ظاهر مردم، باطن مسئولان است

«ظاهر مردم، باطن مسئولان است» این جمله گهربار را حضرت آیت الله جوادی آملی، در سال ۹۱ در ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت وقت، بیان کردند، جمله‌ای بسیار پرمعنا و مفهوم که به خوبی می‌تواند پاسخ خیلی از سوال‌ها در مسائل مختلف را بدهد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا؛ چند ماهی است که ویروس منحوس و ناخوانده ای، مهمان مردم ایران و خیلی دیگر از کشورهای دنیا شده است، ویروسی که هر روز از خود شکل و ظاهر جدیدی نشان می دهد، اما آنچه که برای همگان مسلم است، سرایت و مسری بودن بالای این ویروس جهانی از طریق قطرات تنفسی است.

 

مسئولان وزارت بهداشت از همان روزهای اولیه ورود کرونا به کشور بر روی دو موضوع مهم تاکید داشتند، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی از طریق استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها، هر چند که در روزهای اول به دلیل کمبود ماسک در کشور، تاکید بر استفاده افراد بیمار از ماسک بود اما حالا مطالعات نشان داده است که چنانچه همه مردم از ماسک استفاده کنند، تا 85 درصد خطر ابتلا به کرونا را در آنها کاهش می دهد.

 

ایران بعد از چین، دومین کشوری بود که توانست با کمک مردم شیوع این ویروس منحوس را تا حدود زیادی، مدیریت کند. مردمی که به توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت به خوبی عمل کردند و به صورت آتش به اختیار به میدان آمدند تا هم قوت قلب برای کادر درمان باشند، و از طرفی هم بتوانند به کنترل و شکست هر چه زودتر ویروس کرونا در کشور کمک کنند، این همدلی و همراهی تا جایی پیش رفت که یکی از بزرگترین مناسبت های ملی مردم ایران، یعنی عید نوروز تعطیل شد و مردم به جای حضور در منازل اقوام و بزرگترها، از طریق فضای مجازی و تلفن عید را به یکدیگر تبریک گفتند.

 

این روزهای بیادماندنی وحدت و همدلی مردم ایران برای شکست کرونا باعث شد تا این بیماری از اواسط اردیبهشت در کشور فروکش کند به طوری که آمار جانباختگان، روزانه به کمتر از 50 نفر در کشور رسید. همزمان بازگشایی خیلی از مشاغل کم خطر و کم کم پرخطر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و مسئولان هم بدون رعایت برخی پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و یا استفاده از ماسک به میان مردم رفتند و یا در جلسات مختلف ظاهر شدند.

 

سفر مسئولان کشوری به استان‌های مختلف به خصوص خراسان جنوبی و حضور در تجمعات چند ده نفره؛ بدون رعایت پروتکل‌ بهداشتی از سوی مردم و حتی گاها مسئولان باعث شد تا مردم در رسانه ملی و سایر رسانه ها چهره ای متفاوت از مسئولان ببینند، چهره ای که نشان می داد در کشور همه چیز طبیعی شده و دیگر خیلی نیازی به استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نیست.

 

مردمی که در اسفند و فروردین هم پای مسئولان و گاها جلوتر از آنها در مبارزه با ویروس کرونا حرکت می کردند، حالا دیگر کرونا را جدی نمی گیرند، به طوری که طبق اعلام آمارهای کشور در کلانشهر تهران کمتر از 15 درصد مردم مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند و در شهرستان ها هم که تا پیش از این بیش از 85 درصد مردم رعایت می کردند، این موضوع به کمتر از 40 درصد رسیده است.

 

نتیجه این غفلت و بی‌خیالی از سوی برخی مسئولان و عدم توجه رسانه ملی به این نکته مهم و پوشش تصویری و خبری مراسمات همین مسئولانی که توجهی به رعایت نکات بهداشتی وزارت بهداشت نداشته و ندارند، بی توجهی مردم به هشدارهای وزارت بهداشت و در نتیجه بالا رفتن آمار تعداد مبتلایان و بستری های ناشی از کرونا در کشور و از همه مهمتر بالا رفتن تعداد فوتی ها است.

 

این موضوع روز گذشته تاکید مقام معظم رهبری را هم در برداشت، ایشان فرمودند «در مقابله با کرونا آن حرکت گذشته از سوی برخی از مردم و برخی از مسئولین سست شده است، وقتی مسئول دولتی در اجتماعی ماسک نمی‌زنید آن جوان نیز تشویق می‌شود که نزند». این نکته قابل توجه مقام معظم رهبری همان گلایه به حق و همیشگی کادر درمانی و مسئولان وزارت بهداشت است که چند هفته ای بر روی آن تاکید دارند اما متاسفانه از سوی برخی مسئولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس رعایت نمی شود.

 

اما نکته قابل توجه برای عموم مسئولان و مردم که در جمع های کوچک و میزهای کاری چند نفره تاکنون نکات بهداشتی را رعایت نمی کردند، این سخن رهبر معظم انقلاب است که فرمودند؛ « اگر اطراف من هم دو یا سه نفر باشند بنده هم حتما ماسک می‌زنم». ایشان قبلا هم بارها بر روی توجه به دستورالعمل های بهداشتی و رعایت آنچه پزشکان و متخصصان وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا توصیه می کنند تاکید کرده بودند که نشان از توجه ایشان به نظر متخصصان دارد.

 

انتظار می رود این تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ماسک در اجتماعات کوچک و بزرگ از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته شود و دیگر شاهد تصاویری از حضور مسئولان بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بین مردم و جلسات کاری نباشیم، از سوی دیگر با رعایت هر چه بیشتر نکات بهداشتی از سوی همه، شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشور باشیم.

 

با این وجود چند نکته انتظار می رود که از سوی رسانه ها، مردم و مسئولان دولتی مورد توجه قرار گیرد؛ رسانه ها و به خصوص رسانه ملی با توجه به تاثیر زیادی که در الگوسازی در جامعه دارد، می تواند در طرحی ابتکاری از پوشش خبری مراسمی که مسئولان در آن نکات بهداشتی و دستورالعمل ها را رعایت نکردند، جلوگیری کند (بدون توجه به جایگاه مسئولان)، مسئولان وزارت بهداشت در شهرستان ها آمار روزانه مبتلایان به کرونا و تعداد بستری ها را اعلام کنند تا هشداری برای رعایت بیشتر مردم باشد و مهمترین نکته فرهنگ سازی استفاده از ماسک در همه مکان های مختلف برای عموم مردم توسط رسانه ها و به خصوص رسانه ملی در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

 

کد خبر 943315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha