۲۰۰ نقطه جهان میزبان جشن های دهه کرامت است

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ دستگاه در شورای هماهنگی بزرگداشت جشن های دهه کرامت همکاری دارند، گفت: در این شورا بر روی معرفت افزایی و بدعت زدایی تاکید شده است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی» امروز دوشنبه نهم تیر در نشستی که در مورد دهه کرامت در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: دهه کرامت از اول تا یازده ذی القعده استمرار دارد. این دهه با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت با سعادت امام رضا (ع) به پایان می رسد. در این بین دو مناسبت داریم؛ پنجم ذی القعده با نام روز تکریم امامزادگان در کشور نامگذاری شده است.

 

مشاور وزیر فرهنگ در امور فرهنگی و دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هشت هزار امامزاده در کشور وجود دارد، عنوان کرد: جا دارد در هر مکان و بقعه ای که به نام امامزادگان ثبت شده است، شاهد برنامه های موثری باشیم. مناسبت دومی که در فاصله میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) وجود دارد، روز ششم ذی القعده است که به نام تکریم از احمد بن عباس حضرت شاهچراغ نامگذاری شده است. تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری در این ایام می توانند پای کار بیایند، همان طور که خوشبختانه در سال های قبل همین طور بوده است و امسال هم با وجود شیوع بیماری کرونا برنامه های فرهنگی و هنری در این ایام تعطیل نشده است.

 

وی اظهار داشت: به همت بنیاد بین المللی امام رضا (ع) هر سال معاونت های تخصصی و ادارات کل با تدارک برنامه هایی به امام رضا (ع) اهتمام دارند. ممکن است این سوال پیش آید که چه ضرورتی داشت که دهه کرامت داشته باشیم و شورای دهه کرامت به وجود آید. سال 83 شاهد راه اندازی بنیاد امام رضا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. در سال 86 در جلسات شورای سیاست گزاری بحثی مورد دقت واقع شد که چه کنیم این جشن ها سبقه مردمی خود را حفظ کند و مردم مشارکت بیشتری در این برنامه ها داشته باشند.

 

حجت الاسلام ارباب سلیمانی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد را مکلف کردند که با همکاری نهادهایی که در سطح ملی فعال هستند، کارهایی برای بخش مردمی جشن ها داشته باشند و شورای هماهنگی بزرگداشت جشن های دهه کرامت شکل گرفت. محوریت این برنامه مسجد بود و به همین دلیل کانون های فرهنگی هنری مساجد عهده دار آن شدند و به مرور زمان دستگاه های دیگر به آن پیوستند. بیش از 30 دستگاه در شورای هماهنگی بزرگداشت جشن های دهه کرامت همکاری دارند. در این شورا بر روی دو مسئله معرفت افزایی و بدعت زدایی تاکید شد.

 

بنیانگزار دهه کرامت با بیان اینکه نام دهه کرامت باید یکجا به رسمیت شناخته می شد، عنوان کرد: این مسئله چند بار در شورای عالی فرهنگ عمومی مطرح شد و دوستان نظر داشتند دهه سازی ها مناسب نیست. ما استدلال ما این بود که همان طور که دهه غم و عزا داریم باید در کنارش دهه شادی و سرور وجود داشته باشد. در شورا به جمع بندی نرسیدند تا اینکه در سال 89 مقام معظم رهبری سفری به قم داشتند و در اولین روز ذی القعده سخنرانی کردند و دهه کرامت را تبریک گفتند. بدین ترتیب موضوع دهه کرامت مسئله جدی و رسمی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: دستگاه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر بخش سهمی برای معارف رضوی به خود اختصاص دادند؛ به عنوان مثال در معاونت فرهنگی بخش هایی به این کار مبادرت کردند و با همکاری بنیاد امام رضا (ع) تقسیم کار شد که اثرات آن حتی جهانی شد. 200 نقطه خارج از کشور میزبان جشن های کرامت هستند و تولیداتی را شاهد بودیم. بخشی از آثار از سال 86 به بعد به توصیه و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شد. با آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میدان این حرکت شتاب بیشتری گرفت و شاهد رشد مکتوبات رضوی در سال های اخیر بودیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی در مورد نامگذاری روزهای دهه کرامت بیان کرد: در شورای هماهنگی دهه کرامت در مورد عناوین روزها و اینکه چه موضوعاتی از اولویت برخوردار است، گفت و گو می شود و پس از رسیدن به جمع بندی نام های دهه کرامت انتخاب و اعلام می شود. تولید آثار مکتوب نیز در ابتدای ایجاد دهه کرامت بیشتر جنبه توصیه ای داشت. در مورد حضرت شاهچراغ به نوعی آثار مکتوب زیاد نداریم و این امر مورد توجه قرار گرفت که اهالی قلم به این موضوع ورود یابند. خوشبختانه هر سال شاهد تولیدات جدید هستیم که در مناسبت های دهه کرامت شکل می گیرد و آثار جدیدی با محوریت حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ تولید می شود.

کد خبر 943949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha