فاز نخست پالایشگاه پلدختر به بهره برداری می رسد

عبداللهی با اشاره به اینکه در استان لرستان ۱۱۰ پروژه تحت عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تعریف شده است، گفت: فاز نخست پالایشگاه پلدختر تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، «اسد عبداللهی» امروز(5 تیر) در جلسه بررسی مسائل و مشکلات پالایشگاه پلدختر لرستان، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های بزرگ و اساسی استان لرستان پالایشگاه پلدختر است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: در استان لرستان ۱۱۰ پروژه تحت عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تعریف شده است که یکی از این پروژه ها پالایشگاه پلدختر است.

 

وی با تقدیر از سرمایه گذاران این پروژه پالایشگاه پلدختر را به دلایل زیر مهم خواند، ادامه داد: در شرایط تحریمی اجرای چنین پروژه هایی می تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند.

 

عبداللهی اذعان داشت: این پروژه اولین پروژه بخش خصوصی کشور است که بدون استفاده از تسهیلات دولتی اجرا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: سرعت اجرای این پروژه چشمگیر است به طوری که با گذشت ۱۱ ماه از اجرای پروژه فاز نخست آن  تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

 

عبداللهی افزود: با اجرای این پروژه زمینه و بستر سرمایه‌گذاری برای سایر صنایع ایجاد شده است.

 

معاون عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: این پروژه می‌تواند به عنوان الگویی برای شهرستان و استان لرستان تعریف شود.

 

عبداللهی با اشاره به ضرورت اخذ مجوزهای محیط زیست و همکاری صنعت و معدن، تاکید کرد: راه دسترسی پالایشگاه تا دو هفته دیگر تعیین تکلیف شود و با همکاری دستگاه های اجرایی نواقص مربوط به آب برق و گاز و سایر زیرساخت‌های لازم حداکثر تا یک ماه آینده فراهم شود.

 

گفتنی است، پالایشگاه پلدختر اولین پروژه خصوصی کشور است که در چهار فاز به بهره برداری خواهد رسید و خوراک آن نفت خام است و در فاز اول گازوئیل ،قیر و لوبکات تولید خواهد شد.

 

لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور که حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، یکی از برش‌های (محصولات) نفتی بنام برش روغن یا لوبکات (lube cut) است که در این پالایشگاهها تامین شده و در پالایشگاههای روغن، عملیات پالایش روی لوبکات انجام شده و ماده‌ای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغن‌های موتوری ، صنعتی و گریس از آن بدست می‌آید.

کد خبر 942478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha