برخورد کریمانه در جامعه اسلامی باید به یک فرهنگ مبدل شود

حجت الاسلام کاظم لو با اشاره به ضرورت توجه به کرامت انسانی در کمک به نیازمندان گفت: مبلغان و بزرگان جامعه باید برخورد کریمانه را تبلیغ کنند و نیاز جامعه است که برخورد کریمانه در آن فرهنگ سازی شود.

حجت الاسلام «رضا کاظم لو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با تبریک دهه کرامت گفت: نگاه اهل بیت (ع) به انسان، نگاه کریمانه بوده است به طوری که این نگاه در زندگی حضرات معصومین در مقام نظر و عمل مشهود بود که چقدر کریمانه با انسان ها برخورد می کردند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین ادامه داد: برای نمونه امام رضا (ع) وقتی در مدینه بودند، شخصی مسافر که توشه سفرش گم شده بود، وارد مسجد شده و اظهار نیاز می کند و می خواهد که به او کمک شود و حتی می گوید اگر کمکی کنید به کشورم باز گردم آن رقم را برمی گردانم.

 

وی عنوان کرد: امام رضا (ع) برخورد بسیار کریمانه ای با این شخص می کنند که باید امروز برای همه ما الگو باشد؛ حضرت رضا (ع) به این شخص می فرمایند که بنشین تا مردم بروند و وقتی خلوت شد، امام رضا (ع) وارد حجره شان شده و پول زیادی را به این شخص می دهند و می گویند که برود، از حضرت سوال می شود شما به این شخص احترام و احسان کردید ولی چرا به او فرمودید که برود که همدیگر را نبینید و امام رضا (ع) فرمودند برای اینکه خواستم کرامت و آبروی او حفظ شود.

 

حجت الاسلام کاظم لو اعلام کرد: گاهی ما می خواهیم به شخصی مبلغی یا مطاعی را کمک کنیم، همه متوجه این امر می شوند در حالی که اهل بیت (ع) در کمک کردن به دیگران کرامت اشخاص را حفظ می کردند بدون اینکه ذره ای اجازه دهند او احساس خجالت کند.

 

وی خاطر نشان کرد: از منظر اهل بیت (ع) کرامت انسان ها در حد مخلوق خدا بودن است و احترام به مخلوق را احترام به خالق می دانند و اینگونه نمونه ها در زندگی حضرت معصومین بسیار فراوان است.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: از منظر نظری حضرات معصومین فرموده اند کریم کسی است که قبل از سوال می بخشد یعنی همین که نیاز را تشخیص داد بدون سوال، می بخشد و انسان کریم با مردم معاشرت دارد و آبروی خود را با مال حفظ می کند یعنی مالش را می دهد تا آبرو، عزت، وحدت و ولایت بماند بر خلاف برخی که آبرو، حیثیت و دین را می دهند تا مالشان بماند.

 

وی توضیح داد: توجه به تکریم و کرامت در برهه ای از زمان ما به خوبی دیده شد به ویژه در زمان حاضر که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، مردم کریمانه در میدان کرامت حضور یافتند ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد و ملاحظه شود حفظ حرمت انسان های مستحق است.

 

حجت الاسلام کاظم لو تأکید کرد: در مقام عمل ما باید به گونه ای به فقرا و مستحقان کمک کنیم که به اصطلاح ائمه دست راست از دست چپ خبر نداشته باشد، در جامعه ما رسیدگی مطلوب است و اصل حرکت خوب است ولی در کیفیت رسیدگی باید از معصومین الگو گرفته و با حفظ آبروی افراد، کریمانه با آنها برخورد کنیم.

 

وی اظهار کرد: گاهی دور شدن از معارف اهل بیت (ع) ما را به یک رفتار کریمانه ظاهری می رساند بنابراین تقاضا داریم جو در کشور کریمانه ای باشد که اهل بیت (ع) آنگونه می خواهند به طوری که امام زین العابدین (ع) به 400 خانواده رسیدگی می کردند و هیچ کس متوجه این موضوع نشد و بعد از شهادت حضرت همه متوجه این امر شدند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین یادآور شد: مبلغان وبزرگان جامعه باید برخورد کریمانه را تبلیغ کنند و این وظیفه جامعه اسلامی است که این امر را فرهنگ سازی کند و نیاز جامعه است که برخورد کریمانه در آن فرهنگ سازی شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما از مردم عزیز که در این دوره کریمانه به میدان آمدند و دست افراد را گرفتند، تشکر می کنیم به ویژه کسانی که بدون ذکر نام کمک کردند و راضی نشدند نام و تصویری از آنها دیده شود.

 

کد خبر 944246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha