چالش های معلمان مدارس غیردولتی

معلمان مدارس غیردولتی با چالش هایی همانند کم بودن حقوق، تاخیر در پرداخت حقوق و نبود امنیت شغلی رو به رو هستند که با شیوع ویروس کرونا این چالش ها دو چندان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، معلمان  مدارس غیردولتی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و گلایه های خود را نسبت به حقوق های دریافتی و نبود امنیت شغلی به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رساندند.

در این باره باید گفت؛ گلایه های معلمان مدارس غیردولتی با شروع کرونا و تعطیلی مدارس تشدید یافت. بسیاری از معلمان نسبت به پرداختی های موسسان مدارس انتقاد داشتند.

 

پرداختی هایی که با تاخیرهای چندماهه اتفاق می افتد و از میزانی که باید پرداخت کنند، هم کمتر است به این بهانه که خانواده ها به دلیل تعطیلی مدارس و آموزش های آنلاین شهریه را پرداخت نمی کنند.

 

این درحالی است که آموزش های آنلاین مدارس غیردولتی به دلیل شهریه ای که دریافت کرده اند، با کیفیت تر از آموزش های مدارس دولتی بوده است.

 

 

بابت یک زنگ 15 هزارتومان دریافت می کنم

 

اما دریافتی معلم ها چنگی به دل نمی زند، در همین باره، یکی از معلم های مدارس غیردولتی به خبرنگار شبستان می گوید: ما به صورت قراردادی شروع به کار کردیم، اگر قبول نمی کردیم کسی دیگر را جایگزین ما می کنند.

او ادامه می دهد:برای یک ساعت و نیم که معادل یک زنگ است مبلغ 15 هزار تومان دریافت می کنم و در کل روزی 45 هزار تومان دریافت می کنم.

 

این فرهنگی تصریح می کند: امسال هم که خیلی تعطیلات وجود داشت و ما حقوقی نداشتیم. در ایام کرونا که همه تلاشمان را کردیم و حقوق اسفندماه ما را با هزار منت در پایان فروردین واریز کردند. به ما می  گویند که کار نکردید، والدین به ما شهریه نمی دهند.  ما هنوز حقوق اردیبهشت و خردادماه را دریافت نکرده ایم.

 

او تصریح می کنند: اگر به عنوان مراقب امتحانات باشیم 9 هزار تومان می دهند، برای طراحی سوال و تصحیح هم دریافتی نداریم.

 

او ادامه می دهد:به دلیل ویروس کرونا مدارس تعطیل بودند اما آموزش آنلاین داشتیم و والدین شهریه پرداخت کرده بودند اما به ما اعلام می کردند که شهریه نداده اند و به همین دلیل حق ما را ندادند. باور کنید خجالت می کشم به کسی بگویم برای 450 هزار تومان در ماه تدریس می کنم.

 

او درباره وضعیت بیمه نیز بیان می کند: در هفته دو روز کاری هستیم و این دو روز بیمه می شویم که البته طبق قانون مجبور هستند، بیمه کنند در غیر اینصورت این کار هم انجام نمی شد.

 

افزایش حقوق نداشته ایم

یکی دیگر از معلم های مدارس غیردولتی به خبرنگار شبستان می گوید:مدرسه ای که در آن تدریس می کنم یکی از مدارس برتر غیردولتی است.حقوق ما را هر ماه پرداخت کردند اما مشکل اینجاست هر سال از خرداد ماه قرارداد جدید با افزایش حقوق منعقد می شد اما امسال اعلام کردند، هیچ افزایش حقوقی به دلیل شرایط کرونا وجود ندارد، چون خانواده ها شهریه نمی دهند.

 

او با گلایه از حقوق پایین معلم های مدارس غیردولتی بیان کرد: بنده هر روز از ساعت 8 تا 14 تدریس دارم اما حقوقم نسبت زحمتی که می کشم خیلی پایین است.

 

این درحالی است که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در نشست خبری روز 26 خردادماه 1399 که با اهالی رسانه برگزار کرد، درباره وضعیت شهریه‌‌های مدارس در سال جدید تحصیلی می گوید: امسال میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد است. حداقل افزایش ۱۵ درصد و حداکثر آن ۳۰ درصد است.

 

در حال حاضر که ویروس کرونا بهانه ای شده است تا برخی از موسسین مدارس غیردولتی از حق و حقوق کارکنان خود بکاهند این درحالیست که مدارس دارای معافیت هایی از سوی دولت شده اند.

 

در همین باره، محسن حاحی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته است« براساس مصوبه دولت کلیه مدارس غیر دولتی و مراکز آموزشی و پیش دبستانی‌های غیر دولتی دایر در فضاهای آموزشی وابسته به آموزش و پرورش از پرداخت اجاره بها به مدت ۴ ماه از اسفند تا خرداد ماه معاف شدند.

 

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بیمه تامین اجتماعی کارکنان شاغل در این مراکز و مدارس و پیش دبستانی غیردولتی به مدت سه ماه مشمول امهال گردید.

 

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد تسهیلات کم بهره تا مبلغ ۱۶میلیون تومان به میزان تعداد کارکنان شاغل در مدارس غیر دولتی مراکز آموزشی و پیش دبستانی‌های غیردولتی پرداخت شود که امیدوارم  قبل از خرداد ماه پرداخت آن آغاز شود .»

 

با این وجود در هفته جاری شاهد نارضایتی معلم های مدارس غیردولتی بوده ایم که  گلایه های خود را با تجمع در مقابل مجلس شواری اسلامی به گوش بهارستان نشینان رساندند. 

 

معلم های مدارس غیردولتی سال ها برای گرفتن حق خود یعنی بیمه تامین اجتماعی جنگیدند و در نهایت بسیاری از مدارس تن به این خواسته قانونی دادند اما در مورد حقوق این دسته از معلمان هنوز گلایه های و انتقادهایی وجود دارد که باید دید آموزش و پرورش چه تدبیری را می اندیشد.

 

کد خبر 941752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha