تولید کنندگان بذر برای دریافت به موقع مطالبات خود التماس دعا دارند

شهرستان فاروج ۵۰ درصد بذر مورد نیاز استان را تولید می کند اما تولید کنندگان بذر هر سال با مشکل پرداخت به موقع طلب هایشان مواجهند و امسال آنان التماس دعا دارند.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ با همه مشقاتی که تولید کنندگان بذر تحمل می کنند تا رقم خوبی به دست کشاورزان در سراسر استان برسد اما درد این تلاشگران دیر پرداخت شدن هزینه های تولیدشان از سوی شرکت های خریدا است. هرچند امسال صدور مجوز بوجاری برای بذر تولیدی شهرستان بارقه های امید را در دل این تلاشگران برای هویت دار کردن محصول و رونق بازار ایجاد کرده اما آنان نگران پرداخت مطالباتشان در زمان تحویل تولیداتشان که هرسال به تعویق می افتد، هستند.

 

«برزگر» یکی از تولیدکنندگان گندم بذری در شهرستان گفت: صاحبان مزارع بذری به رغم تحویل به موقع محصول، اما همیشه در دریافت مطالباتشان با انتظار دو تا سه ماهه به مشکل برمی خورند.

 

وی افزود: چشم تولید کننده به همین پول تولیداتش است و وقتی با انتظار سه تا چهار ماهه و حتی گاهی بیشتر این پول ها پرداخت می شود  به لحاظ بهره های بانکی تسهیلات دریافتی، می توان میزان ضرر آنان را محاسبه کرد.

 

وی با اشاره به کرایه های بالای حمل و سلیقه ای بودن اعلام نرخ از سوی کامیون داران، گفت: این مشکلات هم رنج تولید را بیشتر می کند.

 

برزگر افزود: شرکت های خرید بذر دیر اقدام به دریافت تسهیلات می کنند و این روند تسویه حساب با کشاورزان را تا اول مهر به درازا می کشاند.

 

تولید کننده دیگری با اشاره به اینکه شهرستان 10 تا 12 نوع گندم تولید می کند، گفت: همه مرارت های تولید را به هر زحمتی هست تحمل می کنیم اما مرحله فروش کام همه تولیدکنندگان بذر را تلخ می کند.

 

«امیدوار» افزود: اگر شرکت های خریدار زودتر اقدام به دریافت تسهیلات کنند و حداقل 50 درصد مطالبات را تا تیرماه پرداخت کنند کشاورزان هم با مشکلات کمتری مواجه می شوند.

 

وی گفت: تمام هزینه ها را برای رسیدن به کشت بهاره انجام می دهیم و در زمان برداشت دستمان خالی است و دیر پرداخت شدن پول تولیدات، شرایط اقتصادی خانواده های بهره بردار را سخت می کند.

 

 

50 درصد بذر استان را تولید کنندگان فاروج تامین می کنند

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: نیمی از بذر تولیدی غلات استان، از سوی کشاورزان فاروج تامین می شود.

 

«حبیب الله مقتدر» افزود: افزون بر 900 هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت بذر غلات به ویژه گندم می رود که هرساله به دلیل نداشتن واحد فرآوری این تولیدات به نام شهرستان های دیگر عرضه می شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با اشاره به اینکه پارسال در مزراع بذری شهرستان 6 هزار تُن تولید داشتیم، بیان کرد: با پیگیری های انجام شده بالاخره امسال مجوز فرآوری بذر شهرستان صادر و شرکت تعاونی تولید کشاورزی روستای مایوان با دریافت این مجوز زمینه عرضه این تولیدات با نام شهرستان را فراهم کرد.

 

وی مجوز فعلی این واحد را، تولید 500 تُنی عنوان کرد و افزود: شرط افزایش ظرفیت مجوز، تامین انبار استاندارد است که در صورت فراهم سازی این بخش، از سوی اتحادیه تعاونی تولید می توان حجم بیشتری از تولیدات شهرستان را فرآوری و شناسنامه دار کرد.

 

مقتدر گفت: امیدواریم امسال شرکت های خریدار بذر با پرداخت به موقع پول تولید کنندگان، انگیزه آنان را برای افزایش محصول بیشتر کنند و از سویی با فرآوری این محصول ارزش افزوده تولیدات به کمک اقتصاد این خانوارها می آید.

 

 

گلایه تولید کنندگان به حق است

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اذعان به صحت گلایه های تولیدکنندگان گفت: دیر پرداخت کردن مطالبات تولیدکنندگان از سوی شرکت های بذری متاسفانه صحت دارد.

 

«عبدالله یوسفی» افزود: این شرکت ها به دلیل منابع محدود و اتکا به تسهیلات دولتی، پرداخت هایشان به طول می انجامد.

 

وی گفت: امسال به متولیان تاکید شده که پیگیر دریافت تسهیلات تا قبل از زمان برداشت گندم باشند.

 

یوسفی با اشاره به اینکه سال گذشته بعضی شرکت ها موفق به دریافت به موقع تسهیلات شدند، اظهارکرد: امسال هم این شرکت ها  مکلفند تمهیدات لازم را برای دریافت به موقع تسهیلات و پرداخت مطالبات گندم کاران بیندیشند.

 

 

 

کد خبر 940415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha