پرواز قیمت مرغ به ۱۵ هزار تومان/ حقوق مصرف کنندگان در صنعت مرغ پایمال شد

سیاست گذاران دست تسلیم در برابر بازار مرغ بالا بردند گرچه مرغ در روزهای گذشته در استان در کانال ۱۳ هزار تومان به فروش می رسید اما تبعیت از قیمت ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مرغ را در گلستان به کانال ۱۵ هزار تومان پرواز داد.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ در سال گذشته تولید مرغ در گلستان ۳۱ درصد رشد داشت و مرغداران گلستان بالغ بر 295 هزار تن گوشت مرغ  تولید کردند.

 

این میزان تولید گوشت مرغ معادل 12.7 درصد تولید گوشت مرغ کشور است و استان گلستان همواره در حوزه تولید و صادرات مرغ در رتبه های نخست بین استان های کشور قرار داشته است.

 

همچنین در سال گذشته 148 میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی و 589 هزار تن خوراک دان در گلستان تولید شده است و این شاخصه ها سبب شده است که گلستان در تولید گوشت مرغ در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

 

*انحصار قیمت های مرغ و نهاده ها 

اما معضلی که در صنعت پرورش مرغ در استان وجود دارد این است که تولید در گلستان است و تعیین قیمت مرغ در بازار تهران مشخص می شود و از سوی دیگر قیمت نهاده های بخش دام و طیور نیز از دیرباز در انحصار شرکت های خاصی قرار داشته است که پیش از این از ارز چهار هزار و 200 تومانی یارانه ای برای واردات بهره می برند اما بسیاری از مرغداران این نهاده ها را با قیمت آزاد خریداری می کنند.

 

گرچه بسیاری از افراد پرورش طیور را یک اقتصاد پرریسک و خطرناک عنوان می کنند اما در سال های اخیر این صنعت راهکارهایی برای کاهش ریسک در کوتاه مدت پیدا کرده است که حتی کرونا هم باعث ورشکستگی آنها نشده است.

 

*کاهش ریسک پرورش طیور با سیاست های صادرات و مدیریت تولید 

صادرات و مدیریت تولید از مهمترین راهکارها بوده که در طول این سال باعث شده است که قیمت مرغ روند افزایش داشته باشد و مدیریت ریسک سرمایه گذاری نیز در این بخش کاهش پیدا کند اما این اقدام منجر به آن می شود که هزینه تمام شده پرورش مرغ در کشور افزایش یابد و مرغ گرانتر به دست مصرف کننده برسد.

 

تا پیش از آنکه واحد پولی کشور با واحدهای ارزی در تناسب نزدیکتر بود قیمت تمام شده مرغ برای صادرات مقرون به صرفه نبود ولی امروز تولید کنندگان صنعت مرغ با افزایش قیمت ارز در کشور به فکر آن هستند که صادرات مرغ را افزایش دهند بدون آنکه نیاز بازار داخلی را در نظر بگیرند.

 

در استان گلستان نیز این سیاست در پرورش طیور دنبال شد و تولید کنندگان این بخش برای افزایش صادرات میزان تولیدات خود را بالا بردند اما پدیده کرونا باعث شد که میزان مصرف مرغ در کشور 60 درصد کاهش یابد و از این رو قیمت مرغ با کاهش رو به رو شود.

 

این اتفاق باعث شد که پرورش دهندگان مدیریت تولید را در دستور کار قرار دهند و برای آنکه بازار از مرغ های پرورشی اشباع نشود و در ماه های آینده زیان بیشتری به صنعت وابسته مرغ وارد نشود تصمیم به حذف جوجه های یک روزه گرفته شد و ماجرای زنده به گور کردن میلیون ها جوجه یک روزه در کشور باعث شد که بسیاری از افکار عمومی نیز آزرده خاطر شوند.

 

به نظر می رسد که سیاست صادرات و مدیریت تولید در صنعت مرغ یک طرفه و به سود تولید کنندگان است و حقوق مصرف کننده موضوعی است که کاملا در این بخش نادیده گرفته شده است.

 

حالا گرچه در استان گلستان ظرفیت های زیادی برای پرورش طیور وجود دارد و بخش عمده این مرغ تولیدی وارد بازار تهران می شود اما برای  تولید کنندگان گلستانی هم پایتخت نشینان تصمیم بگیرند.

 

*تصمیم ستاد تنظیم بازار گلستان برای افزایش قیمت مرغ به ۱۵ هزار تومان

«هادی حق شناس» استاندار گلستان می گوید که ستاد تنظیم بازار گلستان در قیمت گذاری مرغ از سیاست های ستاد تنظیم بازار کشور تبعیت کرده است.

 

استاندار گلستان از تعیین قیمت 15 هزار تومانی مرغ در گلستان خبر داد و گفت: امیدواریم که این قیمت منجر به فشار به مصرف کنندگان نشود و همچنین آسیب های بخش تولید مرغ نیز برطرف شود.

 

حق شناس تاکید کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ در بازار 15 هزار تومان عرضه می شود.

 

«علی اصغر اصغری» در این باره گفت: امسال مقام معظم رهبری سال را به جهش تولید نامگذاری کردند و وظیفه همه این است که شرایطی را فراهم کنند که تولید در کشور به یک جهش و رشد قابل توجه ای برسد.

 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان صمت گلستان ادامه داد: جهش تولید باید به گونه ای باشد که قشر مصرف کننده در جامعه دچار نوسانات قیمت در سطح بازار نشود.

 

اصغری گفت: در ماه و روزهای گذشته شاهد نوسانات و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ بودیم و با وجود اینکه استان گلستان از استان های تولید کننده مرغ و تخم مرغ است ولی از آنجا که بازار این دو محصول شناور است با افزایش تقاضا و از سویی دیگر کاهش حجم تولید قمیت مرغ دچار نوساناتی در سطح بازار شده است.

 

*قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار فراتر از قیمت تعیین شده دولت بود

وی افزود: با وجود آنکه دولت برای هر کیلوگرم تخم مرغ بهای 11 هزار تومان و هر کیلو مرغ 12 هزار و 900 تومان را عنوان کرد اما در شهرهای تابع قیمت مرغ از این میزان فراتر رفته است.

 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان صمت گلستان بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت همانطور که متولی تولید است و با تنظیم تولید عرضه و تقاضا را در بازار متعادل نگاه می دارد یک وظیفه دیگری نیز برعهده دارد تا بتواند با ابزار کنترلی مثل کارگروه تنظیم بازار شرایطی را فراهم کند که از آسیب به قشر مصرف کننده جلوگیری کند.

 

اصغری افزود: بنا شد با هماهنگی واحدهای نظارتی و مراجعه به واحدهایی که قیمت مصوب دولت را رعایت نمی کنند ارشاد و در صورت عدم تمکین با آنها برخورد شود.

 

وی گفت: با مراجعه به کشتارگاه ها و عرضه توزیع با افرادی که سعی کنند حقوق مصرف کننده را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد.

 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان صمت گلستان ابراز داشت: درخواست داریم تولید کنندگان با تنظیم بازار زمینه کمبود مرغ و تخم مرغ را فراهم نکنند و همچنین واحدهای عرضه کننده درصدی سود از فروش مرغ برای آنها تعریف شده است که باید از این فرمول تبعیت کنند.

 

در هر صورت به نظر می رسد که سیاست گذاران دست تسلیم در برابر بازار مرغ بالا بردند گرچه مرغ در استان در کانال 13 هزار تومان به فروش می رسید اما تصمیم ستاد تنظیم بازار گلستان و تبعید از قیمت ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مرغ به کانال 15 هزار تومان پرواز کرد.

 

کد خبر 942325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha