کاهش ۷۵ درصدی پرونده های مسن شهرستان خاتم با رویکرد حل مشکلات مردم

دادستان خاتم با اشاره به عملکرد قوه قضائیه در این شهرستان گفت: خوشبختانه با رویکرد حل مشکلات مردم توانستیم ۷۵ درصد از پرونده های مسن را در سطح شهرستان کاهش دهیم.

خبرگزاری شبستان از یزد؛

شهرستان خاتم دارای دو بخش مرکزی و مروست می باشد. شهرستان خاتم در پی تفکیک مناطق هرات و مروست و هرابرجان از ‌شهرستان شهربابک و منطقه چاهک از بخش مشکات شهرستان نی ریز و مناطق کرخنگان و چنار ناز از شهرستان بوانات تشکیل شده است.

این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود و هم جواری با استان‌های فارس و کرمان از نظر قومی و فرهنگی دارای ویژگی‌های خاص خود است علاوه بر این باعث مهاجرپذیری و رشد فرهنگهای گوناگونی شده‌است به گونه‌ای که امروزه در شهرستان خاتم آمیزه‌ای از فرهنگ مردم کرمان و فارس مشاهده می‌شود.

همزمان با هفته قوه قضائیه در خصوص اقدامات دادگستری یزد در این منطقه گفت و گویی با سید جمال الدین طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان انجام شده است که متن آن به شرح زیر است.

شبستان: رویکرد جدید قوه قضائیه و برنامه های تحولی ریاست جدید قوه قضائیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم: اقدامات انجام شده منجر به این شده است که مردم احساس امنیت بیشتری نمایند و قوه قضائیه را ملجاء و پناهگاه خود بدانند و بطور کلی موجب امیدواری مردم گردیده است.

شبستان: در سیر برنامه های تحولی قوه قضائیه مجموعه تحت امر دادستان چه اقداماتی را انجام داده است؟  

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم: « کاهش ورودی- کاهش پرونده های مسن». بدین صورت که تعداد پرونده های مسن رسیدگی شده  در شعبه دادستانی 480 و تعداد کل 562 و در نتیجه درصدکاهش حجم در این شعبه میزان 85درصد است و همچنین تعداد پرونده های مسن رسیدگی در کل دادسرای شهرستان 686 و تعداد کل 910 و در نتیجه درصد کاهش حجم در این شعبه میزان 75درصد است.

همچنین حجم پرونده های ورودی در شعبه دادستانی 1393 و حجم پرونده های ورودی در کل دادسرای شهرستان 2087 بوده که این میزان نیز کاهش قابل توجه ای نسبت به قبل داشته است.

شبستان: در خصوص تکریم ارباب رجوع و اجرای دستورالعمل حفظ ارزشهای انسانی ریاست قوه قضائیه چه اقداماتی را صورت داده اید؟

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم:  درب اتاق همیشه باز بوده و پذیرای مراجعین بوده، حضور در دادسرا در یک هفته از هرماه در خارج از ساعت اداری از ساعت 16 الی 21 جهت بررسی و مشکلات قضایی و اجتماعی مردم شهرستان با اطلاع قبلی از طریق رسانه های عمومی، دیدار عمومی با مردم شهرستان در مساجد جهت رفع مشکلات  قضایی و اجتماعی و بازگشت عدالت اجتماعی به جامعه است.

شبستان: در یک سال گذشته چه طرح های خلاقانه و ایده های جدیدی را در راستای خدمت بهتر به آحاد جامعه و بهبود کیفیت و ارتقا کمیت خدمات قضائی برنامه ریزی و به انجام رسانده اید؟

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم: طرح رصد محکومین شهرستان خاتم توسط گروهی متشکل از نماینده دادستان، نماینده ناجا، نماینده سپاه، نماینده فرمانداری، نماینده کمیته امداد و نماینده بهزیستی که محکومین قبل از اجرای حکم در چه وضعیتی به سر می برند و آیا در حال ترغیب مجدد به ارتکاب بزه می باشند یا خیر- آیا موانعی در معیشت آنها وجود دارد یا خیر.

طرح دیدار با مردم هر محله در مساجد آن محله و بررسی مشکلات اجتماعی و قضایی آنها، طرح دیدار قضایی با مردم در دادگستری علاوه بر ساعات اداری به مدت یک هفته در هرماه از ساعت 16 الی 21 ، نشست ماهیانه با صنوف و کشاورزان و طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه در راستای ارائه ی راهکار برای پیشگیری از وقوع جرایم بوده است.

شبستان: لطفاً خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلی خود را بیان کنید.

دانشجوی دانشگاه علوم قضایی هستم که در حین خدمت محقق گزینش آن دانشگاه نیز بوده ام و 4 دوره محقق برتر گزینش قوه قضائیه شناخته شده ام و در بهمن ماه 94 شروع به کار قضایی خود را به عنوان دادیار تحقیق در شهرستان مهریز آغاز کردم.

در سال 96 به عنوان بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مهریز منصوب شدم و همزمان در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی شدم و در آذر ماه سال 98 نیز به سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم منصوب شدم.

کد خبر 941148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha