نقص در قانون پیش فروش ساختمان/ وضعیت مسکن در بیرجند فاجعه است

اربابی با بیان اینکه قانون پیش‌فروش ساختمان نقص دارد، گفت: وقتی این قانون می تواند اجرا شود که برای هر واحد آپارتمان یک پلاک و کد رهگیری مستقل صادر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، جلسه پیگیری روند اجرای صحیح قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۸۹ و بررسی موانع قانونی و عملیاتی اجرای این قانون  پیش از ظهر امروز (۱۱ تیر) با حضور  نمایندگان دستگاه های اجرایی مربوطه در سالن جلسات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.

 

«حمید فخیم‌زاده» معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در این جلسه با بیان اینکه شناسنامه فنی ساختمان که در آن ویژگی‌های عمومی ساختمان درج شده از سوی شهرداری صادر می شود اما تاکنون مالکان متقاضی دریافت این شناسنامه فنی نبودند، افزود: مهم‌ترین مزیت شناسنامه فنی برای ساکنان کسب اطلاعات دقیق از مشخصات فنی و ملکی ساختمان است که سازنده موظف است اطلاعات مربوطه را در شناسنامه فنی قید کند.

 

وی با اشاره به اینکه شناسنامه فنی در واقع سندی است که حاوی اطلاعات مختلف یک ساختمان است، تاکید کرد: این شناسنامه در کلیه نقل و انتقالات ساختمان تحویل خریدار می‌شود تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می‌کند، مطلع شود.

 

فخیم‌زاده ادامه داد: صدور شناسنامه فنی ساختمان از سال گذشته در استان انجام می‌شود اما این شناسنامه با دو امضا اعتبار پیدا می‌کند که یکی امضای ناظر ساختمان است و باید در شهرداری حضور یابد و شناسنامه فنی ساختمان را امضا کند اما متاسفانه در شمال شهر بیرجند ناظران برای این امر به شهرداری مراجعه نمی کنند.

 

«حسین عباسی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌ جنوبی نیز با اشاره به فعالیت یک هزار و ۷۰۰ مهندس ناظر ساختمان در استان گفت: مهندسان ناظر از صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری اطلاع نداشتند و از یک هفته گذشته این موضوع به اطلاع نظام مهندسی ساختمان رسیده است که اکنون در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

 

وی با اشاره به اینکه پیش‌فروشنده از قانون پیش فروش ساختمان فراری است چرا که سودی برای آنان ندارد، افزود: در حال حاضر در برحی از شهرهای کشور دیگر انبوه‌سازان بحث پیش فروش ساختمان ها را کنار گذاشته اند به سمت ساخت های مشارکتی روی آورده اند.

 

در ادامه این جلسه «علیرضا اربابی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه قانون پیش‌فروش ساختمان نقص دارد، تصریح کرد: وقتی این قانون می تواند اجرا شود که برای هر واحد آپارتمان یک پلاک و کد رهگیری مستقل صادر شود در حالی که اکنون برای ساختمان یک پلاک دارد.

 

اربابی با گلایه از اینکه بحث مسکن در بیرجند فاجعه است، گفت: در خراسان‌ جنوبی ۵۵۰ واحد مشاور املاک وجود دارد و درحالی که سرانه کشور برای هر ۷۰ خانوار یک واحد صنفی است اما در خراسان‌ جنوبی به ازای هر ۲۵ خانوار  یک واحد صنفی وجود دارد که این امر موجب می شود برخی از مشاوران املاک برای کسب درآمد اقدام به تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در طی سال ۱۲ درصد پیش فروش ساختمان انجام می‌شود چون فروشنده با توجه به افزایش مداوم قیمت‌ها ضرر می کند، عنوان کرد: در راستای اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان، ابلاغیه‌ای به تمام دفاتر مشاورین املاک ارسال کرده ایم.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی گفت: دفاتر مشاورین املاک موظف به تنظیم مبایعه‌نامه معامله در سه نسخه هستند و پیش‌فروشنده نیز موظف به ارائه شناسنامه فنی ساختمانی در هنگام تنظیم سند است.

 

«مهدی رمضانی» نماینده اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی نیز با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم جهت تنظیم و ثبت سند پیش‌فروش ساختمان آماده است، ادامه داد: بیشترین مانع عدم اجرای این قانون عدم تمایل پیش‌فروشنده است چرا که برای آنان محدودیت هایی در نقشه ساختمان و مشخصات اجرایی ایجاد می کند.

 

وی ضمن اشاره به ماده ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان، بیان کرد: مشاوران املاک حق تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان ندارند و تنها می توانند مذاکره کنند.

 

 

 

کد خبر 944922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha