دین اسلام بهترین برنامه برای کرامت انسانی است

حجت الاسلام مختاری گفت: دین اسلام، بهترین برنامه برای کرامت انسانی است که با عمل به چهار مقوله ایمان، تقوا، علم و جهاد محقق و در جامعه نهادینه می شود.

حجت الاسلام «محمد مختاری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: کرامت بر اساس آموزه های دینی اسلامی به دو بخش اصلی مانند کرامت ذاتی و اکتسابی تقسیم شده است.

 

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به آیه قرآنی «لقد کرمنا بنی ادم»، گفت: خداوند کرامت ذاتی را همانطور که در قرآن آمده به انسان عطا کرده و این کرامت سرمایه اصلی و مربوط به همه انسان هاست که برای اینکه سود آوری داشته باشد، باید به کرامت اکتسابی تبدیل شود.

 

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: در کرامت اکتسابی، انسان برتر، شناخته می شود چراکه در کرامت ذاتی همه انسان ها یکسانند.

 

وی بیان کرد: کرامت اکتسابی یک ضرورت است و انسان‌ها باید در مسابقه کرامت اکتسابی از همدیگر سبقت بگیرد که با چهار عامل ایمان، تقوا، جهاد و علم محقق می شود.

 

امام جمعه موقت بیرجند ادامه داد: کرامت یعنی بزرگواری، بزرگ منشی و ارزشمندی؛ لذا انسانی ارزشمند است که مقوله انسانیت خود را پرورش دهد.

 

حجت الاسلام مختاری گفت: کرامت در طول تاریخ در همه جوامع یک ضرورت است که اگر نباشد یک سقوط به وقوع می پیوندد، تفکر لیبرال و دموکراسی که از ارزش های ایمان، تقوا و جهاد تهی اند عاقبت خوشی نخواهند داشت.

 

وی گفت: اگر انسان بخواهد در این دنیا و آخرت مکرم، آبرومند و با احترام باشد باید از سرمایه کرامت ذاتی استفاده کند و با چهار عامل ایمان، تقوا، علم و جهاد در راه خدا این سرمایه را به فعلیت برساند تا موجود عزیزی باشد.

 

امام جمعه موقت بیرجند افزود: راهنمایان ما در اسلام، دین، قرآن و اهل بیت علیهم السلام هستند ولی دنیای مادی گرفتار مادیات، شهوات و غرائض است، باید برای تثبیت و نهادینه کردن روح کرامت از راهنمایان دین استفاده و به آن عمل کرد.

 

وی با بیان اینکه خداوند حجت را برهمه ما تمام و ما را به راه راست هدایت می کند، گفت: خداوند ما را اجابت کرده است ولی باید رضای خدا، اخلاص، جهاد و تقوا درعمل آشکار باشد.

 

امام جمعه موقت بیرجند گفت: رسیدن به قله های کرامت رنج دارد، چراکه هوای نفس راحت تر است و انسان با بی برنامگی راحت تر است ولی انسان در این برنامه، به جایی نمی رسد؛ لذا برنامه دین، بهترین برنامه برای کرامت انسانی است.

 

حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: در اخلاق و در رفتار مطالب خوبی در دین داریم که باید برای نهادینه کردن روح کرامت به آن عمل کنیم؛ وقتی در راه کرامت قدم برداریم،خداوند هم راه های مبهم را برای ما هموار می کند.

 

 

 

 

کد خبر 941423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha