرجند از جمله آیت الله عارفی، آیت الله تهامی، آیت الله آیتی و حجت الاسلام موهبتی، حجت الاسلام صالحی و در زمان فعلی بزرگانی از جمله حجج اسلام عبادی (امام جماعت مسجد امام رضا(ع)، ثقة الاسلام (امام جماعت مسجد آیتی، حبیبی (امام جماعت مسجد صدیقه طاهره (س))، عبادی( امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع))، اسدی، سید علیرضا عبادی و سید احمدی عبادی به برگزاری نماز جماعت صبح اهتمام ویژه ای داشته و دارند.


پایان پیام/

کد خبر 93996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha