هدر رفت و سوء مصرف مهمترین مشکل کم‌آبی/ ۴۴۷ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود

امامی با تاکید بر اینکه هدر رفت و سوء مصرف مهمترین مشکل کم‌آبی در خراسان جنوبی و عدم پایداری مجتمع های آبرسانی است، گفت: در حال حاضر ۴۴۷ ورستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین امامی» پیش ازظهر امروز (۲ تیر) در  نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در بخش آب با محدودیت های جدی در استان مواجه هستیم و بخش عمده منابع آبی خراسان جنوبی غیرکیفی است و در یک افق کوتاه مدت برای تامین بیش از ۵۰ درصد آب شرب استان مجبور خواهیم بود با هزینه های گزافی تصفیه شیمیایی انجام دهیم لذا می طلبد از منابع آبی استان به درستی استفاده کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ شهری در سطح استان علی رغم دو دهه خشکسالی دچار تنش آبی نشده است، گفت: اکنون در شهرها به بیش از ۱۹۳ هزار مشترک خدمات ارائه می شود که به دنبال ارتقای کیفیت منابع آب هستیم و در این راستا در سال جاری ۱۰ هزار مترمکعب مخزن در بخش شهری به ظرفیت مخازن استان اضافه خواهد شد که با احداث این مخازن، سرانه مخازن کلیه شهرهای استان در افق میان مدت به سرانه استاندار ملی می رسد.

 

امامی با اشاره به اینکه پروژه مخزن آب در قاین، محدوده مهرشهر بیرجند، سرایان و خوسف در تابستان امسال به بهره برداری می رسد، ادامه داد: متاسفانه به دلیل فرسودگی شبکه ۳۱ درصد آب در بخش شهری استان خراسان جنوبی به هدر می رود که تلاش می شود با برنامه جامع این فرسودگی شبکه را کاهش دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در بخش روستایی چالش ها مضاعف است و هر روز شاهد محدودیت و دغدغه روستاییان هستیم که از کمبود آب در شبکه های روستایی رنج می برند، افزود: در شبکه روستایی خراسان جنوبی بیش از ۱.۷ برابر سرانه ملی که تعریف شده آب تولید می شود اما به دلیل هدر رفت آب در شبکه توزیع و همچنین آبیاری باغات و فضای سبز با آب شرب به یک معضل تبدیل شده است.

 

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در خراسان جنوبی بیان کرد: با سوء مصرف و انشعابات غیر مجاز دچار مشکل کمبود آب می‌شویم بنابراین از مردم درخواست می کنیم استفاده‌های غیر متعارف که موجب ناپایداری شبکه می‌شود را به حداقل برسانند.

 

امامی با بیان اینکه در بخش روستایی از مجموع اعتبارات سال ۹۸ نزدیک ۳۵ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است، گفت: پروژه تصفیه خانه شهر بیرجند با اعتبار ۱۵۱ میلیارد تومان نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: پروژه شبکه فاضلاب مهرشهر بیرجند تا آذرماه امسال در خیابان های خاکی این منطقه تکمیل خواهد شد و امیدواریم شبکه فاضلاب بیرجند نیز در یک بازه ۱۲ ماهه به اتمام برسد.

 

مدیر عامل شرکت آبفای خراسان‌ جنوبی به دغدغه مردم در خصوص مشکلات دفع فاضلاب مجتمع یک هزار واحدی قاین  اشاره کرد و گفت: شبکه داخلی این پروژه نیز تا پایان تیرماه تکمیل و پساب به محل تصفیه خانه منتقل می شود.

 

امامی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶  و جذب اعتبار در بخش روستایی در سال جاری تمام روستای بالای ۲۰ خانوار  از آب آشامیدنی بهره مند می شوند، افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال با افتتاح پروژه‌های در دست اجرا میزان برخورداری در بخش روستایی به ۹۵ درصد برسد.

 

وی با تاکید بر اینکه تلاش زیادی جهت پایداری کامل مجتمع‌های آبرسانی روستایی انجام شده است، اظهار کرد: ۳۰ میلیون متر مکعب تولید آب در بخش روستایی داریم که ۱.۵ برابر ظرفیت سرانه استاندارد ملی است بنابراین آب کم نیست اما با سوء مصرف آب مواجه هستیم.

 

مدیر عامل شرکت آبفای خراسان‌ جنوبی به آبرسانی سیار به ۴۴۷ روستا استان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از این روستاها کم جمعیت هستند و در تامین آب این روستاها دغدغه ای نیست چرا که در ظرفیت ناوگان محدودیت نداریم.

 

وی در پایان بیان کرد: ظرفیت آبرسانی با تانکر تا پایان امسال با احداث مجتمع های آبرسانی ۳۰ درصد کاهش می یابد.

 

 

کد خبر 941278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha