تبلیغ دینی باید گفتمان سازی ایجاد کند

بهشتی با اشاره به اهمیت تبلیغ دین در دنیای نوین گفت: مساله‌ی اساسی در تبلیغ دینی، تربیت انسان و پرورش روح اوست و داستان تبلیغ دین تبلیغ حقایق معارف دینی است.

خبرگزاری شبستان_ اصفهان: اسلام، کامل‌ترین شریعت آسمانى، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه‌سار تبلیغ مبلغان و هدایت‌گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این‌رو آشنایی مبلغان فرهیخته و وارسته‌ی عرصه‌ی دین‌باوری با شیوه‌های گوناگون تبلیغی در سراسر گیتی امری ضروری است. آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدیدترین شیوه‌ها و روش‌ها به مبلغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه‌ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینى، از ورود افکار و اندیشه‌هایی که بر مبنای دین‌گریزی و یا دین‌ستیزی است ممانعت به عمل آورند.
اهمیتِ تبلیغ دین اسلام در دنیای نوین، آن گاه برجسته می شود که بدانیم راهبرد اصلی این دینِ آسمانی، ایجاد نظم نوین اسلامی در جهان است و چشم انداز نهایی آن، تشکیل حکومتِ اسلامی در عرصه جهانی است.
برای تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغات دینی گفتگویی با «صدیقه بهشتی»، معاونت فرهنگی و تهذیب حوزه های علمیه خواهران اصفهان انجام داده ایم متن این گفتگو را در زیر بخوانید:


به عنوان اولین سوال بفرمایید در حوزه دین چه نیازی به به تبلیغ وجود دارد؟

اگر در تاریخ اسلام دقت کنیم و وقایع صدر اسلام را تورق کرده باشیم و از نظر گذرانده باشیم؛ در می‌یابیم که  شروع دین مقدس اسلام ، با تبلیغ بود حتی در ادامه  و گسترش هم عنصر تبلیغ نقش مهمی را بازی می‌کند. نکته ی مهم در تبلیغ دین اسلام ، تبلیغ «حقیقت» هست. در واقع طلبه ی مبلغ ما عزم کرده که حقیقت را به گوش بندگان خدا برساند.
 حق و باطل را به مردم نشان بدهد به عنوان مثال در روز مباهله حضرت رسول اکرم(ص) عزیزترین انسانها را انتخاب می‌کند و به صحنه می‌آورد برای محاجه‌ای که در آن باید بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. این واقعه به خوبی ارزش و ضرورت تبلیغ دین رو برای ما روشن می‌کند .پس داستان تبلیغ دین، تبلیغ حقایق معارف دین است.

عناصر مهمی که در تبلیغ دینی باید مورد توجه قرار بگیرد کدام عناصر است؟

 برای پاسخ به این سوال از نکات رهبر معظم انقلاب استفاده می کنم، ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان برای طلاب، به بصیرت، یقین و شجاعت اشاره کردند، یقین، یعنی ایمان قلبی متعهدانه و بصیرت یعنی آگاهی به مناسبات و اقتضاءات زمانه و تاریخی که در آن قرار داریم.
اگر طلبه در جریان مسایل پیرامونی خود نباشد به آنها فکر نکرده باشد نمی‌تواند در امر تبلیغ دین قدمی بردارد. در مورد شجاعت در تبلیغ من عینا کلام مقام معظم رهبری را عرض می‌کنم «ما نه فقط در عمل احتیاج به شجاعت داریم در فهم هم احتیاج به شجاعت داریم در فهم فقیهانه احتیاج به شجاعت هست، اگر شجاعت نبود حتی در فهم خلل به وجود خواهد آمد و انسان صورت مسئله را درست نمی فهمد» در فضای مسموم جامعه‌ی امروز طلبه‌ی مبلغ ما با داشتن این سه عنصر می‌تواند در این زمانه حرفی برای گفتن داشته باشد و موثر واقع شود. 

با توجه به اینکه شما معاون فرهنگی و تهذیب حوزه علمیه هستید نقش و اهمیت تهذیب را در تبلیغ دینی چگونه می بینید؟

مساله‌ی اساسی در تبلیغ، تربیت انسان و پرورش روح اوست و اگر مبلغ طالب نفوذ کلام در مخاطبین و مردم هست واجب هست که به طور جدی برنامه‌ برای تهدیب نفس و سلوک و زی مطابق با شئونات طلبگی داشته باشد.

با توجه به گسترش روش های نوین تبلیغ و استفاده گسترده از فضای مجازی در تبلیغات، چه آسیب هایی را برای تبلیغات دینی متصور هستید؟

 ما در شرایطی به سر می‌بریم که وسائل جدید و فضاهای مجازی بسیار بسیار فراگیر شده و ما لا جرم خواه نا خواه از این امکانات باید استفاده کنیم .اما قطعا در کنار جنبه های مثبت می‌تواند آسیب زا هم باشد. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این امکانات تکنولوژیک خنثی نیستند، فرهنگ و خاستگاه مولد خود را به همراه دارند. به نظر حقیر باید در کنار استفاده ی فعال از امکانات تکنولوژیک برای تبلیغ دین باید به این آسیب به طور جدی اندیشید تا ما هم بتوانیم راه متناسب خودمان را بسازیم و آسیب های این شرایط رها بشیم.

اگر صحبتی دارید به عنوان کلام آخر بفرمایید؟

 یکی از نکات مهمی که در سخنان رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده و به نظرم یکی از مهمترین و حیاتی ترین نکات هست این است که می فرمایند: تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، باید بتواند فضا ایجاد کند تا معارف دین در مردم ریشه کند و تعمیق بشود.
 شاید یکی از مشکلات کلان ما در امر تبلیغ همین موضوع باشد .ما باید چه در سطح سیاست گذاران چه در سطح برنامه ریزان چه در سطح اساتید به مساله ی گفتمان سازی توجه ویژه کنیم .ایشان در ادامه توضیح می‌دهند که لوازم گفتمان سازی در تبلیغ یکی برنامه ریزی و فکر به موضوعات و مسائلمان است و نکته‌ی دیگر می‌فرمایند به زعم من در این زمینه ضعف جدی داریم کارهای جدا جدا و گسسته از هم هست. ما مبلغان در فضای فکری و عملی مان عموما با یکدیگر در ارتباط نیستیم.در حالیکه باید مدام با هم به گفت و گو بپردازیم و نظرات یکدیگر را بشنویم تا بتوانیم به درک بهتری از مشکلات و مسائلمان برسیم و طبق فرمایشات رهبر فضا وگفتمان ایجاد کنیم و متناسب با شرایط زمانه، به امر مهم تبلیغ بپردازیم.

کد خبر 940928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha