مرجعیت امروز علمای شایسته در جامعه اسلامی پیروی از امام صادق(ع)‌ است

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: امام صادق(ع) از بین شاگردان شایسته و عالم خود افرادی را به عنوان مرجع و نماینده برای بلاد اسلامی انتخاب می‌کردند، مرجعیت امروز علما هم تبعیت از همین اقدام امام صادق(ع) است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» شامگاه چهارشنبه ۲۸ خرداد به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: زمان امام صادق(ع) دورانی نبود که حضرت بتوانند علیه خلفای ظلم و جور قیام مسلحانه و مقابله سیاسی داشته باشند.

 حجت الاسلام والمسلمین عالی درباره علت قیام نکردن امام صادق(ع) عنوان کرد: بسیاری از مسلمانان حتی شیعیان فاقد بصیرت بنی العباس را به ‌عنوان آل محمد پذیرفته بودند و امام برای قیام یاران فداکار و ایثارگر نداشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زمان امامت امام صادق(ع) بهترین دوران برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی بود، اظهار کرد: حضرت با فعالیت‌های علمی و فرهنگی توانستند ۴ هزار شاگرد را تربیت کنند که نتیجه آن اعتراض به حکومت و خلافت آن زمان بود.

وی با بیان اینکه علم ائمه معصومین(ع) لدنی و از جانب خداوند است، ابراز کرد: امام صادق(ع)‌ با فعالیت‌های علمی خود نشان دادند که خلیفه جامعه مسلمانان باید مخزن علم الهی باشد، اهل‌بیت(ع) علوم آینده و گذشته را در اختیار داشتند، به عنوان مثال امام صادق(ع) فرمودند که علوم دینی از نجف می‌رود و در قم سردر می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: سه قرن پس از این فرمایش امام صادق(ع) حوزه علمیه نجف تاسیس شد و تا 60 سال پیش مرکز فرهنگی جهان اسلام و حوزه علمیه شیعه محسوب می‌شد اما بعد پیروزی انقلاب اسلامی حوزه علمیه قم رونق گرفت به گونه‌ای که امروز افزون بر طلاب داخل کشور هزاران طلبه از نقاط مختلف جهان در شهر مقدس قم مشغول به تحصیل هستند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز در شهر قم رشته‌های مختلف علوم دینی تدریس و کتب فراوانی تالیف می‌شود، این جایگاه علمی شهر قم را امام صادق(ع) سالها پیش با علم لدنی خود بیان کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان کرد:‌ فرشتگان و ملائک الهی برای انجام ماموریت‌هایی که دارند در ابتدا باید آن را به ائمه معصومین(ع)‌ عرضه کنند. به عنوان مثال ملائک مقرب خداوند همواره بر حضرت زهرا(س) نازل می‌شدند و اخبار آینده را به ایشان ارائه می‌‌کردند.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) از بین شاگردان شایسته و عالم خود افرادی را به عنوان مرجع و نماینده انتخاب می‌کردند و به شهرهای اسلامی می‌فرستادند که سوالات دینی و اعتقادی مسلمانان و شیعیان را پاسخ دهند، مرجعیت امروز علما هم تبعیت از همین اقدام امام صادق(ع) است.

 

 

کد خبر 939993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha