کارون  را دریابیم حال خوبی ندارد

کارون برای مردم خوزستان سمبل رشادت، بزرگی و ایستادگی و چشمه همیشه جوشان است ولی امروزه این رود بزرگ حال خوبی ندارد و باید چاره‌ای برای حفظ آن بیندیشیم.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: در چندسال اخیر خوزستان دست‌خوش حوادث ناگوار بسیاری شده و همین امر مشکلات و آسیب‌هایی را برای مردم استان خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز در پی داشته است.

 

امروزه علاوه بر همه مشکلات معیشتی و ... که در این استان وجود دارد کم‌آبی بزرگترین رودخانه کشور یعنی کارون نیز به آن اضافه شده است. کارون برای مردم خطه خوزستان سمبل رشادت، بزرگی و ایستادگی و چشمه همیشه جوشان آب حیات است.

 

با قدم زدن در ساحل رودخانه کارون در اهواز خشکی و کم‌جان بودن این رود کاملا احساس می‌شود، شاید در 10 سال گذشته کارون خروشان با عمق فراوان و ماهی‌های بسیار حال و هوای زیبایی به رهگذران می‌داد و باعث می‌شد که گردشگران بسیاری همه ساله برای مشاهده این رود بزرگ به اهواز و استان خوزستان سفر کنند اما امروز دیگر آن حس و حال وجود ندارد.

 

کارون این رود همیشه جوشان ایران امروز حال خوبی ندارد و اگر به آن توجهی نشود ممکن است به سرانجام دریاچه ارومیه دچار شود، این در حالی بوده که خشکی این رود تبعات جبران‌ناپذیری برای خوزستان از جمله کاهش شدید کشاورزی و آسیب جدی به محیط زیست را در پی خواهد داشت.

 

 

هیچ‌گونه موافقتی برای انتقال آب کارون صورت نگرفته است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان می‌گوید: خوزستان با داشتن پنج تالاب بزرگ از جمله تالاب بین‌المللی شادگان و تالاب‌های هورالعظیم، بامدژ، میانگران و شیمبار و به خاطر بارندگی‌های اخیر و مدیریت نگهداشت آب خوشبختانه وضعیت خوبی قرار دارد و برنامه‌های خوبی در این حوزه در حال انجام است.

 

«محمدجواد اشرفی» با اشاره به وضعیت رودخانه کارون می‌افزاید: با توجه به جوسازی‌هایی که امروزه در فضای مجازی صورت می‌گیرد، وضعیت دبی رودخانه کارون در حال حاضر ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که برای این فصل از سال کهدر  گرما قرار داریم خوب است.

 

وی در خصوص رسوب‌گذاری و لایروبی کارون عنوان می‌کند: این خواسته به‌حق ما و سمن‌های دوست‌دار محیط زیست است و باید از طریق وزارت نیرو این موارد را دنبال کنیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست ابراز می‌کند: از لحاظ پساب‌های بیمارستانی خوشبختانه همه بیمارستان‌های استان در حوزه کارون دارای تصفیه‌خانه آب و پکیج تصفیه هستند و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی بیان می‌کند: در حوزه پساب‌های صنعتی نیز ما کمتر با این دغدغه روبه‌رو هستیم؛ چرا که صنایع بزرگ استان مجهز به پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های صنعتی بوده و تنها مشکل ما پساب‌های شهری است که تقریباً ۱۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در این حوزه تولید می‌شود.

 

اشرفی اذعان می‌دارد: تلاش‌های زیادی برای ساماندهی فاضلاب صورت گرفته و ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر اهواز اختصاص داده شده که ظرف سه سال این شبکه تکمیل و از ورود پساب به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.

 

وی در خصوص بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نیز  تصریح می‌کند: هیچ‌گونه موافقتی برای انتقال آب از سوی حفاظت محیط زیست خوزستان و حتی استان‌های بالادستی خصوصاً چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته و سازمان حفاظت محیط زیست نیز چنین مجوزی صادر نکرده و تنها اولویت ما برای تامین آب شرب در این حوزه است.

 

 

انتقال آب از سرشاخه‌ها و ریختن فاضلاب برابر است با مرگ کارون

یک فعالان محیط زیست از وضعیت کارون ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: سال‌ها است که دیگر آن کارون خروشان روزهای خوش خود را ندیده، این یعنی مرگ تدریجی برای بزرگترین رود کشور، کارونی که شعرا شعرهای فراوان و ترانه‌سراها ترانه‌های بسیاری برای آن سرودند.

 

«علی جعفرپور» ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکل کارون انتقال آب از سرشاخه‌های آن است، انتقال آب برای سایر استان‌ها به‌منظور مصارفی غیرآشامیدنی مرگ کارون را سرعت می‌بخشد و مسئولان استانی به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از انتقال انجام دهند.

 

وی اضافه می‌کند: از دیگر مشکلات کارون که وجهه زیبای آن را مخدوش کرده، ریختن فاضلاب‌های شهر و پسماند بیمارستان‌ها در آن است که هرچه سریع‌تر باید تدبیری آگاهانه برای نجات این رود بزرگ صورت گیرد.

 

 

کاهش خروجی‌های فاضلاب اهواز به کارون

مدیر بخش فاضلاب آبفای اهواز  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان عنوان می‌کند: در گذشته بیش از 42 نقطه خروجی فاضلاب‌های کلانشهر اهواز به کارون وجود داشت که این مربوط به پیش از تاسیس تصفیه‌خانه بوده و معمول بر آن بود که حتی پسماند فاضلاب‌های خانگی به کارون ریخته شود.

 

«افشین حاتمی» می‌افزاید: از سال 1382 با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز و احداث جمع‌کننده‌های فاضلاب این تعداد خروجی به کمتر از 10 خروجی فاضلاب به کارون کاهش یافت؛ این 10 خروجی مربوط به زمان سیل و بحران‌های سال گذشته است.

 

وی با بیان اینکه برای توسعه تصفیه‌خانه غرب اهواز با یک شرکت ایرانی-چینی آماده قرارداد هستیم عنوان می‌کند: تصفیه‌خانه شرق اهواز با توجه به اعتبارات سال 96 به بهره‌برداری رسید که اکنون بخش عمده خروجی به این تصفیه‌خانه باز می‌گردد و امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر با ابلاغ اعتبار فاز دوم توسعه تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز به بهره‌برداری برسد.

 

مدیر بخش فاضلاب اهواز با اشاره به اینکه 50 میلیون یورو برای ساماندهی آب اهواز از سوی مقام معظم رهبری تخصیص داده شده اذعان می‌دارد: یکی از مهم‌ترین فشارهایی که روی دستگاه‌های پمپاژ آب بوده، دفع آب‌های سطحی است که استهلاک فراوانی را به همراه خواهد داشت؛ دفع آب‌های سطحی بر عهده شهرداری است.

 

 

کارون یک شاهرگ حیاتی برای نسل‌های آینده این سرزمین است که باید بتوانیم برای حفظ آن تلاش کنیم. امروز بیش از هرچیزی باید به تامین آب برای نسل امروز توجه کرد و همچنین تدبیری برای ذخیره آب برای آیندگان داشته باشیم. زیرا با شواهد موجود، جنگ بعدی برای آب خواهد بود تا زمین.

 

کد خبر 940191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha