۵۶ درصد پرونده های شورای حل اختلاف گلستان به سازش ختم شد

جعفری گفت: بیش از ۵۶ درصد پرونده های ارجاعی از محاکم قضایی به شورای حل اختلاف منتج به سازش شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «احمد جعفری» ظهر امروز (شنبه 31 خرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: 163 شبعه حل اختلاف در استان گلستان فعالیت دارند که از این تعداد 62 شعبه رایی، 44 شعبه صلحی و 35 شبعه روستایی هستند.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان ادامه داد: همچنین در شعب حل اختلاف استان گلستان 727 نفر از همکاران مشغول به فعالیت هستند.

 

جعفری بیان کرد: میانگین مصالحه گلستانی ها در شعب شورای حل اختلاف بیشتر از میانگین کشوری است و در کشور 32 درصد و در گلستان 38 درصد از پرونده های شورای حل اختلاف به مصالحه ختم شده است.

 

وی افزود: در سال 98 بالغ بر 108 هزار پرونده  در شورای حل اختلاف وارد شده است که نسبت به سال گذشته میزان ورودی پرونده ها 3.6 درصد افزایش نشان می دهد و از این تعداد بیش از 30 هزار فقره پرونده معادل 38 درصد با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف  به سازش ختم شده است.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان ابراز داشت: بیش از 56 درصد پرونده های ارجاعی از محاکم به شورا در شعب حل اختلاف منتج به سازش شده است.

 

جعفری بیان کرد: در سال گذشته 44 هزار پرونده به شعب ویژه صلحی شورای حل اختلاف ارجاع شده است که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

 

وی بیان کرد: با پادرمیانی اعضا شعب حل اختلاف، کمک بزرگان و متنفذین محلی و گذشت بزرگوارانه شکات بیش از 23 هزار فقره پرونده معادل 56 درصد پرونده ها با صلح و آشتی ختم شده است.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان بیان کرد: در سال گذشته یک هزار و 781 پرونده به شعب ویژه صلحی مستقر در زندان های گرگان و گنبدکاووس وارد شده است که از این تعداد 61 درصد با تلاش مستمر اعضا و علما و گذشت طرفین پرونده ها سازش شده است.

 

جعفری ابراز داشت: بر اثر این سازش بیش از 438 زندانی دیون مالی غیرعمد، مهریه و نفقه و غیره از زندان آزاد شدند.

 

وی تاکید کرد: در سال گذشته پیرو دستورالعمل ریاست قوه قضائیه مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف خصوصا در کاهش جمعیت کیفری زندان ها و پرونده های قتل هیئت های سه نفره ویژه سازش پرونده های قصاص متشکل از اعضای شورا، روحانیون و متنفین محلی و منطقه ای در هر حوزه قضای تشکیل شده است.

 

رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان بیان کرد: اعضای شورای حل اختلاف در سال گذشته به دنبال مشاهده آثار ندامت از سوی زندانیان محکوم به قصاص و سعی در جبران مافات طی چندین مرحله دعوت از اولیای دم، معتمدین و ریش سفیدان محلی و برگزاری جلسه های مکرر و حضور در منزل خانواده های متوفایان در نهایت با گذشت بزرگوارانه اولیای دم ۱۶  مددجو در چند قدمی چوبه دار بخشیده شدند.

 

کد خبر 940546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha