تدارک مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای دهه کرامت/ از تجلیل خانواده شهدای اهل سنت تا خدمت کریمانه به پیروان مذاهب

ملکی ضمن تشریح برنامه‌های دهه کرامت در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: تجلیل از خانواده شهدای اهل سنت اعم از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و برگزاری ویژه‌برنامه‌ای با محور سردار سلیمانی ازجمله این تدارکات است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در خصصوص برنامه های دهه کرامت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این ایام گفتگویی با «روح الله ملکی»، مدیر کل مراسمات و انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

برنامه دهه کرامت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در محورهایی برگزار می شود؟

 

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طلایه دار وحدت امت واحده بین فرق اسلامی است. ما در مسیر احیای امر تقریب، طبق فرامین حضرات معصومین (ع) و اهل بیت (ع) برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در داخل و خارج از کشور و همچنین طبق دستورات و منویات مقام معظم رهبری، گام های موثری را در این راستا برداشتیم،دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی،آیت الله شهریاری که اهتمام ویژه ای نسبت به برگزاری مراسم های خاص در ایام دهه کرامت دارند، معتقدند که این ایام ظرفیت مناسبی است که مشترکات بین فرق اسلامی به ویژه برادران اهل سنت و اهل تشیع به نمایش گذاشته شود.

شعار امسال خدمت کریمانه و همدلی به رسم اهل بیت (ع) است. این همدلی برگرفته از کلمه وحدت است. این امر به خاطر همین بحث نزدیکی و تقریب بین مذاهب بوده است. انشاءالله بتوانیم با همکاری یکدیگر برنامه های خوبی در این ایام داشته باشیم،در بحث برنامه های اجرایی ابلاغ شده، چه در داخل و چه در خارج از کشور از ابتدای دهه کرامت تا میلاد آقا علی بن موسی الرضا (ع) چند برنامه محوری به استان ها ابلاغ کردیم.

 

برنامه  های تدارک دیده شده از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای هم وطنان اهل سنت چیست؟

 

استان های لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و گلستان از جمله استان هایی هستند که به خاطر تراکم جمعیتی و بافت جغرافیایی، تعداد کثیری از برادران اهل سنت در آنجا زندگی می کنند. بر همین اساس ما به دفاتر مراکز اسلامی خود در استان ها و نمایندگی دفاتر رهبری در امور اهل سنت استان ها ابلاغ کردیم که با توجه به بحران کرونا طبق سیاست های ستاد کرونا برنامه های ویژه ای را در دهه کرامت داشته باشند، یک سری از برنامه های دهه کرامت در استان ها با توجه به بافت استانی و وجود فرهنگ های قومی و اقلیتی به شکل دیگری برگزار می شوند اما کلیت برنامه ها همین هایی است که بیان شد همچنین در برخی استان ها نیز تعدادی از برنامه ها توسط خود آنها برگزار می شود که از جذابیت خاصی هم برخودار هستند.

 

در محور شعار امسال دهه کرامت یعنی «خدمت کریمانه، همدلی به سبک اهل بیت(ع)» چه برنامه هایی را در دستور کار قرار داده اید؟

 

با توجه به اینکه شعار امسال خدمت کریمانه و همدلی به رسم اهل بیت (ع) نامگذاری شده است  بر همین اساس ما برنامه ها را در قالب همین شعار ابلاغ کردیم و طبق تاکیدات دبیر کل مجمع تقریب مذاهب به روستاها ابلاغ شد که حتما امسال برنامه های خود را با توجه به بحران کرونا که مزید بر علت هم شده است به طور ویژه تری پیش بینی کنند و از سوی دیگر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و ابلاغ مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی، مجمع تقریب مذاهب هم به سمت فضای مجازی سوق یافته است؛ بر همین اساس اولین اقدام ما این بود که از همکاران در استان ها بخواهیم که نسبت به ترویج فرهنگی و سیره رضوی در موضوع وحدت اهتمام ویژه ای داشته باشند.نکته دوم اینکه با تمهیدات خاص و پروتکل های بهداشتی در استان ها تاکید کردیم که از خانواده های شهدای اهل سنت (شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس) تقدیر و تجلیل به عمل آید و همچنین تصاویر شهدا در مناطق، روستاها، حسینیه ها و تکایا  هم منقوش شود.

 

 ایستگاه های صلواتی در استان هایی که از لحاظ بحران کرونا در وضعیت سفید قرار دارند با نام مبارک علی ابن موسی الرضا (ع) برپا می شوند که مسئولیت برپایی آنها هم بر عهده برادران اهل سنت و خیرین می باشد، همچنی آذین بندی و چراغانی مساجد، تکایا، مراکز فرهنگی، دانشگاه ها و همه مراکز تبلیغی در استان ها از دیگر برنامه های ما در ایام دهه کرامت است که باز هم مسئولیت انجام آنها بر عهده خیرین و برادران اهل سنت در استان ها است.

 

برنامه های دیگری با محوریت نام حاج قاسم سلیمانی داریم که یکی از شعارهای روز ایام دهه کرامت ما است، ما گفتیم در شهرها، روستاها و حوزه های مقاومت به ویژه  به معرفی ابعاد گوناگون فعالیت های حاج قاسم سلیمانی پرداخته شود. این سردار بزرگ انقلاب در مسیر وحدت و ایجاد بستر مناسب برای نزدیکی ادیان الهی تلاش های زیادی می کردند و ایشان فقط متعلق به برادران اهل تشیع و اهل سنت نبودند و در مسیر نجات بشریت و مبارزه با ظلم و ایجاد وحدت در ادیان آسمانی گام های موثری برداشتند لذا ما تاکید کردیم که حتما از این واژه استفاده شود که حاج قاسم سلیمانی عامل وحدت بین ادیان آسمانی و ادیان الهی بودند.

 

با توجه به بحران کرونا برنامه ها و نشست ها در استان ها چگونه برگزار می شود؟

 

برگزاری نشست های تقریبی در استان های دارای وضعیت سفید، از لحاظ ویروس کرونا از دیگر برنامه های دهه کرامت  است بر همین اساس مقرر شده با رعایت پروتکل های بهداشتی، نشست های پیش بینی شده حتما با محوریت رضوی صورت بگیرد،چون علی ابن موسی الرضا (ع) نیز تاکیدات ویژه ای بر حفظ مرز سنت و بدعت داشتند و حفظ مرز این دو (سنت و بدعت) زمینه ساز اتحاد میان مسلمانان است؛ بنابراین تاکید داریم که در دهه کرامت که از فرصت و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است از این موضوع استفاده شود.همچنین در دهه کرامت از پیشگامان وحدت تقریب که افرادی معتقد، ذی نفوذ و زحمتکش  در این حوزه بوده و گام های موثری در ایجاد وحدت میان مسلمانان برداشته اند تجلیل و تقدیر به عمل  خواهد آمد.

 

برنامه های خازج از کشور مجمع شامل چه  بخش ها و عناوینی است؟

 

برنامه های دهه کرامت به صورت مشترک در داخل و خارج از کشور و بیشتر در کشورهای حوزه خاورمیانه مانند سوریه، اردن، لبنان، یمن و افغانستان که بیشتر مورد تهاجم دشمنان قرار دارند، برگزار می شود؛ ضمن اینکه رایزنان فرهنگی ما در کشورهای اروپایی نیز برنامه های ویژه ای در این ایام  پیش بینی کردند.

 

کد خبر 943330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha