شلاق گرما و بی آبی بر لبان خشکیده مردم نهبندان

شلاق گرمای ۴۵ درجه همراه با کم آبی در کنار شیوع بیماری کرونا امان مردم روستاهای نهبندان را بریده و تامین ‌آب شرب به یکی از مهمترین مطالبات مردم این روستاها تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: تب بالای خشکسالی در کویر خطه خراسان جنوبی همچون شلاقی بر صورت اهالی مردم مرزی نهبندان می تازد با اینکه حوزه کشاورزی از پیشران های اقتصادی خراسان جنوبی است ولی روستاهای این استان در سایه بی آبی و کم توجهی مسئولان روح مرده ای دارند و سال‌هاست که تامین آب برای آشامیدن را از مسئولان امر ملتمسانه طلب می کنند.

 

هدر رفت فزآینده آب در بخش کشاورزی سنتی، چالشی است که منابع آبی کشور را در آستانه یک بحران جدی زیست محیطی قرار داده است ولی جدای از این موضوع؛ برخی روستاهای خراسان جنوبی آب برای خوردن هم ندارند و برای برون رفت از این بحران نیازمند دغدغه و همگرایی ملی هستیم.

 

 

بیل و کلنگ بر دستان مردم مهل آباد/ وعده سر خرمن مسئولان

شبکه آبرسانی روستای مهل آباد نهبندان با گذشت 30 سال از احداث آن هر نیم متر نیم متری ترکیده و هر روز اهالی روستا برای جلوگیری از این هدر رفت بیل و کلنگ به دست گرفته اند؛ بر اساس گفته «دادی» دهیار روستای مهل آباد نهبندان به خبرنگار شبستان طبق سرشماری سال 95 روستای مهل آباد دارای 85 خانوار است ولی هم اکنون به دلیل ساخت 38 واحد مسکونی محرومان و بعد از خشکسالی های 20 ساله؛ 25 خانوار دیگر به این روستا مهاجرت معکوس داشته اند که نیازمند آب هستند.

 

کسی جواب ما را نمی دهد و هر روز مردم به همراه شورا و دهیار بیل و کلنگ به دست داریم تا کمی جلوی هدر رفت آب را بگیریم، این مطلب را دادی می‌گوید و ادامه می دهد: شبکه آبی مهل آباد قدیمی و فرسوده است جرات نمی کنیم سرعت آب را بیشتر کنیم چون لوله های آب می ترکد.

 

وی بیان می کند: شیر فلکه آبی که 13 دور باز می شود ما نیم دور باز می کنیم، بیش از هشت سال است که این روستا مشکل آب و شبکه آبرسانی فرسوده دارد، ولی مسئولان به ما وعده سر خرمن می دهند و می گویند که بودجه نیست!

 

طول شبکه آبرسانی روستای مهل آباد نهبندان 6 متر است و منبع آب 20 هزاری زمانی ساخته شده که در روستا 35 خانوار ساکن بوده اند، هم اکنون آب برای 115 خانوار جوابگو نیست و مسئولان باید برای حل مشکل کم آب این روستا ورود کنند.

 

دهیار روستای مهل آباد می افزاید: شیر فلکه آب را از شب تا ساعت 10 صبح می بیندیم تا آب ذخیره شود ولی از زمان باز شدن شیر فلکه؛ آب دو ساعت بعد تمام می شود.

 

وی می گوید: چهار سال است که همه فرمانداران برای حل این مشکل قول پیگیری می دهند ولی مشکل حل نمی شود، مهل آباد نهبندان؛ روستایی پویا است که مردم ساخت و ساز دارند، با احداث بند خاکی مردم به کشاورزی روی آورده اند و در حال گسترش دامداری هستند.

 

به گفته دادی، جایگاه عرضه سوخت در این روستا در حال احداث است و امیدواریم جمعیت مهل آ‌باد تا سال آینده به 200 خانوار هم برسد؛ پس حل مشکل آب روستا برای نگه داشت جمعیت باید در دستور کار قرار بگیرد، در استان به این عظمت، مهل آباد 6 کیلومتر لوله لازم دارد اما همچنان چشم انتظار!

 

۴۰۰ خانوار بیچند درگیر و دار کرونا و آب در تابستان داغ کویر

غلامی، دهیار روستای بیچند نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه 400 خانوار روستای بیچند مشکل آب دارند، اظهار می کند: روستای بیچند بیش از 490 مشترک دارد که در تابستان امسال علاوه بر شیوع شدید کرونا در این روستا، مردم با مشکل آب نیز مواجه هستند، بخش بالای روستا آب شرب کاملا قطع است.

 

 

به گفته دهیار، این روستا 250 خانوار ساکن دارد ولی در تابستان با موج مسافرت ها به سمت این بیچند 400 خانوار با بحران آب مواجه می شوند.

 

غلامی با بیان اینکه چاه آب روستا بیش از 20 سال قبل حفر شده و قرار است که چاه جدیدی حفر شود ولی این کار روی زمین مانده و درگیر و دار بروکراسی‌های اداری است، می گوید: هر سال مجوز برای چاه جدید از آب و فاضلاب روستایی گرفته می شود ولی این چاه زده نمی شود و همواره مشکل اعتباری دارد؟

 

وی بیان می کند: برای آبرسانی به روستا یک چاه آب هست، قبلا قناتی در شرق روستا بود که خشک شد؛ مردم با بحران مواجه اند، هم اکنون بعضی وقت ها با تانکر آبرسانی انجام می شود و برخی روزها یک طرف روستا آب دارد و طرف دیگر ندارد؛ لذا آب روستا برای محلات بالا و پایین شیفتی و جیره بندی شده است.

 

غلامی می گوید: این روستا در عصر؛ تنها دو ساعت آب دارد و از آنجایی که مشکل اصلی روستا شغل است، مردم برای کسب درآمد به صورت فصلی به استان های مجاور مانند زاهدان، سیستان و بلوچستان و سراوان و ایرانشهر مهاجرت می کنند.

 

۱۰۰ روستای نهبندان در اولویت تامین زیرساخت‌ها

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان هم به خبرنگار شبستان می گوید: پراکندگی روستاهای نهنبدان زیاد است؛ 287 نقطه روستایی داریم که از این تعداد 100 روستا بالای 20 خانوار هستند که اولویت برای تامین زیرساخت هایی مانند آب، با روستاهای با جمعیت بالا است.

 

وی می افزاید: 144 روستای نهبندان در قالب 10 مجتمع آبرسانی، آبرسانی می شوند که جدیدا سه روستای آتشکده سفلی، آتشکده علیا و دیهو با سفر وزیر نیرو به استان، به این روستاها اضافه و مشکل آب آن‌ها مرتفع شده است.

 

وی با بیان اینکه 18 تک روستایی داریم که با چاه و یا قنات خود روستا آبرسانی شده اند، گفت: مابقی روستاها یعنی 122 روستا خط انتقال آب و یا شبکه آبرسانی برای آن ها اجرا نشده است که اولویت با روستاهای با جمعیت بالا است.

 

فرماندار نهبندان تصریح کرد: پیدا کردن منبع آبی پایدار برای مناطق هدف مهم است، لذا مجتمع افضل آباد نهبندان در حال انجام است که با بهره برداری از این مجتمع مشکل آب چهار روستا رفع می شود؛ مجتمع افضل آباد با اعتبار چهار میلیارد تومان در حال انجام است که طبق قول پیمانکار این مجتمع تا شهریور ماه به بهره برداری می رسد.

 

آبرسانی به محلات عشایری نهبندان با هزینه کرد ۱۷ میلیارد تومان 

وی با اشاه به پروژه آبرسانی به محلات عشایری نهبندان، بیان می کند: اعتبارات لازم تخصیص داده شده است و آبرسانی به محلات عشایری مستقر در حال انجام است و 950 نفر از محل این پروژه بهره مند می شوند.

 

فرماندار نهبندان ادامه می دهد: این پروژه هفت میلیارد و 700 میلیون تومان در فاز نخست اعتبار داشته است که 100 درصد تخصیص داشته است و 10 میلیارد هم جدیدا به این پروژه ابلاغ شده است که در مجموع این پروژه با 17 میلیارد تومان در حال انجام است.

 

وی تصریح می کند: روستای مرزی کهلوله از اولویت های آبرسانی است که شبکه داخلی آن اجرا شده ولی باید چاه تجهیز و برق تامین شود، در این مورد امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی دستور تامین و اقدامات لازم را داده است که امسال با توجه به تخصیص  اعتبارات تا پایان سال آبرسانی می شود.

 

بیکی اظهار می کند: از محل مجتمع آبرسانی دهک عربخانه 42 روستا تامین آب می شوند که بزرگترین مجتمع استان خراسان جنوبی است که مشکل چاه تامین آب داشت که چاه جدید حفر، تجهیز و برق دارد که به زودی وارد مدار می شود تا مردم در تابستان امسال مشکل کم آبی نداشته باشند.

 

وی می گوید: مجتمع حسین آباد که روستاهای اطراف شهر را پوشش می دهد با ادغام آب فاضلاب شهری و روستایی بخشی از آب مازاد در مجتمع شهری به روستایی تزریق شده است تا در فصل تابستان مشکلی نداشته باشند.

 

روستاهای 200 خانواری نهبندان هم در عطش آب

فرماندار نهبندان تصریح می کند: 60 تا 95 روستای نهبندان در فصل تابستان به دلیل کمبود آب، آبرسانی سیار می شوند برای هر نفر 50 لیتر در روز سهمیه آب حمل می شود ولی با توجه به حضور افراد در ایام تعطیلی در این مناطق و گرمای شدید تابستان نیاز به آب بیشتری داریم.

 

بیکی می افزاید: روستای بیچند 3.5 لیتر در ثانیه آب دارد ولی کفاف مردم را ندارد چراکه به دلیل کرونا و افزیش جمعیت در این فصل نیاز به آب بیشتر شده است، مجوز حفر چاه گرفته شده است ولی هنوز چاه حفر نشده است.

 

وی بیان ی کند: روستای مهل آباد در مجتمع سمک مشکل آب داشت که نیاز هست 2 کیلومتر لوله عوض شود و بتوانیم به صورت پایدار آب این روستا را تامین کنیم.

 

هدر رفت ۴۰ درصد آب نهبندان به خاطر فرسودگی شبکه آب

فرماندار نهبندان تصریح می کند: روستای کلاته خداداد نهنبدان با جمعیت 60 خانوار آب ندارند و با تانکر آبرسانی می شود، همچنین روستای کلاته حبیب نهبندان 24 خانوار با تانکر آبرسانی می شود که از این نوع نقاط زیاد داریم! مشکل ما بیشتر برای آبرسانی سیار است.

 

بیکی می گوید: در آخرین خط دهستان عربخانه روستاهای مرزی بمبور، ملوقان و هشتوگان روستاهایی هستند که اگر قطعی شبکه آب داشته باشیم؛ کمبود آب هم خواهیم داشت اگر آب مجتمع دهک قطع شود آب این روستا تا یک هفته قطع می شود و ما باید مجدد برای این روستا آب سیار بفرسیتم.

 

وی عنوان می کند: روستای چهار فرسخ با 200 خانوار که قنات آن ها خشک شده است، مشکل کم آبی دارد که با تانکر آب حمل می شود، اگر اتصال به مجتمع قدمگاه انجام شود مشکل کم آبی حل می شود ولی 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، حل مشکل آبی در این روستا،تقاضای جدی مردم این منطقه است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه کمبود آب زیادی در نهبندان داریم، عنوان می کند: این کمبود؛ مجتمع های آبی را هم در برگرفته است که دنبال چاه رزرو هستیم که مشکل را حل کنیم.

 

بیکی می افزاید: 40 درصد آب تولیدی نهبندان به خاطر فرسودگی شبکه و طولانی بودن شبکه هدر می رود که نیازمند اعتبار ویژه به مبلغ 15 میلیارد تومان است.

 

وی با بیان اینکه در مجموع برای حل مشکل آب نهبندان نیاز به 100 میلیارد تومان اعتبار است، تصریح می کند: امیدواریم در طرح آبرسانی به روستاهای استان بتوانیم این روستاها را آبرسانی کنیم.

 

آبرسانی سیار به ۹۰ روستای مرزی نهبندان

«مصطفی نخعی»، نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار شبستان  گفت: با گرم شدن هوا و شدید شدن کرونا در نهبندان، مصرف آب افزایش یافته است، لذا با محدودیت منابع آبی وضعیت آبی نهبندان بحرانی تر شده است.

 

 

نخعی می افزاید: بیش از 90 روستای نهبندان آبرسانی سیار می شوند و بیشتر روستاها با کمبود منابع آبی مواجه اند که به دلیل کمبود منابع آبی و فرسودگی خط انتقال نیاز به تمهیداتی داریم.

 

وی فرسودگی شبکه های آبرسانی را یکی از مشکلات اساسی در شهرستان نهبندان عنوان کرد و می گوید: شبکه های آبرسانی قدیمی و چندین سال است که اجرا شده و برخی هم اصولی اجرا نشده و هم اکنون با خرابی های زیادی مواجه شده است.

 

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکل کم آبی باید اقدامات کوتاه مدت یعنی تقویت آبرسانی سیار را در فصل گرم تابستان انجام داد، تصریح می کند: هم اکنون برای این قضیه با کمبود امکانات و تانکر آبرسانی مواجه هستیم که باید قراردادهای جدید و یا خرید ناوگان آبرسانی سیار انجام شود.

 

نخعی عنوان می کند: در بلند مدت باید مجتمع های آبرسانی تکمیل و شبکه های آبرسانی فرسوده بهبود یابد چراکه منابع آبی موجود برای روستاهایی که مهاجرت معکوس داشته و کافی نیست و باید به فکر منابع آبی جدید بود.

 

وی بیان می کند: هم اکنون روستاهای سلطان آباد، چاهبک خونیک سفلی، روستای خوانشرف و بیچند روستاهای بزرگی هستند که به صورت آبرسانی سیار تامین می شوند و مشکل آب دارند.

 

 

 

کد خبر 944251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha