احداث گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در جیرفت 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طی مذاکرات به عمل آمده با مدیریت شرکت کشت و صنعت جیرفت در خصوص احداث گلخانه و تامین نهال منطقه، این مورد موافقت آن شرکت قرار گرفت و احداث گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در مراحل پایانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، عصر امروز ۳۱ خرداد نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جیرفت در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برگزار شد.

 

«سعید برخوری» در این نشست، گفت: طی مذاکرات به عمل آمده با مدیریت شرکت کشت و صنعت جیرفت در خصوص احداث گلخانه و تامین نهال منطقه، این مورد موافقت آن شرکت قرار گرفت و احداث گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در مراحل پایانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: جنوب کرمان با دارا بودن حدود ۳۳ هزار هکتار مرکبات، رتبه سوم تولید و سطح این محصول را در کشور به خود اختصاص داده که بیش از ۳۰ درصد از  این سطح به علت مسن بودن درختان، ارقام غیر اقتصادی، شیوع بیماری های نو ظهور ناشی از خشکسالی های متوالی، نیاز به حذف و جایگزینی با نهال های استاندارد و اقتصادی را دارد.

وی اظهار کرد: برای اصلاح این باغ ها، سالانه نیاز به قریب ۳۰۰ هزار اصله نهال استاندارد از انواع مرکبات داریم که در شرایط کنونی در حال تولید قریب ۱۰۰ هزار اصله نهال در گلخانه های استاندارد در منطقه هستیم که با کمبود نهال استاندارد مواجه می باشیم.

 

شرکت کشت و صنعت جیرفت بزرگترین باغ مرکبات کشور 


در ادامه این نشست «سید عبدالرضا موسوی» گفت: شرکت کشت و صنعت جیرفت با دارا بودن بیش از یکهزار و ۴۰۰ هکتار، بزرگترین باغ مرکبات کشور می باشد که از دیر باز نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از کشاورزان هفت  شهرستان  جنوبی را به عهده  داشته است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جیرفت ابراز کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته و نیاز  باغداران جنوب کرمان به نهال استاندارد در سال جهش تولید، احداث  گلخانه مدرن هوشمند تولید نهال در سطح ۱۱ هزار متر مربع با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار اصله  نهال در سال در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: این پروژه با اعتباری قریب ۸۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای این شرکت و در راستای تامین نهال مورد نیاز  منطقه، در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می شود طی یک ماه آینده عملیات احداث آن به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شود.

موسوی اظهار کرد: از آنجایی که در احداث این گلخانه از مدرن ترین تجهیزات گلخانه ای استفاده شده است بنابراین پیش بینی می شود در این نهالستان، نهال گواهی شده عاری از ویروس STG (با لیبل آبی) تولید و به کشاوزان تحویل شود تا شاهد تحولی در صنعت باغداری مرکبات در  جنوب کشور باشیم.

 

کشاورزان از کاشت نهال های غیر استاندارد و بدون لیبل خودداری کنند


در ادامه این نشست «محمدرضا ساردویی» در مورد صدور مجوز تولید نهال، گفت: بزودی مجوزهای لازم در این خصوص صادر شده و شاهد آغاز فعالیت گلخانه تولید نهال کشت و صنعت جیرفت می شویم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: همزمان در حال پیگیری پروژه احداث باغ مادری در روستای نراب هستیم تا بتوانیم چرخه تامین پیوندک عاری از ویروس تا تولید نهال استاندارد و گواهی شده را در منطقه ایجاد و تکمیل کرده تا علاوه بر رفع نیاز باغداران جنوب کرمان به سایر استان های هم جوار نیز ارسال کنیم.

رئیس کمیته نهال جنوب کرمان ضمن درخواست از مسئولین قضایی و انتظامی، خاطرنشان کرد: برای حفظ و حراست از باغ ها که سرمایه های ملی محسوب می شوند باید با نهالستان های غیر مجاز  که در حال تولید و عرضه نهال فاقد لیبل بوده، برخورد کرده و مانع فعالیت واحدهای غیر مجاز شد.


وی در خاتمه به کشاورزانی که قصد احداث باغ دارند، تاکید کرد: کشاورزان باید از کاشت نهال های غیر استاندارد و بدون لیبل خودداری کرده و نهال مورد نیاز خود را از نهالستان های استاندارد که تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هستند، تهیه کنند.

گفتنی است؛ که گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در اراضی شرکت کشت و صنعت واقع در شهرستان عنبرآباد کیلومتر  ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جیرفت - کهنوج ) احداث شده است.

کد خبر 940694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha