بخش عمده تاریخ شفاهی ما مدیون حوزه هنری است

صالحی با بیان اینکه حوزه هنری نقش مهمی در مستندنگاری و تاریخ شفاهی ایران داشته است، گفت: امیدوارم همان طور که دهه ۶۰ نقطه عطف حوزه هنری بود در دهه آتی حوزه هنری بدرخشد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی امروز در جلسه تودیع و معارفه رییس حوزه هنری که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، گفت: حوزه هنری را می شود در تصویرهای مختلف روایت کرد. حوزه هنری نقش مهمی در پاسداشت دفاع مقدس داشته است. دفاع مقدس گنج ایرانی ماست، آن هشت سال با هیچ برهه ای برابری ندارد؛ دوره ای است که مواد خام بسیاری دارد و همچنین نیازمند فرآوری های بسیار.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حوزه هنری یکی از نهادهای جدی بود که از اوایل تاسیس کوشید و در حوزه ادبیات دفاع مقدس کتاب هایی تدوین و ترجمه کرد و بیش از150 اثر در این زمینه ترجمه کرد. یکی از ارکان سینمای دفاع مقدس حوزه هنری است. در حوزه هنرهای تجسمی از دهه 60 در حدود 14 شاخه هنری شاهد تجلی فعالیت و رویش های پیوسته هنرمندان در حوزه هنری بودیم. در بهمن 98 که برای بازدید از نمایشگاهی به حوزه هنری آمدم، این گنج و گنجینه خود را نشان داد.

 

وی با اشاره به فعالیت خوب حوزه هنری در هنرهای نمایشی، تئاتر بچه های مسجد و موسیقی دفاع مقدس بیان کرد: یکی از نهادهایی که تلاش کرد ادای دینی به آن هشت سال دفاع مقدس کند، حوزه هنری بود. نقشی که حوزه هنری در مستندنگاری و تاریخ شفاهی ایران داشت، بی نظیر است. مستندنگاری شناسنامه سازی درست است که به امداد نسل حاضر و آیندگان می آید. حوزه هنری در مستندنگاری اجتماعی و تاریخی یکی از ارکان اساسی بود. کارهایی که آقایان بهبودی، کاظمی و فرهنگی انجام دادند، ارزشمند است. بخش عمده ای از تاریخ شفاهی خود را مدیون حوزه هنری هستیم.

 

صالحی با بیان اینکه حوزه هنری در تربیت نیروی انسانی نقش موثری داشته است، افزود: یکی از کارکردهای مهم حوزه هنری از دهه 60 تا حال تربیت نیروی انسانی بوده است چه به صورت آموزش مستقیم و چه آموزش غیر مستقیم. نشریات خوبی از بچه های مسجد گرفته تا سوره در این سال ها منتشر شده است که در این چهل سال مجموعه وسیعی این کارنامه را ساختند. مدیرانی از زم تا دکتر بنیادیان به حوزه هنری آمدند و در 10 سال اخیر نیز مومنی شریف نقش مهم و اساسی در حوزه هنری داشت. مومنی شریف ترکیبی از خلوص، همراهی، همگامی و تعهد است که همه اینها کارنامه 10 ساله او را پر اثر و درخشان ساخته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خدا قوت به محمد مهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری اظهار داشت: دو مسئولیت بر دوش آقای دادمان است یکی پاسداری از کارنامه زرین حوزه هنری. ایشان در گام دوم انقلاب که به تعبیر مقام معظم رهبری در مقطع جدید ملی، انقلابی و اسلامی است، عهده دار مسئولیت شدند. دهه 60 نقطه عطف حوزه هنری بود. امیدوارم که حوزه هنری در دهه آتی بدرخشد.

کد خبر 943582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha