حوزه هنری دهه ۶۰ تجربه نگاری شود

آیت الله رشاد با بیان اینکه در حوزه هنر چندان که باید موفق نبودیم، گفت: شعر این چهل سال نسبت به همه ادوار تاریخ ادبیات ممتاز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد امروز هشتم تیر در مراسم تودیع و معارفه رییس حوزه هنری که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، گفت: از نظر بنده حوزه هنری یکی از خاطره انگیزترین نهادها و مراکز فکری و عملی انقلاب اسلامی است. انقلاب در همه چیز تحول ایجاد کرد اما در برخی از ساحات تحولات عمیق، پیش رونده و کمالی بود. در برخی زمینه ها به طور اساسی وضعیت تغییر کرد و در برخی از عرصه ها مکتب هایی پدید آمد.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه حکمت و فلسفه مکتب جدیدی متولد شد، عنوان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حدود 70 فلسفه مذاب از حداقل کار علمی در حد چند مقاله تا کار تفسیری در حد چند جلد کتاب کار شد. در حوزه الهیات و کلام تحول اساسی رخ داد، الهیات اجتماعی به وجود آمد در حوزه فقه نیز شاهد تحول بودیم، فقه در مبانی به شدت متحول شد.

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان قم با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی فلسفه و فقه در اذهان و قلم ها پا گرفت، اظهار داشت: موسس این رگه از تحول امام خمینی بود. امام از حکمت و اخلاق شروع کرد و تا چه سالگی همه آثار عرفانی خود را نگاشت، سپس به حکمت منتقل شدند و بعد به حوزه فقه و بعد از فقه به انقلاب رسیدند. در حوزه علوم انسانی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در برخی از بخش ها علم انسانی متولد شده است. در حوزه نظامی نیز انقلاب تحول ایجاد کرد و پایه گذار مکتب نظامی جدیدی بود.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه در حوزه هنر چندان که باید موفق نبودیم، گفت: در حوزه ادبیات به خصوص داستان و کمابیش رمان خوب بودیم. در شعر پیشرو بودیم، شعر معاصر این چهل سال نسبت به همه ادوار تاریخ ادبیات ممتاز بوده است و بزرگانی در این حوزه ظهور کردند که نام آنها باقی می ماند. تاریخ ادبیات علی معلم، حمید سبزواری و قیصر امین پور را فراموش نخواهد کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه هنری باید موسس مکتب هنر انقلاب شود، عنوان کرد: حوزه اندیشه و هنر نام قبلی حوزه هنری بود که کاش تغییر نمی کرد زیرا تاسیس مکتب هنری نیاز به فلسفه هنری دارد. مکتب هنری نیاز به الهیات هنر، اخلاق هنر، فقه هنر و علم هنر دارد. حوزه هنری تنها بنا نبود که آثار هنری خلق کند بلکه باید به مکتب انقلاب بپردازد.

 

وی از داریوش ارجمند به عنوان مالک اشتر هنر انقلاب یاد کرد و افزود: دادمان به عنوان رییس حوزه هنری باید حوزه هنری دهه 60 را تجربه نگاری کند. او فردی خوش فکر و شجاع است، از طرفی مومنی شریف هم محسن بود و هم مومن و شریف و ایشان بسیار متواضع هستند.

کد خبر 943630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha